Bukefalos 28 år!

belysning häststall.

Sandra -74

Trådstartare
Bygger nytt stall och tittar på det här med belysning.
Vill gärna ha ledlysrörsarmaturer, någon som har erfarenhet av dessa i stallet.
Har tittat på Nordlux armaturer på tex Bauhaus, har en trevlig prisbild men kan inte se om dom är godkända för stall.
Har även läst i "Att bygga häststall" men då den är från 2003 så finns det inte med ngt ang ledlysrörsaramturer.

Fråga två:
Hur "mycket" ljus har ni i era stall. Vet att det står minst 100 Lux i boken men har svårt att översätta det till ett vettigt antal armaturer i praktiken.
 
Fråga försäkringsbolaget, eller elektrikern som ska installera/godkänna installationen! Skicka mejl till försäkringsbolaget, med uppgifter om den ledljusarmatur du tittat på.
IP 65 måste det vara, godkänt för djurstallar, annars får man inte sitt stall godkänt ur försäkringssynpunkt.

Det här är den enda jag hittar hos Bauhaus, som jag skulle våga köpa rätt av, utan att fråga...
https://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-markslojd-regulus-ip65.html#full-description

Likaså kan du fråga elektrikern om hur många armaturer med vilken storlek som behövs.
 
Tänk också på att det numera inte går med vilken elektriker som helst utan att det ska finnas ett godkännande/kompetens för just häststall hos elektrikern. Ungefär som det finns godkännanden för våtrum.
En annan sak är att det flesta LED-armaturerna som är godkända för stall har vitt ljus. Det gör att det blir ett ganska skarpt och kallt ljus i stallet.
 
Jag har lysrörsarmaturer från Jula. 2*36 W lysrör per armatur. Har totalt 7 armaturer. Två rader med 3 armaturer per rad i taket, första över box och två över stallgång (extremt bred). En sitter högt på vägg riktad snett ner vid skötselplats.

Jag var rädd det skulle bli för dåligt ljus i boxarna. Två boxar delar en armatur, den sitter precis ovanför mellanväggen.
När elektrikern var klar och jag tryckte på badade världen i ljus. Jag kan utan problem köra bara mittenraden med tre armaturer och ha finfint ljus.

Dock inget led inne. Det har jag ute. Tycker ljusbilden är sämre med det, "skarpare kanter"
 

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 864
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 054
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag tar historien från början. Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte...
Svar
4
· Visningar
2 449
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 409
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Ta studenten
  • Vad är det här?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp