Benskydd i hage?

Tycker det är intressant då jag hängt i en del travstall, som ju också är beroende av att träna och tävla andras hästar och väldigt få har skydd och småhagar för att hästen tjänat några mille.
En häst ska få vara häst mellan träning - tävling och annat. De är iallafall viktigt för mig och mina travhästar. Och många travtränare är inte heller rädda för att använda lösdrifter numera heller till tävlinghästarna. De tycker jag är en positiv utveckling på de hela.
 
Har senskydd på den ena när hon har fyra brodd vintertid annars inte.
Har provat utan när hon varit broddad och det var inte så roligt.

Den andra fick ha mud boots under en period när hon hade förskräcklig mugg. De hjälpte att hålla benen rena och torra och muggen läkte ut fint.
 
Hade boots runt om och skydd bak på min förra vintern. Bor så att det inte är möjligt att vara utan brodd vintertid och när han konstant trampade sig/sparkade sig själv osv så fick han ha skydd istället. Vi får väl se hur han håller ordning på benen i vinter, hoppas slippa skydden.

Skydd är inget jag väljer om jag inte måste. Sommartid utan brodd har jag svårt att se att jag skulle ha det. Möjligtvis vid ihopsläpp men inte annars.
 
En häst ska få vara häst mellan träning - tävling och annat. De är iallafall viktigt för mig och mina travhästar. Och många travtränare är inte heller rädda för att använda lösdrifter numera heller till tävlinghästarna. De tycker jag är en positiv utveckling på de hela.
Jobbade för 18 år sedan i ett travstall som tog in hästarna när vi började jobba och ut så vi hann mocka alla boxar innan vi slutade, förutom dom som skulle starta på kvällen.
Tyckte det var super då alla hästar var lättillgängliga under arbetstid men fick ändå många timmar ute👍.
 
Jag fick ha skydd på min i början. Från ett helt liv i platt hage till en kuperad hage med mycket stenrösen mm

Första gången vi släppte ut henne kunde hon knappt gå.

Jag använde mig av fälttävlansskydd från hööks som andades. Av på nätten och vanliga senskydd. Fick ha på dem i nästan 2 månader. Noggrann genomgång vid utsläpp så skydden var hela och rena. Jag hade inte på skydden i början vilket resulterade i en rejäl skada och 4v boxvila.

Nu behövs de inte. Skulle jag släppa ut denna hästen i en sprillans ny hage om vi skulle flytta så skulle jag nog köra iallafall första veckan med skydd. Vissa hästar är klantigare än andra. Krävs lite mer jobb och visitering
 
Jobbade för 18 år sedan i ett travstall som tog in hästarna när vi började jobba och ut så vi hann mocka alla boxar innan vi slutade, förutom dom som skulle starta på kvällen.
Tyckte det var super då alla hästar var lättillgängliga under arbetstid men fick ändå många timmar ute👍.
Dom var alltså ute på natten och inne på dagen? Smart!
 
Tycker det är intressant då jag hängt i en del travstall, som ju också är beroende av att träna och tävla andras hästar och väldigt få har skydd och småhagar för att hästen tjänat några mille.

ÅÅ jag håller med, jag har också jobbat en del i travstall tidigare i livet och inte heller i de stallen hade "miljon" hästarna benskydd. Så det är sant, men å andra sidan har också travstallen generellt kanske en bättre ekonomi? Jag vet faktiskt inte uteslutande vilken faktor det är som gör det. De kanske bara endast är för att normen är så som toppryttarna har skydd i hagen osv? Men å andra sidan så hade vi i travstallen hästarna ute bra mkt längre tid än hos de ryttare jag jobbat hos har haft. Så travhästarna var ju inte lika "tokiga" i hagen på samma sätt heller.
 
Typ alla toppryttare har benskydd på hästar - luddskydd - även på högsommarvärmen?
Nej, det har de inte - jag har många sådana runt mig. Vissa har, men långtifrån alla. Det har kommit studier på sistone som visar att värmen som blir under skydd är farligt för hästarnas senor.
 
Jobbade för 18 år sedan i ett travstall som tog in hästarna när vi började jobba och ut så vi hann mocka alla boxar innan vi slutade, förutom dom som skulle starta på kvällen.
Tyckte det var super då alla hästar var lättillgängliga under arbetstid men fick ändå många timmar ute👍.

Fattar inte att inte alla ridskolor och stall med hästjobb dagtid har det så!
 
Jag har, bortsett boots, aldrig skydd i hagen. Tror det gör mer skada än nytta. Senorna mår inte bra av värme (ämnet har diskuterats i fler artiklar det senaste) och stor risk för skav eller skit som kommer mellan och orsakar sår.

Låt hästen slippa skydd i hagen.
 
ÅÅ jag håller med, jag har också jobbat en del i travstall tidigare i livet och inte heller i de stallen hade "miljon" hästarna benskydd. Så det är sant, men å andra sidan har också travstallen generellt kanske en bättre ekonomi? Jag vet faktiskt inte uteslutande vilken faktor det är som gör det. De kanske bara endast är för att normen är så som toppryttarna har skydd i hagen osv? Men å andra sidan så hade vi i travstallen hästarna ute bra mkt längre tid än hos de ryttare jag jobbat hos har haft. Så travhästarna var ju inte lika "tokiga" i hagen på samma sätt heller.
Bättre ekonomi vet i tusan, titta på parkeringen på en tävling och se om det är på en ridtävling eller travtävling var dom dyraste och flådigaste hästbussarna och transporterna står.
 
Bättre ekonomi vet i tusan, titta på parkeringen på en tävling och se om det är på en ridtävling eller travtävling var dom dyraste och flådigaste hästbussarna och transporterna står.

kanske inte, jag relaterade väl mest till att det generellt är bra mkt bättre löner i travstallen än ridhäststallen. Också ganska stor skillnad tävlingsmässigt i vinstpengar på så sätt, om det bara ska handla om tävling.
 
Min häst har alltid boots i hagen för att minska tappskorisken. Gillar inte andra skydd i hagen, men skulle överväga det om hästen upprepat skadade sig.
 
Hej!
Vill ha lite åsikter om benskydd i hagen! Det är ju, i alla fall nu när det inte är så varmt ute, ett bra sätt att skydda benen på hästarna i hagen! På sommaren är det ju en stor risk att hästen blir överhettad och blistrad.
Trycker dem på senorna på ett negativt sätt om man har skydd hela dagarna i hagen?
Hit me 🤗

Om man hela tiden har benskydd och lindor får man inte aktiverat alla små muskler mm och allt som behövs i benet.
Det är som vi människor ska gå med knä/vrist stöd hela tiden. Då tappar vi muskelmassa och blir vi utan linda, skydd har vi inte samma stabilitet i våra leder och ben.
Så nej det ökar skaderisken och att hästen inte blir lika hållbar.

Boots på vid brodd ja men inte benskydd/lindor i hagen.
 
Om man hela tiden har benskydd och lindor får man inte aktiverat alla små muskler mm och allt som behövs i benet.
Det är som vi människor ska gå med knä/vrist stöd hela tiden. Då tappar vi muskelmassa och blir vi utan linda, skydd har vi inte samma stabilitet i våra leder och ben.
Så nej det ökar skaderisken och att hästen inte blir lika hållbar.

Boots på vid brodd ja men inte benskydd/lindor i hagen.

De har väl inga muskler nedanför knäna?
 
Om man hela tiden har benskydd och lindor får man inte aktiverat alla små muskler mm och allt som behövs i benet.
Det är som vi människor ska gå med knä/vrist stöd hela tiden. Då tappar vi muskelmassa och blir vi utan linda, skydd har vi inte samma stabilitet i våra leder och ben.
Så nej det ökar skaderisken och att hästen inte blir lika hållbar.

Boots på vid brodd ja men inte benskydd/lindor i hagen.

Nja, det där är ju mest ett viktigt argument för att inte låta hästar gå ensamna. Benskydd ger ju inte riktigt stöd på det viset?
 
Om man hela tiden har benskydd och lindor får man inte aktiverat alla små muskler mm och allt som behövs i benet.
Det är som vi människor ska gå med knä/vrist stöd hela tiden. Då tappar vi muskelmassa och blir vi utan linda, skydd har vi inte samma stabilitet i våra leder och ben.
Så nej det ökar skaderisken och att hästen inte blir lika hållbar.

Boots på vid brodd ja men inte benskydd/lindor i hagen.
Varken benskydd eller lindor ger något stöd - de skyddar bara benen från t ex slag. Håller med om att man inte bör ha dem i hagen, men inte av de skäl du anger.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 744
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 014
Senast: JennyLz
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 964
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp