Halt unghäst

Lundqvist89

Trådstartare
Jag tar historien från början.
Förra sommaren var jag med och red in en häst, fastnade så för den att det slutade med att jag köpte den. Hästen flyttade till mig i mitten av augusti, 13 dagar senare var han halt.. Trodde han hade sträckt sig/vrickat då han busade mycket i hagen. Fick vila ngn vecka, fortfarande halt i trav på böjt spår. Fick vila lite till, equeterapeft(?) behandlade och tandläkare kikade på honom.
Satte igång honom lite smått men han var inte helt fräsch, fortfarande lite halt på böjt spår v.f i trav. Nu bokade jag tid för hältutredning på klinik!

Vid hältutredningen var han mycket riktigt halt på v.f. Böjprov/röntgen/bedövning gjordes. Fick diagnos: kotledsinflamation, stel i h.bog. Kotleden sprutades med cortison+en 10-dagars butta kur.

Återbesök 14 dagar senare. Fortfarande halt. Blev nu behandlad med både cortison och tuppkam.

Återbesök 14 dagar senare. Fortfarande halt v.f. Nya röntgen bilder togs på kotan. Röntgade även v.f knä + hov underifrån och skyprojektion bild. Inga röntgen fynd. Det enda han kunde se var att han var lite trång i karpallederna. Blev nu sprutad i knät.
Det beslutades även att hästen inte skulle stå på box då han brötade rätt mkt (slog med hoven i boxväggen) detta trodde vet. gjorde att inflammationen inte ville läka. Samma dag flyttade jag hästen till ett annat stall där han på natten fick stå i en utebox med en liten tillhörande hage. På dagen gick han i vanlig hage.

En månad senare. Nu reagerade min häst inte på böjprovet och blev friskförklarad, jag var överlycklig! Enda vet kommenterade var att han var lite stel i ett bakknä, ngt han trodde skulle försvinna vid igångsättning.
Nu skulle han skrittas i några veckor och följa ett igångsättningsschema.
Under ca två månader(friskförklarad 2:a jan) tills mitten av mars var vi igång. Vi tog det väldigt lugnt, lugnare än schemat. Mycket skritt varvat med promenader/tömkörning, allt självklart rakt fram. Varit noga att inte sitta på han för mycket, då har jag hellre jobbat han från marken. Tiden gick och vi fick börja trava. Tyckte han kändes pigg och fräsch! Fick börja galoppera rakt fram-pigg häst! Fick klartecken att börja rida lite smått på böjt spår. Tömkörde övervägande då.. Ville ta det lugnt! Eftersom vi måste transportera oss till ridhus har jag bara varit i paddocken här hemma, då tömkört, övervägande i skritt de få gångerna vi varit på böjt spår.

Några dagar in i mars, efter 2 månaders mestadels rakt fram ridning kändes det ok (enligt vet. Också) att ta honom till ridhus. Detta var första gången vi "red ordentligt". Och det menar jag kanske 20 min luuugn ridning, stora volter då vi skulle böja. I traven kände jag att han inte var helt 100 ngt även en instruktör som var i ridhuset också såg. Absolut inte mycket halt, men det fanns ändå där, på böjt spår i trav.

Dagarna efter blev det skritt och promenader. Ca en vecka efter bestämde jag mig för att longera honom samtidigt som en kunnig person tittade. Visst var han halt igen, inte mkt, men halt/markerade på v.f.
Allt kändes verkligen åt hel***..
Kollade honom ngn dag senare i trav på böjt spår, fortfarande halt.
Jag har verkligen tagit det super försiktigt i igångsättningen. Han har ju aldrig egentligen varit halt rakt fram, vilket är det vi övervägande har ridit. Och när han har gått rakt fram, då har han ju varit halt. När jag efter ca 2 månaders igångsättning, tar in och linar/rider på böjt spår, då är han halt igen på v.f.

Nu har jag bokat en tid på husaby hästklinik, vi har tid nästa vecka. Jag vill ha honom ordentligt utredd nu. Det känns inte som att kotledsinflamationen, om den nu kommit tillbaka, är det primära problemet? Börjar tro att det är en sekundär reaktion..

Det jag är så orolig för är att han är så ung. Han är absolut inte överansträngd genom riden. Vi han praktiskt taget bara rida rakt fram ute dom månaderna han hann med efter inredningen innan han blen halt. Inte inhoppad.

Väldigt rörig, lång och osammanhängande text. Någon som har idéer/erfarenheter/åsikter att dela med er av när ni läst min häst historia? Är jätte orolig över nästa veckas vet. besök..:(
 
Sv: Halt unghäst

Har sett nästan exakt samma sak, också på en nyligen inriden häst. Rakt fram inga problem, men böjt spår i trav en tydlig markering på ena fram. Även lite stel ena bak, parallellt.

Visade sig vara SI-leden, en minimal låsning eller nåt sånt som kiropraktorn fixade till. Hittade i samma veva en liten liten ojämnhet i sadelns stoppning på ena sidan, som låg precis där hästen reagerade.. Hade en kunnig sadelutprovare som tittade på sadeln och sa att det var så litet att ingen häst skulle reagera på den ojämnheten- hen hade fel.

Summa summarum- efter ett par kiropraktor-besök och byte av sadel så funkar hästen klockrent tillslut.
 
Sv: Halt unghäst

Dom är helt fantastiska på Husaby! :love:

Du kommer att få all hjälp du behöver och dom kommer garanterat att kunna hjälpa dig och din häst, oavsett åt vilket håll det barkar så att säga!

OTROLIGT gästvänliga och fruktansvärt kunniga! :bow::bow::bow:
 
Sv: Halt unghäst

köpte ett sto för många år sedan , korsning nordsvensk/halvblod , hon hade bara ridits i skogen , efter hon kom hem till mig var allt bra till att börja med, efter några månader red jag för en kompis på volt, hon tyckte hästen markerade lite i ena fram, togs till Täbyliniken för utredning .Kotledsinflammation, behandlas o hem för boxvila, sätts i gång försiktigt , efter några månader red vi på volt igen , markerade på ena fram , tillbaka för utredning,Det visade sig att stoet hade systor i ena fram,hovbenet.Orsaken kunde vara dålig uppfödning med för lite minaraler.....
Hon blev aldrig bra.
En tråkig historia, hoppas verkligen att din häst bli bra,håller alla tummar o hovar .
 
Sv: Halt unghäst

Tack för era svar!
På onsdag bär det av för oss in till husaby!
Dock har han blivit mer halt de senaste dagarna:/ nu är han synbart halt i trav på rakt spår och rejält halt i trav på böjt spår..börjar bli riktigt orolig för besöket, han är ju inte ens 4 år min bebis:/
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
395
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 313
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 161
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 454
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp