Bukefalos 28 år!

Benskydd i hagen

Sv: Benskydd i hagen

fälttävlansnörd skrev:
Jag har benskydd på mina hästar eftersom att;

*jag är rädd om dem
*jag vill inte ha en förstörd säsong pga av en skada
*det är den absolut billigaste försäkringen
*hagarna är enorma och de går i flock
*jag tycker inte att det låter som en bra idé att hästen
ska lära sig att hålla koll på benen om den måste få en
skada för att lära sig det...
*jag slipper tappskor i lerans tider om det finns risk för det
*får inga små rivsår eller så precis där benskydden man har till
ridningen ska ligga och kan därför alltid vara säker vid ridning

Häst nr 1; strykkappor fram, låga bak, boots vid lera eller brodd.
Häst nr 2; styrkkappor fram och bak, boots bak alltid, runtom vid lera eller brodd.
Häst nr 3; är utlånad och endast hobbyhäst så han har väl senskydd fram pga av mina krav :)

men snälla, vad hjälper det om en häst har låga bakskydd? eller senskydd? dom skyddar ju bara senan, om man vill ha en häst lindad eller med skydd i hagen vill man ju förihelsike skydda HELA benet och inte bara senan. (!)vad hjälper det mot tappskor om man har benskydd? asså?!.
det är naturligt för en häst att gå utan skydd i hagen, varför kan dom inte det nu?
 
Sv: Benskydd i hagen

Håller faktiskt med dig angående inkorrekta benställningen, och den behöver nog korrigeras av en mycket kunnig hovslagare som kan mycket om hovar och dessa benställningar.

Har aldrig haft några skydd på mina hästar, kanske är det därför att de är travare och att endel är ponnyer?
Men iallafall, har ett travsto härhemma som hade hovar som inte såg så trevligt ut men det såg inte så farligt ut heller och dom har min hovslagare också fått korrigera så nu är dom helt korrekta.
Hovslagaren som jag har är en gammal legend från Karlstad.
 
Sv: Benskydd i hagen

Förresten, vill bara tillägga att kuperade hagar med lite skog är väldigt bra för hästar också. Dom lär sej sätta sina fötter, och det är nog inte så ovanligt att hästar snubblar när dom går en terräng, men dom lär sej med tiden, också.
Mina hästar går i en kuperad hage med mkt skog, och dom springer gärna runt och busar.
Självklart har jag koll på dem så inte det händer dem något (*peppar, peppar*) ifall dom gör sej illa men än sålänge har inget hänt dem något sedan jag har dem i en kuperad hage o dom går ute dygnet runt året om (lösdrift).
Fast det här med lösdrift är nog en annan femma, kanske är det en skillnad om man har hästar på stall på nattetid.
 
Sv: Benskydd i hagen

Min poa har alltid benskydd i hagen på vintern.
Speciellt när hon har kompis för dom busar så mkt, Då kommer hon jämnt in med svullna ben. hon är mega känslig för varje litet sår, hinner du inte dit och rengöra å bandagera inom en timme så är det tjockt som en fotboll.. så för mig är det en billig försäkring, men helst skulle jag såklart vilja att hon slapp!
 
Sv: Benskydd i hagen

Förklara då varför en häst ALDRIG slår sig eller trampar sig under ridning, men får massa skador (allvarliga skador..) i hagen??? :smirk:

Det beror inte alls på felaktig exteriör, men hur hästen beter sig i hagen. Dom som sett min häst in action brukar inte ställa frågetecken vid varför han har skydd..
:cool:
 
Sv: Benskydd i hagen

Blueeyes skrev:
Nu vill jag höra, varför har man det?
Är det för att hästarna är sköra i benen eller?

Ja jag är ung och oerfaren inom många saker i hästeriet så jag vill gärna veta!
Specielt vad man ska ta för beslut om det när man står där med sin häst, då kanske den behöver det och då är det bra att veta vilka hästar som behöver och varför.
Hästar som lätt stryker sig under ridning gör det även i hagen. Om hästen är skodd kan det resultera i onödiga skador och då är det bättre att ha skydd på i hagen. Även unga hästar som inte har rätt balans men som är skodda skulle jag ha skydd på i hagen. Oskodda hästar har jag inte skydd på.
 
Sv: Benskydd i hagen

Jag ska efter sommaren , då han går i så liten hage nu och för att de e så varmt , sätta på skydd fram . Sprang för en tid sen i hagen och på något sätt så rev han upp ett litet sår på insidan av ena benet , antar att en söm eller nått har vatt för lång , inget farligt men vill inte riskera att det händer igen och ännu värre.

Lite OT men varför har man boots bak ? Vad/hur skyddar de ? Har tänkt på det ett tag men har aldrig kommit på någon förklaring :confused:
 
Sv: Benskydd i hagen

Har inte skydd på någon av mina 3 hästar.
Dom rids mkt i skogen och har lärt sig att trampa rätt.
Min ena häst är väldigt försiktig.
På vinterna när de ibland är halt går hon med sänkt huvud och ser ut som om hon noga planerar var hon ska sätta ner hovarna.:smirk:
 
Sv: Benskydd i hagen

nää inte på kronranden utan mitt på insidan av benet , typ på skenbenet
 
Sv: Benskydd i hagen

Mina tävlingshästar har skydd i hagen för att dom inte ska skada sig
 
Sv: Benskydd i hagen

korytko skrev:
men snälla, vad hjälper det om en häst har låga bakskydd?

eh... kanske för att han stryker sig på kotorna bak... då hjälper det, fattar du inte det?

korytko skrev:
eller senskydd? dom skyddar ju bara senan, om man vill ha en häst lindad eller med skydd i hagen vill man ju förihelsike skydda HELA benet och inte bara senan.

alltså... du verkar ju inte ha alla pommes frites på tallriken... ser
du vad ordet står för? SENSKYDD. SKYDD FÖR SENAN. hajar du?
det blir säkerligen mycket värre när hästen slår sig på senan än när den slår sig framtill på benet... Senskydd med bra passform skyddar ju faktiskt allt utom framtill på benet...


korytko skrev:
(!)vad hjälper det mot tappskor om man har benskydd? asså?!.

MEN HALLÅ? är du blind, dum eller både och? BOOTS skrev jag. om du nu har missat det så är det skydd som man sätter runt hoven. därför skyddar de hoven, och de gör också att de skyddar skon!

korytko skrev:
det är naturligt för en häst att gå utan skydd i hagen, varför kan dom inte det nu?

därför att sättet vi håller hästar på nu är inte naturligt. men visst kan de gå utan benskydd... gud, vad du gjorde mej irriterad nu!!!
 
Sv: Benskydd i hagen

Bror helt på hästen, det är naturligt för hästen att INTE gå med skydd i hagen . själv tycker jag att om hästen skadar sig i hagen hela tid och man ser att han kommer att ska sig mkt allvaligare så sätt på skydd. Men jag tycker deremot att om hästen är försiktig om sina ben och inte skadar sig själv ska man inte ha det för att skydda hästen .som sagt det är INTe nartuligt för hästen att ha skydd i det fria.
 
Sv: Benskydd i hagen

Hej!

Önskar idag att min gick med skydd i hagen, då hade hon bara haft 1 sår efter slagsmål med annan häst..

Annars vete 17../ Lavinia
 
Sv: Benskydd i hagen

det är inte naturligt för hästen att ha skor och broddar heller.... eller bli riden öht..... :smirk:
 
Sv: Benskydd i hagen

Många har benskydd på sina hästar för att en del hästar är ovanligt klumpiga av sig, de stryker sig ofta, trampar av sig skor m.m.

Själv har jag nästan aldrig skydd på hästarna i hagen. De blir ofta "svampiga" i benen, småstenar kilar lätt in sig och det gör mer skada än nytta. Däremot kan jag ha boots ibland för ett balltramp är lätt hänt och lätt att undvika med ett par rejäla boots på frambenen.

Men som sagt tror inte att jag har haft skydd på mina hästar i hagen på flera år. Däremot har jag en kompis som har en häst man skulle behöva linda in i bomull för han slår sig hela tiden..:crazy:
 
Sv: Benskydd i hagen

suisyola skrev:
klantiga hästar som trampar sig på kron(?)randen,aja,precis ovanför hoven iaf
Skulle just säga nåt om det;)...men du hann före...

Min förra häst hade en ovana att stå och sova med bakhovarna mycket tätt när hon vilade på ena bakbenet. När hon behagade röra på sig flyttade hon inte det vilande bakbenet i bättre position när hon skulle ställa sig på det utan trampade rakt ner:eek: = och de flesta kan ju ana vad resultatet blev med väl broddade vinterskor:crazy: ...
 
Sv: Benskydd i hagen

eller så vill man inte att den dyra tävlingshsten ska få skador, så den får skydd, innan den behöver lära sig... en tanke bara...
 
Sv: Benskydd i hagen

det är senorna och lederna som är svårast att laga, inte tappsko...
 
Sv: Benskydd i hagen

hahaha!! gud så bra!!!! precis vad jag tänkte!!!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 789
Senast: Morces
·
Hästvård Har min häst på lösdrift men problemet är att det emellanåt kan vara tomt på mat i hagen, att dom går en hel natt utan mat i...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 816
Senast: QueenLilith
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 806
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp