Bukefalos 28 år!

Benlindor - behövs det eller inte?

Jag tänker att man bara använder det när det är ett verkligt behov av det. Vi kan ha det vid speciell uppvisning (vita) när vi pratar om en timme högst inklusive uppvärmning och uppvisning.

Men sedan är jag uppvuxen med att det inte ska användas av friska hästar. Skydd kan användas om hästen slår sig eller har aktiva överben och då ska de anpassas efter skadan.

Det jag tänker är också att man tar bort en hel del av träningen för senor och ligament om man lindar/skyddar då det tar en del av belastningen. Det vill säga, de blir inte lika starka om man har lindor eller skydd.

Enda gången jag har skydd, och då är det ganska mycket, är under löslongering på stor bana. Senskydd för påslagning och boots runt om. De får spunk och drar av sig dojor om man inte har boots och en fick inte undan sina framben en gång och slog på sig en lindrig senskada.

Vissa av våra hästar har skydd i maraton också men så lite som möjligt då det också hämmar deras smidighet, upplever jag.
 
Men sedan är jag uppvuxen med att det inte ska användas av friska hästar. Skydd kan användas om hästen slår sig eller har aktiva överben och då ska de anpassas efter skadan.

Det jag tänker är också att man tar bort en hel del av träningen för senor och ligament om man lindar/skyddar då det tar en del av belastningen. Det vill säga, de blir inte lika starka om man har lindor eller skydd.
Exakt. Sedan vill man ju gärna att de unga lär sig att hålla koll på benen och att slänga på skydd i onödan riskerar nog mest att hämma kroppsmedvetenheten.
 
Jag använde en period lindor bak på min vita när jag red. Jag testade vanliga strykkappor men de gav sår i karleden och jag tror inte de löste problemet. Hon slog i på "hörnet" på bak/insida kota och hade ett sår där. Med lindor så strimlade hon lindorna men huden höll.
När jag hittade "senskydd" till bakbenen så kunde jag gå ifrån lindorna eftersom de effektivt täckte problemområdet.
 
Nu har jag en följdfråga. Pratade med en jag rider med/hos (hon har hållit på med hästar i typ hela sitt liv) om just detta och la lite fint fram att man på senare tid kommit fram till att man inte borde linda benen bara för att/istället för att använda benskydd och fick då till svar att det kan man absolut göra förutsatt at man gör det på rätt sätt (använda istället för benskydd alltså ) och så har man gjort i alla år och att "vi hade aldrig någon sjuk häst" (vi pratade också om vikten av att linda rätt och att använda rätt lindor för rätt ändamål osv osv). Vi pratade också lite om trender, ena stunden är något bra sedan dåligt och sedan bra igen kanske. Kan det här vara något liknande? Jag gav mig inte in i diskussionen mer utan lät det dö ut lite eftersom jag är relativt ny i hästvärlden (men vill gärna lära mig mycket och försöker läsa på!).
 
Nu har jag en följdfråga. Pratade med en jag rider med/hos (hon har hållit på med hästar i typ hela sitt liv) om just detta och la lite fint fram att man på senare tid kommit fram till att man inte borde linda benen bara för att/istället för att använda benskydd och fick då till svar att det kan man absolut göra förutsatt at man gör det på rätt sätt (använda istället för benskydd alltså ) och så har man gjort i alla år och att "vi hade aldrig någon sjuk häst" (vi pratade också om vikten av att linda rätt och att använda rätt lindor för rätt ändamål osv osv). Vi pratade också lite om trender, ena stunden är något bra sedan dåligt och sedan bra igen kanske. Kan det här vara något liknande? Jag gav mig inte in i diskussionen mer utan lät det dö ut lite eftersom jag är relativt ny i hästvärlden (men vill gärna lära mig mycket och försöker läsa på!).
Frågan för mig är vad för funktion eller effekt tror man lindor ska ge? Är det för en anledning? Har man realistiska förväntningar? Tror man att det minskar senskador, eller är det en lösning av många för att hästen har överben? För mig är det viktigt.

Hennes argument att de aldrig hade en sjuk häst: det är inte så starkt. Det finns rökare som aldrig får lungcancer. Det är ju inget argument för att säga att rökning inte är skadligt, eller hur?

Så har vi gjort i alla år-argumentet är inte heller bra, och det är nog här vi kommer in på trender som varierar. Det är ju egentligen forskningen, och inte trender, som går framåt och ibland betyder det att vi får omvärdera tidigare idéer. En trend är färger på schabrak. Vad lindor gör eller inte gör för hästens senor, då kommer vi in på fysiologi och vetenskap. Det är i det utrymmet vi ska ställa frågor.

Det fina, och ibland svåra, med forskning är att det är en ständig process och detektivarbete!
 
Frågan för mig är vad för funktion eller effekt tror man lindor ska ge? Är det för en anledning? Har man realistiska förväntningar? Tror man att det minskar senskador, eller är det en lösning av många för att hästen har överben? För mig är det viktigt.

Hennes argument att de aldrig hade en sjuk häst: det är inte så starkt. Det finns rökare som aldrig får lungcancer. Det är ju inget argument för att säga att rökning inte är skadligt, eller hur?

Så har vi gjort i alla år-argumentet är inte heller bra, och det är nog här vi kommer in på trender som varierar. Det är ju egentligen forskningen, och inte trender, som går framåt och ibland betyder det att vi får omvärdera tidigare idéer. En trend är färger på schabrak. Vad lindor gör eller inte gör för hästens senor, då kommer vi in på fysiologi och vetenskap. Det är i det utrymmet vi ska ställa frågor.

Det fina, och ibland svåra, med forskning är att det är en ständig process och detektivarbete!
Tack för bra beskrivning! :love: det låter så självklart när du skriver det, speciellt det där med trender och forskning
 
Jag lindar bak på mina om dom ska sova inne om jag ids. Ibland hae dom varit lite tjocka bak, antar att det blir lite väl stilla länge iom att dom är på lösdrift annars.
Men jag är fett långsam på att linda, så jag drömmer om riktiga stallbandage.. men dom är inne alldeles för sällan för att de ska va värt dom pengarna 😅🙈

Äldre herren åkte på hovböld härom året, och va lindad andra bak oxå för att ge stöd och lindra svullnaden.

Jag ser lindorna typ som när jag själv velat ha stödstrumpor 😉 och ignorerar helt att det är vad jag har när jag rider, så inte bästa metaforen kanske 🙈
 
Nu har jag en följdfråga. Pratade med en jag rider med/hos (hon har hållit på med hästar i typ hela sitt liv) om just detta och la lite fint fram att man på senare tid kommit fram till att man inte borde linda benen bara för att/istället för att använda benskydd och fick då till svar att det kan man absolut göra förutsatt at man gör det på rätt sätt (använda istället för benskydd alltså ) och så har man gjort i alla år och att "vi hade aldrig någon sjuk häst" (vi pratade också om vikten av att linda rätt och att använda rätt lindor för rätt ändamål osv osv). Vi pratade också lite om trender, ena stunden är något bra sedan dåligt och sedan bra igen kanske. Kan det här vara något liknande? Jag gav mig inte in i diskussionen mer utan lät det dö ut lite eftersom jag är relativt ny i hästvärlden (men vill gärna lära mig mycket och försöker läsa på!).
Som ung använde jag lindor vid ridning av tre skäl: 1. för att skydda mot slag 2. för att ge stöd 3. för att det är snyggt.
Sedan dess har ju forskningen visat att lindor inte ger något direkt stöd och att de värmer upp senorna vilket på sikt försvagar dem. Därför har mitt användande av lindor helt dött ut de senaste 10 åren. Jag är även mycket mer restriktiv med att rida med benskydd, eftersom även de värmer benen. Jag har det vid sådan ridning där jag verkligen ser att jag vill ha ett skydd, t ex när jag rider WE-speeden och ofta även tekniken och senskydd fram vid hoppning. Vid vanlig dressyr och uteritter har jag inte benskydd längre. Jag kan se en poäng vid uteritt - en gång fick en häst jag red taggtråd som fastnade runt benet när vi red ut. Tack vare heltäckande benskydd på det aktuella benet stack inte taggarna in och hästen stod still så jag kunde hoppa av och lossa taggtråden (gammal taggtråd som var övervuxen av gräs och mossa, skitläbbigt och omöjligt att se! Men risken för det idag på de ställen där jag rider är minimal så jag väljer att skippa även skydden. Transportskydd slutade jag med för över 20 år sen, de kokar ju hästens ben och är bara irriterande.
 
Nu har jag en följdfråga. Pratade med en jag rider med/hos (hon har hållit på med hästar i typ hela sitt liv) om just detta och la lite fint fram att man på senare tid kommit fram till att man inte borde linda benen bara för att/istället för att använda benskydd och fick då till svar att det kan man absolut göra förutsatt at man gör det på rätt sätt (använda istället för benskydd alltså ) och så har man gjort i alla år och att "vi hade aldrig någon sjuk häst" (vi pratade också om vikten av att linda rätt och att använda rätt lindor för rätt ändamål osv osv). Vi pratade också lite om trender, ena stunden är något bra sedan dåligt och sedan bra igen kanske. Kan det här vara något liknande? Jag gav mig inte in i diskussionen mer utan lät det dö ut lite eftersom jag är relativt ny i hästvärlden (men vill gärna lära mig mycket och försöker läsa på!).
Man får skilja på religion och vetenskap. Hon du rider hos är religiös. Hon tror och föredrar att tro framför att faktiskt veta. Det här är vanligt. Inte enbart i hästvärlden men framförallt i hästvärlden. Religiösa tror på något som inte går att bevisa men som gärna förklaras med diverse anekdoter och "så har jag/vi alltid gjort och ingen har blivit sjuk av det" och oftast innebär det uttalandet att de har glömt eller inte förstått att det är deras hästhållning som är orsaken till problemen. Det gäller allt ifrån att anse att hästar inte behöver täcken/alla måste ha täcken, att alla hästar kan gå barfota/alla måste skos, alla måste avmaskas/avmaskning behövs inte och att det bara är onödigt att göra träckprov. Att det är onödigt att ta analys på grovfoder och onödigt att räkna foderstat. Vissa går så långt som att säga att den vintern de hade uträknad foderstat föll minsann hästen ur och med det uttalandet avslöjar de sin extrema okunskap men som vanligt förstår inte den okunniga det.

Det är jobbigt för endel det här med vetenskap. De vill inte veta eller lyssna på att det finns andra och bättre sätt utan vill fortsätta tro för för endel är det så jobbigt (och det kan det såklart verkligen vara om ens göranden har gjort ens häst sjuk) att de har gjort fel och fokuserar på det istället för att tänka, nu när jag vet kan jag göra livet än bättre för mina hästar!

Det finns mycket forskning att ta till sig och eftersom det är just forskning revideras saker och ting ibland. På hastsverige.se finns mycket att läsa. Det är SLU som står bakom den sidan för självklart måste man vara källkritisk och ha koll på vem eller vad som betalat forskningen och vilken färgning det kan ha gett resultatet.
 
Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning? Vilka discipliner? Spelar årstid roll? Endast om hästen har problem med leder? osv. Jag rider idag på hobbynivå och använder inte benlindor. Ge mig era åsikter och för- och nackdelar, men håll god ton ;)
Jag lindar bara stallbandage vid skada. Oftast efter rekommendation av veterinären, annars aldrig.
De måste tvättas i maskin och kan gå upp under ridning😅
 
Hur hade ni gjort vid långa uteritter i värmen vi har nu? har luftiga benskydd, men då vi kom hem häromdagen så vore hennes ben helt svettiga. Så funderade på att man kanske bara skall skita i det i värmen ändå
 
Hur hade ni gjort vid långa uteritter i värmen vi har nu? har luftiga benskydd, men då vi kom hem häromdagen så vore hennes ben helt svettiga. Så funderade på att man kanske bara skall skita i det i värmen ändå
Använder aldrig benskydd, varken när det är varmt eller kallt ute :)
 
Hur hade ni gjort vid långa uteritter i värmen vi har nu? har luftiga benskydd, men då vi kom hem häromdagen så vore hennes ben helt svettiga. Så funderade på att man kanske bara skall skita i det i värmen ändå
Jag använder inte alls under uteritter nuförtiden. Vi rider ofta ganska långt och i bra tempo, och då och då rakt ut genom skogen mellan olika stigar. Men jag ser ingen anledning att hetta upp benen på en häst som har bra kontroll på fötterna. Har skor fram, barfota bak, men gör samma oavsett (har en häst som alltid går med benskydd vid all ridning, men han har ett stort överben som jag vill skydda)
 
Hur hade ni gjort vid långa uteritter i värmen vi har nu? har luftiga benskydd, men då vi kom hem häromdagen så vore hennes ben helt svettiga. Så funderade på att man kanske bara skall skita i det i värmen ändå

Jag har bara skydd vid hoppning nu när det är så varmt.
 
Jag tänker att man bara använder det när det är ett verkligt behov av det. Vi kan ha det vid speciell uppvisning (vita) när vi pratar om en timme högst inklusive uppvärmning och uppvisning.

Men sedan är jag uppvuxen med att det inte ska användas av friska hästar. Skydd kan användas om hästen slår sig eller har aktiva överben och då ska de anpassas efter skadan.

Det jag tänker är också att man tar bort en hel del av träningen för senor och ligament om man lindar/skyddar då det tar en del av belastningen. Det vill säga, de blir inte lika starka om man har lindor eller skydd.

Enda gången jag har skydd, och då är det ganska mycket, är under löslongering på stor bana. Senskydd för påslagning och boots runt om. De får spunk och drar av sig dojor om man inte har boots och en fick inte undan sina framben en gång och slog på sig en lindrig senskada.

Vissa av våra hästar har skydd i maraton också men så lite som möjligt då det också hämmar deras smidighet, upplever jag.
Exakt, när man var liten var det ju ofta bara ett kort litet skydd runt kotan bak och lite längre fram, i läder, som satt ganska löst med knäppen på utsidan. Strykkappor i läder. Tror det är luftigare och mindre varmt än senskydd i neopren + plast? Som täcker hela vägen runt.

1716205101129.png

Lindor engelska, Polo wraps heter ju det för att man använde, r det i hästpolo. Där action är kort och hästen kan få en smäll av en boll eller liknande, dvs som skydd mot smällar såvitt jag förstått. I Fälttävlan har man väl ibland en kräm på frambenen så man kan glida över om man tar i.

Jag har förstått det som att andra använder lindor för att det är fint med färg på benen som matchar schabraket och kanske pannband. Och om de transporterar hästen.
 
Senast ändrad:
Hur hade ni gjort vid långa uteritter i värmen vi har nu? har luftiga benskydd, men då vi kom hem häromdagen så vore hennes ben helt svettiga. Så funderade på att man kanske bara skall skita i det i värmen ändå
Behöver hästen skydd så fortsätter jag använda, men kanske letat efter andra skydd om det finns några som är bättre ventilerade. Stor skillnad mellan olika skydd även om de marknadsförs som luftiga.
 
Tack för alla svar :) hon brukar ha bra koll på fötterna och är barfota och har boots vid uteritt, så tänker det faktiskt borde funka bra att rida utan.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
927
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
848
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Trassel12
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 738
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp