Ärliga åsikter om svensk lapphund

DeCloe

Trådstartare
Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund och/eller är väldigt engagerade i rasen. Därmed känns det som att man kanske får en lite rosaskimrande bild av hur de faktiskt är.

Har sedermera hört och läst en del oroväckande grejer som att de är överdrivet buffliga och inte så bra med andra hundar t.ex.

Dela med er ärligt av era erfarenheter.
 
Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund och/eller är väldigt engagerade i rasen. Därmed känns det som att man kanske får en lite rosaskimrande bild av hur de faktiskt är.

Har sedermera hört och läst en del oroväckande grejer som att de är överdrivet buffliga och inte så bra med andra hundar t.ex.

Dela med er ärligt av era erfarenheter.
Jag har bara personlig erfarenhet av en. En okastrerad tik. Fin, vann mycket på utställning och tävlade rallylydnad med en annan än sin förare och även det gick bra. Fungerade bra med andra hundar (bodde ihop med två andra hundar av andra raser) men skällig. Skällde hela tiden 😅
 
Jag har bara personlig erfarenhet av en. En okastrerad tik. Fin, vann mycket på utställning och tävlade rallylydnad med en annan än sin förare och även det gick bra. Fungerade bra med andra hundar (bodde ihop med två andra hundar av andra raser) men skällig. Skällde hela tiden 😅
Ah okej. Ja viss grad av skällighet har vi räknat med men konstant skällande kanske är lite väl 😅
 
Ah okej. Ja viss grad av skällighet har vi räknat med men konstant skällande kanske är lite väl 😅
Hon kunde såklart vara tyst också, i bilen eller i hundstallet på jobbet. Men så fort man skulle gå ut, träna eller liknande kom skallet.
Men tänker också att det är en vanesak.
 
Skälliga, kräver ganska mycket av sin ägare för att inte bli odrägliga. Min kollega som föder upp dem brukar prata om "lapphundsgreppet"
Har träffat på en del i jobbet och man är alltid beredd med munkorgen. Dock är ju kollegans trevliga.
Vi hade en "stammis" som kom för ultraljud efter varje löp. Den undersöktes med hörselkåpor på veterinären :rofl:
 
Inte helt enkla alla gånger. Kan ha mycket skärpa. Roliga att träna med men mindre roliga att leva med är mina erfarenheter från den jag haft och den kompisen haft. Väldigt nära till skall, skäller vare sig det finns anledning eller inte. Jag lever idag med 3 andra raser som har nära till skall, de kommer inte i närheten av hur mycket de svenska lapphundarna låter.
 
Skarpare än de finska och skälliga! 😅 När vi har rasspecial så är det bara de svenska som hörs. 😂
Den finska har vi också kikat på men lockades just av att den svenska är mer träningsvilliga och aktiva? Vad gäller den lapska, vad har du för åsikt där? Fattar att de är snäppet över i aktivitet, men vad gäller skällighet och skärpa?
 
Den finska har vi också kikat på men lockades just av att den svenska är mer träningsvilliga och aktiva? Vad gäller den lapska, vad har du för åsikt där? Fattar att de är snäppet över i aktivitet, men vad gäller skällighet och skärpa?
De lapska jag har träffat har varit väldigt lugna och snälla. Lite blyga och inte supertillgängliga dock. Men då jämför jag med mina finska som alltid är go och glad kexchoklad. 😂

De kräver mycket mer motion än den svenska och finska, iaf de jag har träffat. Det är ju ingen jättestor ras.
 
Hon kunde såklart vara tyst också, i bilen eller i hundstallet på jobbet. Men så fort man skulle gå ut, träna eller liknande kom skallet.
Men tänker också att det är en vanesak.

Tycker att många raser som BC och Sheltie blir rejält skälliga under träning med. Man hör liksom när BC och Sheltieteamen är på agilitybanan. Är väl lite av en vallhundsgrej.

Inte helt enkla alla gånger. Kan ha mycket skärpa. Roliga att träna med men mindre roliga att leva med är mina erfarenheter från den jag haft och den kompisen haft. Väldigt nära till skall, skäller vare sig det finns anledning eller inte. Jag lever idag med 3 andra raser som har nära till skall, de kommer inte i närheten av hur mycket de svenska lapphundarna låter.

Nu har jag inte känt många svenska, men jag upplevde inte dom som skälliga. Där skulle jag säga att dom isländska fårhundarna är absolut värst, iaf på utställning. :nailbiting: Kan ju vara en träningsgrej eller bero på linjerna iofs.

Den finska har vi också kikat på men lockades just av att den svenska är mer träningsvilliga och aktiva? Vad gäller den lapska, vad har du för åsikt där? Fattar att de är snäppet över i aktivitet, men vad gäller skällighet och skärpa?

Jag har en lapsk och jag skulle säga dom är finska- och svenska lapphundar med mer skärpa, aktivare och större arbetsbehov. Dom avlas och används aktivt för vall på ren men även för jakt på älg och björn, gör rätt så bra ifrån sin inom bruks och en hel del hundsporter. Det är en VÄLDIGT spretig ras så du bör kunna linjerna. Min lapska är mest skällig när hon vill kräva något eller för att larma, ibland lite skällig när hon leker. Vi har tränat en del på tyst/skall-kommandon och när det är ok att skälla. Samkönsaggression finns en del inom rasen, kan bero på linjer ännu en gång. Ylva är endast reaktiv och lite spänd mot främmande hundar och skäller gärna på dom på avstånd, vill gärna leka när hon närmar sig dom, men ingen aggression. Sen är hon ju även fortfarande en valp.

Min förra hund var också av vad många ansåg vara en skällig ras (norsk lundehund) men han var rätt så tyst om han inte larmade vid dörren eller i trädgården. Där verkade det också bero på linjerna och såklart träning, vissa verkar "acceptera" skälligheten och vissa tränar för att hantera skällandet. I slutändan är det ju ändå en spetshund!
 
Känns 100% som en stressgrej när det gäller BC, tycker att dom är väldigt tysta hundar annars.

Ja, det beror helt på för dom mina föräldrar hade under min barndom var tysta. Under agility så är det ett fruktansvärt liv, även på banan och när hundarna sitter och väntar. Man hör långt ifrån när dom är igång med träningen. :crazy:
 
Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund och/eller är väldigt engagerade i rasen. Därmed känns det som att man kanske får en lite rosaskimrande bild av hur de faktiskt är.

Har sedermera hört och läst en del oroväckande grejer som att de är överdrivet buffliga och inte så bra med andra hundar t.ex.

Dela med er ärligt av era erfarenheter.

Skälliga, rätt mycket integritet och egen vilja.
En kollegas hund som väll var rätt väl uppfostrad och hanterad egentligen var inte så trevlig ändå när matte inte var närvarande och hon inte ville.

Skulle hellre rekommendera finsk lapphund till de som vill ha den typen av hund
 
Tänkte precis säga detsamma.

När jag startade med vallning så var det alltid knäpptyst på parkeringarna på tävling/träning. Med de senaste årens avel mot stressiga agilityhundar så är det tyvärr ett minne blott.

Exakt så! Med våra hundar och ute på vall så var det väldigt tyst, men dessa BCs är riktigt hemska med sitt skällande på agilityträningsbanan. Ibland skälls det med snurrande och hoppande att man tror att dom ska explodera medan dom väntar på sin tur. Det var bra distrahering under träning för min lundehund dock.
 
Exakt så! Med våra hundar och ute på vall så var det väldigt tyst, men dessa BCs är riktigt hemska med sitt skällande på agilityträningsbanan. Ibland skälls det med snurrande och hoppande att man tror att dom ska explodera medan dom väntar på sin tur. Det var bra distrahering under träning för min lundehund dock.
Usch, stackars hundar. :(
 
Exakt så! Med våra hundar och ute på vall så var det väldigt tyst, men dessa BCs är riktigt hemska med sitt skällande på agilityträningsbanan. Ibland skälls det med snurrande och hoppande att man tror att dom ska explodera medan dom väntar på sin tur. Det var bra distrahering under träning för min lundehund dock.
Jag försökte ha kurs i vallning intill en agilitybana en gång för många år sedan, och det var banne mig som tortyr. Det skapar ju ren ångest i hela omgivningen. Jag fattar inte att man frivilligt utsätter sin hund för sån stress eller såna miljöer.
 
Skälliga, rätt mycket integritet och egen vilja.
En kollegas hund som väll var rätt väl uppfostrad och hanterad egentligen var inte så trevlig ändå när matte inte var närvarande och hon inte ville.

Skulle hellre rekommendera finsk lapphund till de som vill ha den typen av hund
Intressant. Hur tycker du de är i jämförelse med varandra? Vad är det som gör den finska trevligare tycker du? 😊
 
Jag försökte ha kurs i vallning intill en agilitybana en gång för många år sedan, och det var banne mig som tortyr. Det skapar ju ren ångest i hela omgivningen. Jag fattar inte att man frivilligt utsätter sin hund för sån stress eller såna miljöer.

Att leva med hundar som verkar uppstressade av allt hela tiden, och hur det ens kan vara kul att träna så :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 668
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 455
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 245
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp