Belöningsrutiner på tävling och tävlingsträning

Lejonelle

Trådstartare
Vad har ni för belöningsrutiner på tävling? Hur har ni tränat för att befästa för hunden att man kommer få jobba en stund utan belöning men det kommer att vara värt det!!

Mina hundar föredrar godisbelöning och ett tag tränade jag mycket med externbelöning med godisskål men efter att min hund var på vippen att dra mot skålen på tävling vågade jag inte fortsätta med det. Men har inte riktigt hittat vad jag ska ha istället - med allt man behöver plats för i fickorna.

Hur gör ni?
 
Jag tänker liten prestation - liten belöning, stor prestation - stor belöning, och lär hunden det. Dvs ju längre belöningen dröjer, desto bättre kommer den att bli.

Tränar uthållighet genom att belöna efter upp till tre slumpvis utvalda moment, ibland ett helt program.

På tävling belönar jag med godis ur fickan och sedan springer vi till ryggsäcken för mer belöning med godis och leksak.
 
Vad har ni för belöningsrutiner på tävling? Hur har ni tränat för att befästa för hunden att man kommer få jobba en stund utan belöning men det kommer att vara värt det!!

Mina hundar föredrar godisbelöning och ett tag tränade jag mycket med externbelöning med godisskål men efter att min hund var på vippen att dra mot skålen på tävling vågade jag inte fortsätta med det. Men har inte riktigt hittat vad jag ska ha istället - med allt man behöver plats för i fickorna.

Hur gör ni?

Den hunden som gillade godis mest fick godis ur ryggsäcken när vi var färdiga. Men det var nog helt ärligt lika mycket för min skull ;). Nuvarande har någon gång fått leka med bollen utanför, ibland bara med mig. Man måste bygga upp tävlingsbelöningar som hunden uppskattar, och som är tillåtna att ge. Mina hundar brukar gilla när jag applåderar, och alla har gillat att jag muntligen talar om att de är fantastiskt duktiga. En har gillat att bli klappad, två tycker inte jag ska hålla på och tafsa när de jobbar. Men alla gånger så hoppas de så klart på att jag ska hiva upp bollen eller en näve gotter, och så blir det ju ibland på träning.
 
Vad har ni för belöningsrutiner på tävling? Hur har ni tränat för att befästa för hunden att man kommer få jobba en stund utan belöning men det kommer att vara värt det!!

Mina hundar föredrar godisbelöning och ett tag tränade jag mycket med externbelöning med godisskål men efter att min hund var på vippen att dra mot skålen på tävling vågade jag inte fortsätta med det. Men har inte riktigt hittat vad jag ska ha istället - med allt man behöver plats för i fickorna.

Hur gör ni?

Eftersom man inte kan belöna med annat än ett kort bra mellan momenten i IPO, finns det inte så mycket belöningsrutin att tala om. Ordentlig belöning kan ske först när poängen givits och du gått av planen ocv då brukar bollen komma fram. Det jag får göra istället är att se till att arbetet är självbelönande och jag belönar också med mig själv. Jag ställer också krav på att kommandot ska utföras. Hunden har inget val och är sällan medveten om att det finns något alternativ. Fungerar dock bara på högtempererade hundar som jobbar i hög aktivitet.
 
Vad har ni för belöningsrutiner på tävling? Hur har ni tränat för att befästa för hunden att man kommer få jobba en stund utan belöning men det kommer att vara värt det!!

Mina hundar föredrar godisbelöning och ett tag tränade jag mycket med externbelöning med godisskål men efter att min hund var på vippen att dra mot skålen på tävling vågade jag inte fortsätta med det. Men har inte riktigt hittat vad jag ska ha istället - med allt man behöver plats för i fickorna.

Hur gör ni?

Jag har i fickorna ;) vad är det du måste ha med tex in på lydnadsplanen i fickorna egentligen? När jag går in på tävlingsplanen har jag i princip bara en bajspåse, godis och bilnyckeln i fickorna. Resten av mina saker har jag i just bilen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 732
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 151
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 414
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 951
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp