Ärliga åsikter om svensk lapphund

Att leva med hundar som verkar uppstressade av allt hela tiden, och hur det ens kan vara kul att träna så :crazy:
Jag går en kurs i agility tillsammans med en sheltie och en BC. BCn är en vallande BC från sådana linjer enl matte som enbart börjat med agility då hunden inte matchar i vallningen men verkar uppskatta agility.
Båda dessa hundar är superlugna och coola i hallen, när de väntar osv men skäller när de springer på banan. Jag är inte övertygad om att skällande när man springer agility alltid har med stress att göra. Hundarna verkar absolut inte stressade runt om.
Men jag håller med om att det absolut finns många stressade och frustrerade hundar i agilityvärlden och själv skulle jag bli galen om min hund sprang och skällde när vi jobbar.
Jag har ändå dvärgschnauzer som är en skällig ras, men de är knäpptysta när de jobbar tack och lov!
 
Jag går en kurs i agility tillsammans med en sheltie och en BC. BCn är en vallande BC från sådana linjer enl matte som enbart börjat med agility då hunden inte matchar i vallningen men verkar uppskatta agility.
Båda dessa hundar är superlugna och coola i hallen, när de väntar osv men skäller när de springer på banan. Jag är inte övertygad om att skällande när man springer agility alltid har med stress att göra. Hundarna verkar absolut inte stressade runt om.
Men jag håller med om att det absolut finns många stressade och frustrerade hundar i agilityvärlden och själv skulle jag bli galen om min hund sprang och skällde när vi jobbar.
Jag har ändå dvärgschnauzer som är en skällig ras, men de är knäpptysta när de jobbar tack och lov!
Alla uppfödare i sverige säger att de har "vallande linjer".

Jag tänker främst på ljudandet före och efter som stress, men även skällande under aktivitet är för mig ett tecken på att hunden inte fått den hjälp den behöver för att "hålla ihop" mentalt utan får stressöverslag.
 
Alla uppfödare i sverige säger att de har "vallande linjer".

Jag tänker främst på ljudandet före och efter som stress, men även skällande under aktivitet är för mig ett tecken på att hunden inte fått den hjälp den behöver för att "hålla ihop" mentalt utan får stressöverslag.
Jag vet inte exakt var denna hund kommer ifrån men personen vallar enbart med sina hundar men just denna hund höll inte för vallning men behöver ändå aktiveras. Jag tror inte att den kommer från ”sportlinjer” om jag förstått ägaren rätt.
Hunden ljudar absolut inte innan eller efter aktivitet. Den har en jättebra av- och påknapp och ligger lugnt på sin filt när det inte är dens tur att springa. Upplever den alltså inte som något stressmonster.

Det går att träna och tävla agility utan att dra upp hunden i någon form av stress.
 
Alla uppfödare i sverige säger att de har "vallande linjer".

Jag tänker främst på ljudandet före och efter som stress, men även skällande under aktivitet är för mig ett tecken på att hunden inte fått den hjälp den behöver för att "hålla ihop" mentalt utan får stressöverslag.
för TS information kan det vara intressant att veta att för lapphundarna är skällande under aktivitet helt normalt, inte nödvändigtvis av stress :) man lär sig snabbt att höra skillnaden på olika sorters skall, och om till exempel glad övergår i stress under intensiv lek eller aktivitet.
 
för TS information kan det vara intressant att veta att för lapphundarna är skällande under aktivitet helt normalt, inte nödvändigtvis av stress :) man lär sig snabbt att höra skillnaden på olika sorters skall, och om till exempel glad övergår i stress under intensiv lek eller aktivitet.
Ja mitt inlägg var specifikt om border collie!
 
för TS information kan det vara intressant att veta att för lapphundarna är skällande under aktivitet helt normalt, inte nödvändigtvis av stress :) man lär sig snabbt att höra skillnaden på olika sorters skall, och om till exempel glad övergår i stress under intensiv lek eller aktivitet.

Ja, det finns "vallskall", "glatt skall" och sen rent stresskall :crazy:

F.ö busade tjejen med två andra hundar och då blev det en del vallskall, :D man hör verkligen när en lapsk är med i leken!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 643
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp