Bukefalos 28 år!

Belöningstips

Askur

Trådstartare
Någon mer än jag som har världens kräsnaste hund vad gäller godis?
Finns det någon överdrivet god hundgodis? Något som till och med min hade tyckt om? :meh:
 
I tredje året på gymnasiet så körde jag och några kompisar UF-företag som sålde hundgodis. Trots att det var flera år sedan nu så bakar jag själv fortfarande hundgodis hemma ibland, till mina egna till tävling (eller träning av något som ska ha extra belöning) eller när jag tränar med kräsna hundar. Minns att vi hade en kund som inte fått i sin hund köpt godis alls förrän innan hon provade vårt. Mina tycker att det är godare än skinka och köttbulle.

Blandar skinka, tonfisk, korv (vanlig varmkorv eller falukorv) och ägg och mixar det till en jämn sörja. Brukar krydda med liiite vitlöksgranulat också. Smetar antingen ut smeten till jämna plattor på plåt eller rullar till små bollar, och sedan 1½-2 timmar på lagom värme i ugnen. Osmidigt och tar lång tid, men i alla fall de hundar jag provat med har varit galna i det :)
 
Min är riktigt kräsen, eller snarare nästan noll matmotiverad. Det har dock blivit mycket bättre sista halvåret, så jag har tur! (Började ge honom b-vitamin, ingen aning om det faktiskt gjorde skillnaden men det var efter det hans matförakt släppte i alla fall...)

Tyvärr gillar han kryddad mat, som köttbullar och leverpastej, med lök och salt i... Ingen höjdare! Räkor var han hyfsat förtjust i ett tag, men jodinnehållet är nog inte bra för hundar heller. När han var som kräsnast torkade jag fågelkött (lite kyckling, men mest kalkon och anka) i ugnen, det gick ner men inte mycket mer än så.

Alla försök till saker hundar "ska" gilla, som kycklinghjärtan och annat slabbigt organkött, har mest mötts med en fnysning...

Numer använder jag (till min stora skam...) rätt mycket (kyckling)köttbullar och leverpastej på tub som bara är att klämma ur. Köpte sylta på nåt erbjudande i jul, och det var tydligen enormt gott. :wtf:

Jag borde inte ge honom sådant, det vet jag om. Men det funkar ju inte att belöna med saker som inte är just belönande... Torkat fågelkött ledsnade han på för länge sen, i den mån han alls var intresserad av det.
 
Man kan ju faktiskt belöna utan godis om hunden tycker tex boll, trasa, kattunge :p är en bättre belöning.
 
Om man verkligen vill ha godis till belöning, så slår hemmatorkat det mesta - enligt mina främst torkat grishjärta, men även lammhjärta är en stor hit här :)
 
Man kan ju faktiskt belöna utan godis om hunden tycker tex boll, trasa, kattunge :p är en bättre belöning.

Fast ibland vill man träna väldigt lugnt, då är inte alltid lekbelöning det optimala. (Och ibland vill man bara lugna ner mellan lekbelöningarna. :p)

Jag gillar i alla fall att kunna variera belöningarna, plus att det är jätteskönt att äntligen börjat få lågintensiv belöning ( = matbelöning) att funka.
 
Dogman har börjat sälja (färdigtorkad) lunga också nu, finns på helt vanliga mataffärer. (Stinker något rent förbaskat dock. :D)

Tycker dock det är bökigt att dela de stora bitarna i mindre, blir mest bara smulor kvar, så jag använder mest lunga (både nöt och lamm) som "avslutsbelöning".
 
Är torkad lunga relativt hård eller är den hyfsat mjuk (ni vet, lite sådär geggig)?
 
Där rök förhoppningarna. Han har AVSKYTT allt hårt tugg jag har gett honom men ska absolut testa!
Jag halvtorkar bara, så de är torra på ytan och "läckert" sega inuti. Förvaras frysta till strax före träning.

Går ju göra med vilket kött som helst, köp nått billigt med kort datum, tärna och torka ett par timmar i 50 grader.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
2 194
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 205
Senast: Praefatio
·
Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
169
Senast: Halcyon
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp