benlinds djungel...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Anja586
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 1 752
A

Anja586

Jag ska köpa nya lindor, jag åkte till affären och trodde att ja, det var väll inte så svårt, men oj, vad jag hade fel.
vad ska man ha för lindor egentligen?
kan nån hjälpa mig?
vilka sorts lindor ska man ha om man vill rida med dom men inte vill ha paddar?
vilket material ska de då vara?

kan man rida med fleece lindor?
kan man rida med sånna lindor som det står bandage på, eller är dom bara för stallbandage? vad är det för skillnad på "vanliga" rid lindor och stallbandage?

väldigt tacksam för svar!

Sv: benlinds djungel...

om du inte vill ha paddar så kan du linda med fleecelindor, dock är dessa ofta väldigt långa och dessutom stumma (dvs du kan inte "dra åt dom").
annars kan du välja sådana som är till hälften fleece och till hälften elastiska, då lindar du med fleecen över hela ytan där lindan ska vara, och sen hamnar det elastiska över

stallbandage går mycket längre ner än ridlindor, eftersom det inte är meningen att hästen ska röra sig allt för mycket med dom

själv använder jag padd och elastiska lindor, eftersom jag anser det enklast (har aldrig provat sånna dom här hälften fleece, hälften elastiska)

Jag använder alltid padd under alla lindor, för säkerhets skull. Men om du inte vill ha padd under ändå, så ska du inte köpa elastiska lindor, utan antingen fleecelindor (runt 3 m är lagom till ridlindor) eller såna som är hälften fleece/elastiska eller padd/linda. Har dock aldrig provat såna själv, är rädd för att de blir knöliga att linda med!

Stallbandage brukar vara ganska breda och runt 4 m långa, de är alldeles för stora för att rida med. Fråga i affären vad fleecelindorna är avsedda för och hur långa dom är.
Du kan rida med fleecelindor, men de ger ju inte lika bra stöd som elastiska lindor.

Själv använder jag fleecelindor eller kraftigare "halv-elastiska" ridlindor, jag tycker inte om vanliga super-elastiska lindor, de är alldeles FÖR elastiska!

Jag har provat både elastiska lindor, fleece och såna som är 50/50. Anser att vanliga elastiska med padd är klart enklast och snyggast. Går fort också med lite träning. Fleece blir så tjockt och klumpigt och 50/50 lindor gillar jag inte alls..
Tycker allra bäst om Börjes elastiska lindor (4-pack), korta och perfekta till mina kortbenta hästar, man lindar på nolltid! :)
Nu lindar jag visserligen nästan aldrig, men min gamla ponny var ofta lindad, och jag tyckte de var suveräna. Billiga dessutom! :banana:

okej, tack för alla bra svar!

jag har ytterligare en fråga, när jag bodde i USA så köpte vi lindor där, och dom är inte fleece och inte elastiska, dom är lite stumma med man kan ändå dra åt dom och man behöver inga paddar under, och dom är inte jätte tjocka, som fleeselindor, utan dom är alldeles lagom, vad är detta för material da? vart hittar man sånna?

piggis_83 skrev:
Själv använder jag fleecelindor eller kraftigare "halv-elastiska" ridlindor, jag tycker inte om vanliga super-elastiska lindor, de är alldeles FÖR elastiska!

det är nog dom där kraftigare halv-elastiska ridlondorna jag är ute efter då, vart köper man sånna? heter dom något speceillt?

låter lite som acryllindor, fast sånna är rätt elastiska ändå.
under elastiska lindor ska man alltid ha padd, för att undvika brännskador.

lindan ligger ju hela tiden emot och skaver (elastiska lindor ligger ju lite hårdare runt också, och det är ju meningen för att det ska ge stöd)
sen hur det blir vet jag inte riktigt, men det är sånt jag fått lära mig i skolan. vi måste alltid linda kant-i-kant med padden

Jag har 50/50-lindor, och jag ÄLSKAR dem!! Kommer nog inte köpa fler elastiska lindor, tycker det blir mycket bättre - inga knölar, inga veck. Perfekt!

Diabolical_Kitten skrev:
Vilket märke gillar du mest?
Har bara lindor köpta på hööks, och de var det inget fel på.

Enda "problemet" är att om man binder fast lindorna när man lindar upp dem så man kan linda hårt, så rullar sig fleecen... fast så blir det med alla fleecelindor jag har.

jag har vanliga skumgummipaddar som finns på de flesta hästsportsaffärer (fast min häst har för små ben så jag har behövt klippa dom, obs! tvätta först så du vet hur mycket dom krymper).
på skolan har vi även tunna paddar som påminner lite om schabrak (dvs dom är sydda på samma sätt, med det där rutmönstret)

Hur ser man att de blir för stora? (alltså, på vilka ställen måste "skarvarna" ligga?) För de flesta paddar kan man slå 1½ varv runt min hästs ben. (bakben)

Jag köpte sk "Ridbenlindor" som var elastiska, helt värdelösa då de bara glider omkring.

har du köpt dina 50/50 lindor på hööks ?

Då tycker jag du ska köpa skumgummi paddar så kan du klippa till dom precis så det passar din hästs ben. Padden ska inte gå flera varv omlott, bara lite omlott för att kunna "låsa" den i läge under lindan.

Flees är klart lättast om man är nybörjare. Men om lindorna är för långa så är det bara att klippa dem, de är det som är svårt med elastiska, eftersom dom går upp efter klippet.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 218
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 466
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur