Sv: Benskydd eller ej?!
Kanske för att jag vill behålla hästarna som helt friska?
Jag kan ju berätta hur jag har det med min ena häst, den
som både har skydd i hagen och lindor i boxen, så kanske
du kan förstå varför.
För det första är hon otroligt känslig, får lätt småsår och
svullnader, och så är hon rätt hetsig (vill först in från hagen,
vill ha mat först, vill ut i hagen först) av naturen - ibland
tänker hon mer på maten än att hon faktiskt trampar sig själv.
Dessutom har hon tagit för vana, eller hur man ska uttrycka det,
att sparka efter flugor. Hon sparkar då med bakbenen framåt,
under magen och är precis i närheten av frambenen.
Dessutom sparkar hon ibland mot en mycket provokativ boxgranne.
Jag vet inte vad du anser som "lättskadad", men enligt mej ligger
hon i farozonen. Du - även andra - kanske skulle ta detta för en oharmonisk och olycklig häst, men så är inte fallet. Hon är glad och pigg men glömmer ibland bort att ha koll på alla fyra benen. Jag vet hur det känns att stå där med en häst inne på kliniken och veterinären ordinerar boxvila, lindor och lugnande - och att tänka tanken "om jag hade haft benskydd...".
Dessutom kan jag ju säga det att jag övervägde att avliva henne i vintras eftersom att hon tynade bort - för att hon inte fick arbeta. Hon stod där i sin box, och hon stod i sin lilla 3,5x3,5 m stora hage - i fem månader. Vi gjorde allt för att hon skulle vara glad men hon var nästan på gränsen till apatisk, hemskt att se på denna levnadsglada och nyfikna häst. Dessutom magrade hon kraftigt, så att till och med veterinären påpekade det. Då hade hon ändå fri tillgång på grovfoder och till slut stod hon med 1 ulltäcke, 1 fleecetäcke, 1 thermotäcke och 2 tjocka vintertäcken.
Det var bland den värsta tiden i mitt liv och jag tänker göra allt för att slippa uppleva den igen. Nu blev väl svaret lite väl långt och väldigt seriöst, men jag vill att du ska förstå att jag inte sätter på dem benskydd och lindor för att det är kul och för att elitryttare gör så utan för att jag faktiskt har vad jag tycker, en vettig anledning.