benlindor vs. benskydd?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hercules
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 477
H

hercules

hej! jag undrar vad det e för skillnad mellan benskydd och benlindor, förutom att benlindor är snyggare?:D
tacksam för svar :laugh:

Sv: benlindor vs. benskydd?

Har benskydd när vi rider ut i skogen eller hoppar och lindar när vi rider dressyr i paddocken.
Tror att lindor ger lite bättre stöd än benskydd men att benskydden skyddar mot skador utifrån när man är ute i terräng med sten å pinnar, lindor skyddar väl lite också men inte lika mycket som benskydden.

Lindor skyddar hela benet, till skillnad från benskydd, såvida man inte har heltäckande benskydd.

lindor är ju till för värmen. för det är ju inget stöd i lindor. men i vissa benskydd så kan hästen få mer stöd och att beskydd är bättre om hästen råkar slå sig eller snubblar.:)

Lindor kan väl vara till för värme men de är ju främst till för att ge ett bra stöd för hela benet och det brukar oftast inte benskydd ge hehe ;)

lindor är ju till för värmen. för det är ju inget stöd i lindor. men i vissa benskydd så kan hästen få mer stöd och att beskydd är bättre om hästen råkar slå sig eller snubblar.:)

Är det inget stöd i lindor? Jag anser att lindor ger betydligt bättre stöd än benskydd :confused:

Det beror väl på hur man lindar och vad man lindar med. jag anser inte att embart fleecelindor ger något stöd alls. Men paddar med elastiska lindor ger mer stöd.

Lindor: Det är snyggt, kan matchas med schabrak, har "dressyrstämpel", rider man inte ut eller hoppar med sålänge man inte tejpar, skyddar runtom men ger inte omtimalt skydd.

Skydd: Används mest när man hoppar eller rider ut om man inte har en häst som slår i benen i varandra. Skyddar inte hela benet vid eventuella stötar men skyddar bättre än lindor på de ställen de skyddar.

Det beror väl på hur man lindar och vad man lindar med. jag anser inte att embart fleecelindor ger något stöd alls. Men paddar med elastiska lindor ger mer stöd.
Har du någon gång lindat dina egna ben med fleecebandage? Om inte, tycker jag att du ska göra det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
Träning Någon som testar core by D - band och kan uttala sig om dessa jämfört med equiband? Jag har känt på core by D och de känns i kvalitet...
Svar
4
· Visningar
395
Senast: Roheryn
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
600
Senast: Ramona
·
Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han... 2
Svar
28
· Visningar
1 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka