Benskydd eller ej?!

Sv: Benskydd eller ej?!

Jag har fjording och rider bara i skogen och har alltid skydd på, mest av "feghet" om man nu kan kalla det så.
Vi plöjer oss fram över kalhyggen och allt möjligt och då anser jag att det är en billig försäkring.
Jag har halvblod oxå och gör ingen skillnad på dom.........

Blir nästan upprörd när jag läser ditt inlägg. Varför skulle hästar behöva lindas in som små porslinsfigurer i en flyttlåda?

Tänk den dag de hästar som alltid gått lindade eller med benskydd tas ut utan detta på sig. Om man glömmer eller hästen sliter sig... Då har den ju inte det stöd den är van vid.

Jag vet inte om det alltid stått snälla hästar här, men på 18 år så har ingen häst fått benskador i våra hagar. Som är stora och kuperade, och ingen har gått med benskydd i hagen...

Man kan ju undra hur hästar överlever över huvud taget utan skydd... :smirk:

Jag använder bara senskydd på shettisen vid maraton (med mycket släng fram och tillbaka och mjölksyra) men aldrig annars. boots har han haft runt om då han trampade av sig skorna titt som tätt. Trots det har han aldrig hitills gjort illa sig på nåt sätt under tre års träning. Dom andra hästarna jag rider har aldrig heller haft skydd (då rids dom inte så hårt heller) och klarat sig mycket bra än så länge. Men det är klart att senskydd kan vara bra OM något annorlunda skulle hända, vilket man inte kan se i förväg. Samtidigt känns det som alldeles för mycket klem att skydda hästen från topp till då dygnet runt. Huden måste ju få chans att andas ibland också! Så länge jag inte har en häst som knappt kan stå upp själv eller tränar riktigt hårt i svår terräng lär jag vara sparsam med att skydda också.

knapplån

har ALLTID skydd/lindor vid ridning. billig försäkring ser jag det som.

Jag har nästan alltid skydd, vilken typ beror på vad jag gör och om jag orkar linda eller ej. Vid hoppning har jag senskydd fram och strykkappor bak och det har jag oftst ute också. När jag tränar dressyr har jg antingen strykkappor runt om eller lindor beroende på om jag vill vara snygg eller inte *ler*.

Som svar på om jag även har skydd i hagen för at hästen ju lika gärna kan bli skrämd och hoppa till där som när man rider en vanlig utetur så är svaret nej. Skillnaden som jag ser det är att när jag rider har hästen även mig att slåpa på och jag är inte alltid i perfekt balans, speciellt inte vid oväntade och hastiga rörelser, med en obalanserad ryttre att släpa på är det betydligt större risk att hästen sparkar sig själv eller kliver ner på olämpliga ställen än om den bara har sig själv att ta hand om. Visst kan det hända saker även i hagen men som jag ser det är risken betydligt mindre och där drar jag gränsen, andra resonerar annorlunda och det är upp till dem.

Hoppas det är ok om jag slänger in en fråga??

Vad tycker ni om lindor/skydd på unghästar som ska tömköras, löshoppas ridas in? Nödvändigt eller meningslöst? Jag menar hästar från 1,5 års ålder och framåt.

Unga hästar har ju inte lika bra koordinationsförmåga och jag kan tycka att det inte är helt fel att skydda deras ben i början. Helt klart tycker jag samtidigt att ju längre man kan vara utan skydd ju mer stärker man hästen för framtiden. Finns en risk att hästen vänjer sig och skadas lättare om man senare inte använder skydd kanske??

kan tillägga att min häst och familjens hästar går ute ca 8-10 h/dag ibland mer, de går ute dygnet runt från maj-oktober i stora kuperade hagar med både mkt sten, skog och ängsmark.
de behandlas knappast som porslinshästar.
förut hade jag knappt aldrig skydd på min förra häst, bakstrykkappor när han var 3-4 år ungefär iof för att han strök sig men inga andra.
det har blivit på senare tid jag använder mer och mer skydd, för säkerhets skull och för att det är snyggt.
hästen har inget på sig i boxen eller hagen. visst kan de lika gärna göra illa sig i hagen som vid ridning men min häst har bra koll på benen så, det är de tvugna att ha när de går i vår hage!
Men jag rider med skydd iallafall.

Jag har alltid benskydd på mina hästar vid all ridning och även vid tömkörning och longering. Vilken modell av benskydd som jag använder beror på vad vi ska göra. Senskydd och bakstrykkappor vid hoppning och skogsridning. Brukar linda benen eller använda strykkappor vid dressyr. Använder boots runt om ifall hästen är broddad.
Har benskydd eftersom hästarna stryker sig och jag tycker dessutom att det är en billig försäkring om något skulle hända.
Jag använder däremot inte några benskydd i hagen eller i boxen.

Jag har skydd på medryttarpållen vid uteridning eftersom han tycker att allting är så förbannat intressant att han ofta glömmer var han har sina ben. Härom veckan snubblade han omkull för att han var så fascinerad av ett par fåglar som bråkade att han missade en trädrot på marken - han är alltså inte rädd, bara väldigt nyfiken och lite tankspridd. :p
I hagen finns inte lika mycket spännande nya saker att titta på, så där håller han bättre ordning på sina fötter, alltså behöver han inga skydd där.
Vid hoppning är jag också noga med skydd, eftersom bommar är hårda och senor ömtåliga.
Det händer också att jag lindar honom till dressyrpassen, mest för att det är snyggt... :angel: men även för att jag tycker mig ha märkt att värmen från lindorna har en positiv effekt på hans gallor.
Boots har han vid all ridning eftersom det har hänt att han har trampat sig.

Tulip skrev:
Som svar på om jag även har skydd i hagen för at hästen ju lika gärna kan bli skrämd och hoppa till där som när man rider en vanlig utetur så är svaret nej. Skillnaden som jag ser det är att när jag rider har hästen även mig att slåpa på och jag är inte alltid i perfekt balans, speciellt inte vid oväntade och hastiga rörelser, med en obalanserad ryttre att släpa på är det betydligt större risk att hästen sparkar sig själv eller kliver ner på olämpliga ställen än om den bara har sig själv att ta hand om. Visst kan det hända saker även i hagen men som jag ser det är risken betydligt mindre och där drar jag gränsen, andra resonerar annorlunda och det är upp till dem.
Det stämmer faktiskt..... Men som sagt så är det upp till var och en :D

Använder inte skydd annat än om jag ska rida min val. hårt, när han blir trött kan han gå lite trångt bak.
Annars behöver inte mina det, men jag äger en hel drös skydd då ett par av mina fd hästar behövt skydd.

Jag har en Nordiskorsning och han har inte trampat på sig själv under alla åren jag har kännt honom (6 år). Har bara senskydd vid hoppning och uteritt. Skulle säkert klara oss likabra utan men han störs inte heller av att ha dem på.

Chili skrev:
Blir nästan upprörd när jag läser ditt inlägg. Varför skulle hästar behöva lindas in som små porslinsfigurer i en flyttlåda?

Tänk den dag de hästar som alltid gått lindade eller med benskydd tas ut utan detta på sig. Om man glömmer eller hästen sliter sig... Då har den ju inte det stöd den är van vid.

Jag vet inte om det alltid stått snälla hästar här, men på 18 år så har ingen häst fått benskador i våra hagar. Som är stora och kuperade, och ingen har gått med benskydd i hagen...

Tja, jag har två hästar och den ena har skydd på sig både vid ridning och i hagen. För att jag har tröttnat på att ta ut veterinären varje månad för att behandla sparkskador och annat som hon ådrar sig. Dessutom har hon precis börjat skrittas igen efter en fraktur på höger fram, och det benet vill jag stödja och skydda så mycket jag bara kan. Hon lindas i boxen också, alla fyra.

Den andra hästen har skydd när vi rider men inte i hagen. Han rör sig inte särskilt mycket utan har mest näsan i gräset hela tiden :p

*knapplån*
Jag hade strykkappor på min förra häst för att de följde med på köpet för 11 år sedan. Använde dessa slentrianmässigt i några år tills jag började fundera om de verkligen behövdes. De gjorde de inte. Hästen är 20 år idag och de skavanker han har fått på benen genom åren har andra orsaker.

Min nuvarande häst har senskydd fram vid hoppning, ev. även strykkappor bak. Annars inget. Eftersom han kan ha rodeo, tokrace etc i hagen utan problem så ser jag inget behov av att använda skydd vid t ex skogsridning. Lindor använder jag inte vid ridning av säkerhetsskäl och bekvämlighet. När han var unghäst red jag ibland med skydd av typ Professional Choice, fast lågbudgetvariant.

Jag har bara skydd vid tömkörning, longering och hoppträning på hästar som inte stryker sig. Jag tycker inte det finns anledning att ha skydd annars. De ska fylla någon funktion om de ska vara på.

Jodå jag förstår att man har tex senskydd på vid ridning. Men styrkkappor på en häst som aldrig stryker sig känns lite mer onödigt då "strykskador" oftast inte kan bli lika allvarliga som senskador. Dessutom kan det vara snyggt såklart!! det håller jag med om. Sen har jag märkt på mig själv att jag är mer nogrann när hästen är i full tävlingskondition och mitt i tävlingsäsongen med skydd... :angel: Men det vara nån som skrev att hon hade skydd vid ridning, skydd i hagen och lindor i boxen. Det tycker jag låter mycket då huden måste få chans att andas ibland!

Jag svarade bara på frågan.

Och jag TYCKER verkligen att hästar ska få gå tillsammans med andra hästar på stora ytor och därför sätter jag på ett par benskydd.
Och jag lindar! Men det är väl mitt val antar jag. De e ju inte precis som att jag kommer ringa dej en morgon och fråga om du inte kan vara gullig och sticka över till mitt stall å sätta på hästarna benskydd ;). Jag tvivlar på att det lider av dem så länge de sitter bra.

Och de där med att dina hästar aldrig haft hagrelaterade skador på 18 år. LYCKLIGA DU! När jag haft min häst i ett halvår så sprang hon omkull i hagen under ett race och fick en fraktur i kotan. Sure, hon hade väl antagligen blivit skadad även fast hon hade benskydd (började med det i samband med olyckan) men jag tvivlar på att det blivit så allvarligt som det tyvärr blev.

"Men det vara nån som skrev att hon hade skydd vid ridning, skydd i hagen och lindor i boxen."

:angel:

fälttävlansnörd skrev:
"Men det vara nån som skrev att hon hade skydd vid ridning, skydd i hagen och lindor i boxen."

:angel:

Hon syftar nog på mig oxå :angel:

Tro mig det är inget jag VILL göra men en fraktur och tusen andra skador senare så får man ta till det tunga artilleriet! Och peppar peppar, det funkar.... :angel:

Liknande trådar

Utrustning Behöver köpa nya benskydd till valacken och behöver tips då jag inte hittat några som jag tycker har det jag söker. Jag vill ha...
Svar
11
· Visningar
1 516
Senast: Kristall10
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 362
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar se mig själv som en person som mer ser till personlighet än till yttre attribut och eventuell kategori hos dom jag möter...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag har räknat ut grovfodergivan på mina2 hästar. Undrar om någon som har lust att göra ett utlåtande. Det är ju inte alltid man kan...
Svar
10
· Visningar
1 650
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka