Benlindor, bra till vad?

Z

Zadir

Har bara en liten fundering. Varför lindar man benen på hästar?
Jag själv gjorde det på min foderhäst, varför vet jag inte. Tror det har med att jag tyckte att hårt underlag kunde vara skadligt för senor och därför lindade jag henne.
Dock lindar jag inte min häst jag har nu, men har fått råd om att göra det för att stödja upp benen (låter helt knas!!) samt för att skydda honom mot kvistar och liknande (han har ingen aning om var han har sina 4 fötter någonstan :smirk: )
Vad skulle ni gjort i min situation?
han rids på grusvägar samt asfalt mestadels och även i skogen över stock och sten. Bör jag har skydd på honom och i sådana fall vilka och varför?

Tacksam för alla svar!! :bow:
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Det jag fått lära mig är att lindor stödjer senan och strykkappor skall man använda om hästen slår benen mot varandra... i alla fall om de har skor.

Fast jag kankse är ute och cyklar?? :confused:

Men kan man linda så skadar det väl inte!! ;)
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Humm, tja. Jag vet som sagt var inte riktigt vad det är bra för.
Strykkappor vet jag att man använder om hästen stryker sig själv. Min foderhäst gjorde det nämligen :crazy:

Ja, jag vet inte om det är bra att linda eller inte. Någonting måste det juh vara för :smirk:
Är dock inte mycket för det här med massa onödig utrustning, men om det nu bara skulle vara bra för min häst att använda något slags skydd så skulle jag naturligtvis använda det. Vill juh inte riskera någonting :smirk:
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Om din häst inte vet var den sätter fötterna så skulle jag sätta på senskydd i fram och vanliga benskydd eller strykkappor bak.

Jag har själv en häst som är lite klumpig med fötterna och henne lindar jag på banan samt har skydd på alla fyra när jag rider ut. En ren försiktighetsåtgärd!! Hon har haft så mkt skador redan och jag vill inte riskera något mer.

Jag skulle inte linda i skogen. Man vet aldrig om lindan går upp, då kan den fastna någonstans eller så kan hästen fastna/snubbla över den.
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Använder lindor vid svullnad och stöd.
Har bara lindor då hon går i hagen men inte när jag rider.
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Humm, oki. Ja, jag har helt klart fått mig en funderare :smirk:

Yamaha: Varför tycker du att jag ska ha senskydd fram? Varför inte bara vanliga skydd?

Jag kommer nog aldrig bli riktigt klok på det här :confused:

Det krockar med min filosofi om att man ska ha så lite på hästen som möjligt. Dock vet jag att det kan vara en fördel att ha något på pållen min med tanke på hur han är.

Dock känner jag inte riktigt att jag fått grepp om vad benlindor är bra för. Eller så kanske det är så mångsidigt som det verkar :confused:
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Zadir skrev:
Har bara en liten fundering. Varför lindar man benen på hästar?
Jag själv gjorde det på min foderhäst, varför vet jag inte. Tror det har med att jag tyckte att hårt underlag kunde vara skadligt för senor och därför lindade jag henne.
Dock lindar jag inte min häst jag har nu, men har fått råd om att göra det för att stödja upp benen (låter helt knas!!) samt för att skydda honom mot kvistar och liknande (han har ingen aning om var han har sina 4 fötter någonstan :smirk: )
Vad skulle ni gjort i min situation?
han rids på grusvägar samt asfalt mestadels och även i skogen över stock och sten. Bör jag har skydd på honom och i sådana fall vilka och varför?

Tacksam för alla svar!! :bow:

Har ungefär samma problem, min häst har ingen aning om vart hon sätter "fötterna". Man lindar som stöd för senorna. Ska införskaffa ett par senskydd från hööks, då jag rider överallt vart hästarna har lätt att snubbla. Väljer senskydd framför lindor, pga. det är lätt att det fastnar kvistar och liknande i lindorna, och är inte riktigt bra på det där med att linda. Lindar man fel så kan det göra med skada än nytta. Därför tycker jag att det är lättare med senskydd!
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Oki, jo det kan jag hålla med om. Var med om en skräckis när jag och min foderhäst var ute och gav gärnet med en kompis. Släppte allt så tävlade vi. Helt plötsligt såg jag någonting blått komma smygande bervid hästen, dock försvann det och jag kopplade inte vad det kunde vara förrän min kompis skriker till. Då hade båda benlindorna fram lossnat :crazy: :bow: Det var verkligen ett under att vi klarade oss :bow:

Jag tror nog att jag kommer börja använda strykkappor bak och senskydd fram (fick trots allt med det till hästen :smirk: ) Sedan blir det nog benlindor på hårdare, men slätare underlag.

Låter det som en bra grej tro?
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Eller blir det helt meningslöst att ha benlindorna ändå?

vet verkligen inte hur jag ska göra :confused:
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Jag kan tänka mig att använda det för att vara lite extra fin ibland och för att understryka benrörelserna eller vad man ska säga.
Hästen funkar lika bra utan det påstådda "stöd" som blir.
Men det kan ju också vara bra om man har en häst som stryker sig.
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Och om hästen har dålig koll på sina fötter skulle jag träna mer cavaletti och skogslufsning så dom får hålla koll på sina ben själva.
Jag har äver hört att vissa hästar har fått bättre koll på sina ben när dom går barfota för då ökar cirkulationen.
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Ja, det har jag också hört, eller om de får gå i lösdrift eller inte är inne i stall mycke så de får vara ute och röra sig och lära känna sina kroppar! :)
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

pannkakssmet skrev:
Och om hästen har dålig koll på sina fötter skulle jag träna mer cavaletti och skogslufsning så dom får hålla koll på sina ben själva.
Jag har äver hört att vissa hästar har fått bättre koll på sina ben när dom går barfota för då ökar cirkulationen.

Jodå, jag har allt planer på att träna detta, men får än så länge inte för min tränare. Han har alldeles för klena bakben och behöver muskla upp dom först för att inte bli överansträngd. Det är också anledningen till att han inte vet var han har alla sina fötter :smirk:

Barfota har han gått hela vintern. Hur förr förra ägaren hade honom vet jag inte, men jag kommer slå på skor på honom snart pga att han ömmar och sliter konstigt på hovarna (pga framtungheten)
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

däggdjur skrev:
Ja, det har jag också hört, eller om de får gå i lösdrift eller inte är inne i stall mycke så de får vara ute och röra sig och lära känna sina kroppar! :)

Han har gått på lösdrift hela vintern ;) All hans fumlighet beror just på hans klena bakben, tyvärr :smirk:
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

jag rider ALDRIG med lindade ben mer. hade en D-ponny för ca.25 år sedan som strök sig fram, hon lyckades "slå på sig" i galopp så den ena lindan gick upp-trots att dom va tejpade. hon snuttrade in båda frambenen i den. vilken "kullerbytta" det blev :eek: vi slog oss ordentligt (tack och lov, gick det att läka ut. kunde lika järna brutit rygg eller nacke)

har därimot alltid strykkappor fram och bak i all ridning, för att "mota olle i grind";) senskydd när vi hoppar.
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Finns jättebra senskydd i neopren skyddar lika bra eller bättre än lindor, funkar både bak och fram. Så slipper man alla risker med lindor!
 
Sv: Benlindor, bra till vad?

Förstår mig verkligen inte på allt detta lindande :crazy: . När jag var "ung" förekom det inte, och jag kan verkligen inte tänka mig varför alla hästar skulle behöva få sina ben lindade nuförtiden? Nej, jag tror att det har blivit en innegrej. Ytterligare en sak att matcha med kläder och utrustning, helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 753
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 280
Senast: Magiana
·
Hästvård Ja, för första gången upplever jag att ffa ena hästen tycker att ridbanan är för hård. Han är barfot, men jag upplever inte att han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 278
Senast: skuggi
·
Dressyr Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar. Min häst trampar igenom ganska...
Svar
14
· Visningar
3 055
Senast: Jozelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp