Bellini-blod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 5 404
Sv: Bellini - blod

Visst var han modernare i typen än Heristal, men ändå väldigt omodern med dagens mått mätt.

För den som inte vet hur Gladiator såg ut:

3-3-5.jpg

Bilden har jag tagit från stamboken från 1955

Stall lilla heda skrev:
...Har ett Bellini- Maraton sto , också av den ngt mindre modellen, jätte läcker på alla vis, men är väldigt lyhörd ( nästan för bra) att rida och kanske inte en häst för vem som...

........välkommen till klubben ;). Min häst är också sådär :P. Nästan för lyhörd. Dessutom kan hon helt plötsligt få ett ryck och explodera :P. Då gäller det att lätta på handen ännu mer annars sparkar hon skapligt högt :P. Men det är ytterst sällan =). :banana:

En Bellini till här

Har också en Bellini som jag har tänkt att betäcka nästa år. Hon är efter Bellini-Chagall-Nepal och stammar ur stofamilj F4, Gakendafamiljen (finns även på Bellinis sida). Hon har inte fått något föl förut. Hon rör sig bra (9-8-8) och har ett mkt bra temperament.

Foton här http://www.geocities.com/ciasteckningar/gaia.html

Har jättesvårt för att bestämma mig för hingst... Mina kriterier är :
1) Gott temperament
2) God ridbarhet
3) Bra gång
4) Dressyrstam, helst icke-svensk stam
5) Ska ha lämnat några årgångar föl så att man ser att den förvärver sina egenskapar

Tips emottages tacksamt!

Sv: En Bellini till här

FlipTheFrog skrev:
Har också en Bellini som jag har tänkt att betäcka nästa år. Hon är efter Bellini-Chagall-Nepal och stammar ur stofamilj F4, Gakendafamiljen (finns även på Bellinis sida). Hon har inte fått något föl förut. Hon rör sig bra (9-8-8) och har ett mkt bra temperament.

1) Gott temperament
2) God ridbarhet
3) Bra gång
5) Ska ha lämnat några årgångar föl så att man ser att den förvärver sina egenskapar

Tips emottages tacksamt!

Jag har ju personligen funderat på De Niro...men samtidigt känner jag att Donnerhall verkar finnas i nästan varenda dressyrhäst :P. (Det är mänskligt att överdriva ibland ;) )

Väldigt vackert sto du har :). Önskar min hade sådan trav =).

FlipTheFrog skrev:

1) Gott temperament
2) God ridbarhet
3) Bra gång

Tips emottages tacksamt!

Don Romantic

Ploppi skrev:
Vi har ett sto e Bellini-Cyrano-Toreador. Mamman till stoet kommer ur fam 5 o var syster till Pascal. Hon lämnade även bl a Baghera e Bellini (helsyster till vårt nuvarande sto) samt Bernice e Bernstein som är o har varit mycket framgångsrika dressyrhästar. På vår hemsida finns bilder, titta på Havanna!

Havanna, stoet vi har kvar av stammen nu, ska precis få sitt femte föl. Har blivit väldigt bra avkommor med Donnerhall blod, den som kommer nu är e Don Romantic o åringen är e Don Charly.

Hälsn Ann

Nu har hon kommit! Igår kväll fick vi ett långbent stoföl e Don Romantic - Bellini. På vår hemsida finns några bilder från första utevistelsen. Ska uppdatera om ett par dar när hon har fyllt i o blivit av med de rosa ögonkanterna (fuxar är inte så vackra som nyfödda...). Ser ut att bli en väldigt rörlig dam med mycket uppförsbacke!

Hälsn Ann

BELLINI = Hett Temperament ? ?

Är det så, att de flesta Bellini-avkommor får hett temperament?

Om du har erfarenhet av en Bellini-avkomma, berätta gärna...

:bow: :banana: :bow:

Sv: BELLINI = Hett Temperament ? ?

Jag har ridit tre Bellini avkommer och alla tre va mer eller mindre varma i pannan. Jag tycker att de är lite knepiga på ett speciellt sätt som man inte kan sätta fingret på.

Sv: Bellini-blod

Lånar knapp. har också träffat flera Belliniavkommor som det brunnit i huvudet på. Ursnygga eleganta med lätta,fina rörelser, men energi så det räcker för en fem-sex st hästar förpackat i en av mindre storlek...kan bara bli krutdurk :D
Skulle gärna ha en själv om jag hittade ngn i rätt storlek och ålder
nin

Vad är det för typ av häst du vill ha då? Strl ålder osv.? :D

Ganesco var ju ur Gakenda-stammen. Men menar du att din häst även har Gakenda linjen på mödernet ?

Typ jag vill ha...en pigg o glad häst över 165 (pga min längd) 3-6 år helst sto, med riktigt bra gång ff galoppen, och inte helt kaputt i knoppen. Alltså inte typen som alltid röjer i transporten,slänger sig på gången osv utan där det finns vettig energi att ta av.
Snygg att se på och mörk är ju ett plus också...
Träffat en del efter tex D-day som stämt, men de har ju då redan haft mattar som inte vill sälja dem :angel:

Nin

Okej =). Tänkte om min Stjärna skulle passa in där (även om hon aaaaldrig kommer bli till salu :D )..men det gjorde hon inte riktigt ju =).

Hoppas du kommer att hitta din Stjärna snart... ;)

Bellini hästarna är bra för den svenska avlen, eftersom han ofta ger lite lättare hästar! Särkillt som tidigare nämns i andra led! Hans ena godkända son Black coffee är ju helt makalöst vacker, med kobination av lätthet och stark gång! (899) Jag tycker att bellini blodet är viktigt att bevara!

Fast Black Coffe kan ju tyvärr inte hoppa alls. Jag tycker att det är väldigt synd att hingstar som hoppar som krattor tas in i aveln. Blodet är väldigt intressant, men inte till vilket pris som helst!

Sv: FÄRG? På avkommorna?

Jag har sett svartbruna/bruna, men också många fuxar. Jag har själv ett fuxsto som är mycket framåt utan att vara prillig. Man kan istället kalla henne arbetsvillig med mycket motor. Hon är nu seminerad med Silvano.
Vi hade däremot ett Bellini-hingstföl 1993 som var mycket nervig och såg spöken överallt.

Jag jobbade hos Elise när Bellini levde och jag älskade honom. En mycket trevlig hingst.
Jag red många av hans avkommor och jag kan lugnt säga att det var inte någon jag inte gillade.
Håller dock med de andra att det ofta bli små hästar. Om än med väldigt tevliga gångarter.

Jag har erfarenhet av tre Bellini avkommor. Samtliga hade goda rörelser och god framåtbjudning. Två av dem hade mycket humör och var lite enmanshästar. Den tredje var INTE enkel att växla, men hon hade fullblod på mammas sida så det blev kanske lite mycket av det goda?

Liknande trådar

Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 457
Senast: fridshem
·
T
Avel Ja, som rubriken lyder så funderar jag på att lägga ridningen på hyllan och skaffa mig ett avelssto och börja "avla". Jag har alltid...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: Mabuse
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen... 2
Svar
23
· Visningar
3 944
Senast: zoowie
·
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka