• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare denisejulietta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 960
D

denisejulietta

Jag hittar ingen annan tråd om detta, men finns det är det bara att hänvisa mig dit.

Jag har ingen i min närhet som kan ge mig svar på frågan hur man lindar ben. Har fleecelindor och ska köpa fleece/elastisk och vill ha det ibland när jag rider, så nu har jag ett några frågor.

*Hur långt upp/ner på benet lindar man?
*Behöver man ha bandageunderlägg?
*Hur hårt lindar man?
*Kan hästen ta skada om man lindar fel?
*Kan det hindra hästen?
*När borde man inte linda ben?

Svara gärna med bilder på när ni har lindat benen på era hästar och ännu hällre en film på medans ni lindar. Jag vet att ni på buke kan det här, så dela med er av eran kunskap till mig :idea:

Sv: Benlindor

Använd sökfunktionen så hitter du massa likadana trådar.

*Hur långt upp/ner på benet lindar man? Under knä/has och ner precis under kotan.
*Behöver man ha bandageunderlägg? Ja, alltid. (Därför är dessa "kombilindor" inte så kombi... :angel:)
*Hur hårt lindar man? Lagom... Lindan får inte riskera att hasa ner, men man får inte heller stasa benet.
*Kan hästen ta skada om man lindar fel? Ja.
*Kan det hindra hästen? Ja, om man lindar så att lederna inte kan böjas normalt.
*När borde man inte linda ben? Innan någon kunnig visat hur man ska göra.

Lär dig av en erfaren människa IRL istället, finns för många hästar som drabbats av senskador pga dåliga lindningar.

Hmm, jag vet bara inte vem som ska kunna visa mig, ingen i stallet kan göra det. Men får väl låta bli då ;) Vill inte göra skada när det är meningen att det ska göra nytta.

min kompis häst är halt nu för dom lindade för hårt utan padd med fleece lindor :eek:

Hej, inget lindande utan pad, tro mig jag har lärt mig den hårda vägen.. Jag är drillad i travstall med lindandet, och där används pad mycket mer sällan än i ridvärlden. Jag lindade min donna över natten med acryllindor och hon kliade sig med andra benet så brodden hakade i lindan och drog sen åt denna linda så det blev blodstopp. Med pad hade skadan blivit mycket mindre, nu åker vi in och ut på klinik för vävnaden dog på två fläckar... Hon är dock inte halt men komer ta ett par månader innan det är klart. Så det är alltså viktigt att tänka på just dessa saker, även om man lindar lagom hårt så kan saker hända. Med en jämnt och fint lagd pad händer det inte lika lätt att du stasar benet..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 891
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 547
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i... 2
Svar
36
· Visningar
8 737
Senast: _Taggis_
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka