Bukefalos 28 år!

Ben - farligt att äta?

Kilauea

Trådstartare
Har precis gett valpen och den vuxna hunden (labbe) varsitt märgben att snaska på. Valpen har haft det tidigare och har inga problem att äta det.
Det har inte labben heller, ska tilläggas, då hon lyckades tugga sönder ett tjockt märgben!!!

Jag vet att hundar egentligen inte ska äta ben, men de bitar hon lyckades få i sig (hann få tag i en del) är troligtvis ganska små.
Är det nåt speciellt man ska göra, är det ändå farligt att äta ben för hundar?
 
Sv: Ben - farligt att äta?

märgben är ofarligt
man ska inte ge ben på F
fläsk,fisk,fågel
 
Sv: Ben - farligt att äta?

F-benen visste jag, men tack ändå.
Då bör jag alltså inte oroa mig för henne då....(och som sagt, med tanke på vad hon sätter i sig ute ibland :eek: ).
 
Sv: Ben - farligt att äta?

Såvida benen inte är råa :smirk: Råa fläskben och kyckling/kalkon etc går bra. (Fläskbenen kan med födel frysas först för att det är nån smitta som dör då, minns inte vilken... Trikiner??)

Men absolut inte tillagde, för de benen splitras till vassa flisor.
Fläskbenen kan man se till bara att de inte är sågade allt för vassa. I så fall så kan man försöka att trubba av de lite bara.
 
Sv: Ben - farligt att äta?

Om olyckan skulle vara framme så är det bra att ha sparris hemma. Om hunden inte tycker om sparris så är det bara att tvinga i den. Det lindar nämligen in benflisor och ser till att de kommer ut ordentligt.

Bra att veta.
 
Sv: Ben - farligt att äta?

Tack för alla idéer!
Tror att jag hört det där om sparris nån gång på tv, när jag tänker efter ;) .
Nu har det gått över 12 timmar (orkar inte räkna) i alla fall och det verkar inte vara nåt problem.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 680
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 769
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 236
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp