SaraXX

Trådstartare
Hur belönar ni era hästar? Det finns ju lite olika filosofier. Själv ser jag inte kopplingen mellan arbete och mat. Jag använder alltså inte godis som belöning till mina hästar, jag tycker det ofta blir att hästen då fokuserar för mycket på godiset. Jag tycker det fungerar bäst med rösten. De flesta hästar jag träffat vill gärna vara till lags och lär sig snabbt på det viset. Jag har även fått kommentarer om det när jag löshoppar, endel tycker det är konstigt att jag inte har en havrehink.

Jag brukar dock ge lite foder inne i transporten vid lastträning för att dom ska förknippa transporten nåt bra.

Jag är ingen hundmänniska men vad jag förstår finns diskussionen även i hundvärlden.

Vad har ni för taktik? Jag säger inte att andra sätt är fel men det är alltid spännande att höra tankarna bakom...

SaraXX

Sv: Belöning

Jag ger min foderhäst ALLTID en morot när grimman är på. Detta eftersom han hoss tidigare ägare tjorvat en hel del vid infångande och det vill jag inte vara med om, en extra säkerhet alltså.

Dock använder jag aldrig foder som belöning vid arbete (ex löshoppning) utan berömmer precis som du med rösten och med eftergifter.

Det beror lite på. Jag använder inte godis om jag rider, kör, löshoppar, longerar, tömkör eller något liknande. Utan berömmer med röst och så.
Jag använder godis när jag tränar trick med min ena shettis. Det är nog ända gången jag verkligen använder godis annars får dom det någon gång ibland.

jag använder rösten och strycker han på halsen när han har varit extra duktig. tycker att man inte ska använda godis vid ridning osv...men rösten lyssnar dem väldigt bra på och såklart kroppspråket:rofl:
//Madde

När mina hästar har tränat och vi är tillbaka i stallet igen och utrustningen är av får dom alltid morot eller äpple.
Aldrig innan eller under träningen. Inte under löshoppning heller.
Jag berömmer med rösten, dom blir jätteglada och jobbar ännu bättre då.

jag berömmer med närhet. funkar kanske inte så bra på avstånd (vid löshoppning o.dyl.) men då får rösten vara ett komplement.
min teori är att hästar är flockdjur och vill ha den trygghet som det är att tillhöra en flock. genom att klia m.m. (har ägnat mycket tid åt att studera hästarnas beteende i flocken) bekräftas hästen som en flockmedlem och det är det mest postiva du kan göra.
:love: :love: :love:
godis är en krycka eftersom hästen då förväntar sig något som jag kanske inte i varje situation kan erbjuda. då bryts konsekvensen och därmed förlorar tekniken i kraft ...

:p

Jag använder aldrig godis som belöning. Bestämde mig från början när jag köpte min häst som unghäst att jag inte skulle ge mat ur handen, och har heller aldrig gjort det. Jag känner heller aldrig att jag skulle behöva använda godis, utan det har gått utmärkt att rida in och träna min häst (nu nio år) utan godis som belöning.

Det blir en god betingning med ngt ätbart som belöning.
Pavlovs hund.

använder mig av det när hästen har varit riktigt duktig eller om ngt är riktigt svårt.
Moroten har sitt värde.

Däremot inte på hund.
Har haft riktigt lydiga hundar förr, men med facit i hand så skulle den nuvarande hunden med mkt jaktinstinkt ha fått sdn belöning.
Allt hade varit såå mkt lättare.

Godis ska användas med förnuft.

Jo, visst blir det positiv betignning som du säger. Dom lär sig ju jättefort! Men frågan är om det i det här fallet är födosöksbeteende man vill jobba med?

Ta ett ex. Hästen drar iväg en liten bit när man leder den i grimma och hinner ta en munfull havre ur havrekärran. Hur fungerar det om man konsekvent använder godis som belöning. Då fick hästen sin belöning OCH, troligen, skäll på samma gång. :confused:

Eller: under ett arbetspass så tog godiset slut för att hästen var så duktig, hur gör man då? :confused:

Om man ser till hästar i flocken så är ju inte mat en del av deras kommunikation med varandra... men det kanske inte spelar nån roll...huvudsaken är väl att man är konsekvent med det sätt man använder.

SaraXX

Vid ridning kör jag med eftergifter och rösten.
På marken använder jag rösten, beröring (klappar osv.) och ibland "godis"; typ morötter.

Min häst har också alltid lärt sig jättefort - utan godis! Jag anser inte att det finns något behov av att använda godis. Vill man gärna ge hästen godis när man tränar, så gör man givetvis det, men jag tror inte det gör att träningen går varken fortare eller bättre....

Använder oxå rösten när jag arbetar (tömkör) min häst. Tror att han vet vad bra & duktig betyder, för då tar han i och sträcker ut fint, vilket leder till mera beröm.

Belöning får han alltid, efter arbete och i krubban, aldrig ur handen. Belöningen består av morötter eller äpple.

Mvh Linda

När vi arbetar är det bara rösten och kanske en klapp som beröm. Har jag godis med mig är det BARA det som hägrar och hästen glömmer mig helt och hållet. Ska bara ha mat :smirk:

Men efter ridturen får hon lite godis i sin hink (morötter och mineraler :d ) och OM vi skulle lastträna så får hon också godis eftersom det kräver en extra positiv förstärkning.

Jag ger socker när jag tränar dressyr eftersom det stimulerar saliven och gör att hästen tuggar lättare på bettet. Dessutom tycker jag det är bra att belöna hästen när den jobbat ett hårt pass.

Sedan har jag alltid en transportkrubba med havre eller morötter i transporten. Min häst springer in i transporten av sig själv.

Jag berömmer alltid med röst och klappar.

När jag gör något ovanligt som jag vet att min häst haft svårt för att acceptera som att gå över en läskig motorvägsbro eller kolla färg på slidslemhinnorna när hon var dräktig så mutar jag henne med morötter.

I övrigt ger jag väldigt sällan min häst morötter, vilket är det bästa hon vet, i handen utan hon får det i krubban.

Min häst är en sån som får godis, men aldrig vid arbete. Däremot stretchar jag honom med hjälp av godis. Det är smidigare så, än att behöva försöka stretcha hals/bog med armstyrka..:angel:

Han brukar även få en godis vid lastning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 261
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: Masse
·
Hästhantering Det hade jag velat göra! Men jag hade velat ha en plan och inser att jag inte har någon teoretisk kunskap. Min häst är ungefär som en...
Svar
15
· Visningar
1 913
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Nej nu måste jag få skriva ur mig lite frustration runt våran (hittills) helt misslyckade spårträning. Kom just in efter ännu ett...
Svar
7
· Visningar
1 168
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka