Benskydd i hagen!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dressyrfantasten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 67
  • Visningar Visningar 4 741
Sv: Benskydd i hagen!

Glamoroza ox skrev:
Jodå.. Men jag har inte hästen i en hage med halkiga berg när det är isigt ute.. Har dom på ett platt gärde där det är så knaggligt att de inte glider iväg.. Om dom skulle skada sig där så är det snarare att dom vrickar sig .. Och det gör då isåfall både med & utan broddar..
Och hästarna som går barfota då?? Dom kan jag ju inte brodda!
Ska dom stå inne???:mad:

Nä. men hästarna med järnskor som ökar halkan bör ha brodd..... ser du att de "trippar" så är det uppenbart halt för dom.....

jaja.. då får dom väl stå inne då.. dom me skor.. Tycker att det är som att välja mellan pest & kolera.. Brodd el. inte brodd ?!?!

Glamoroza ox skrev:
jaja.. då får dom väl stå inne då.. dom me skor.. Tycker att det är som att välja mellan pest & kolera.. Brodd el. inte brodd ?!?!

jag lovar dig att det är lättare att välja än så.
Pest = fläkskada pga icke brodd där hästen endera måste avlivas eller du står inför år av konvalecens. Läs senaste Ridsport om ökade fläkskador på senaste året dessutom som exempel..

Billig försäkrning mot fläkskador/andra halkskador/muskelspänningar = brodd.

hästar som känner varandra sparkar YTTERST sällan, chansen att de skadar sig på brodd är hundrafallt mindre än att fläka sig om de går obroddat. Låter hård nu men jag tycker faktiskt att det är oerhört fel att sko sin häst och sen inte förse den med brodd. Du sätter i princip på den tvål hala skridskor, utan att ge den möjlighet att säkert sätta ner sina fötter och hålla sig på benen!

läs på lite om brodd skador och även fläkskador så garanterar jag att du bör få en annan syn och kunskap på situationen.

ja eftersom både Centaur och Mackan har gett dig svar så hänvisar jag till dom svaren då jag håller med till punkt och pricka på dom.

jag har sett en häst som var tvungen att gå med enbart blanka skor här uppe i norrland för nått år sedan, det var verkligen jättetrist att se då hon åkte kana ner till hagen och stod sedan bara vid hö'et hela dagen då hon inte kunde röra sig utan att riskera livet.

Benskydd kan va bra att ha i hagen. Lindar båda bak på min gamla arab. Hon har under hösten gjort ett antal fula sår på dem så jag tar det säkra före det osäkra.

Hade förra vintern ett varmblod på foder. I början på vintern klantade hon sig och trampade sig ett par ggr, men sen lärde hon sig att se var man sätter fötterna.

Angående brodd - för mig är det är en självklarhet att ha brodd. Skulle aldrig fara ut å rida utan det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 099
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund