benskydd i skogen?

kem

Trådstartare
Ni som rider i skogen eller annan terräng, har ni benskydd på hästarna? Hurdana?

Funderar på att det vore bra att skydda benen från vilsna hovar, pinnar och annat dumt, men undrar om inte benskydden riskerar att vara i vägen eller tappas?

Sv: benskydd i skogen?

jag har aldrig någonsin haft benskydd på i skogen, och ändå rider jag verkligen i SKOGEN! stenar, pinnar och ris om vartannat, det är nyttigt för hästen att gå på ojämn mark,de får lära sig att hålla reda på sina ben själva.

när jag rider ut har jag oftast eskadrons höga damasker runt om eller lindor eller senskydd. skulle aldrig våga rida ut utan skydd :D

Min häst skulle behöva ha skyddande kroppsstrumpa när han är ute i skogen. Han är inte jätteklumpig, men han lyckas alltid skada sig just där skydden inte sitter. :devil:

Det beror lite på hur ut iskogen jag ska, om jag bara ska rida ut på bra skogsvägar eller stigar så anväder jag senskydd..
Ska jag värkligen ut i skogen sätter jag gjärna på fältskydden, men då rider vi också där vi känner för, inte alltid längs en stig eller väg :)

Det är så jag tänker också, att terräng är bra. Och hittills har det gått bra utan skydd, något småsår men inget värre. Man vill ju inte heller dra med sig halva skogen i skydden...å andra sidan så vill jag inte att hon ska få några skador som hade kunnat undvikas med ett par små skydd.

Undrar också vad det är för skydd? Upplever du att de behövs? Det fastnar inte en massa grejer i dem eller sånt?

Är du då orolig för att hästen ska trampa sig själv, eller för grenar och annat skräp som den kan slå i? Tycker du de skydd du använder är smidiga?

det är bra att du tänker så, många slänger på skydd för att de tror att deras hästar är gjorda av glas och dör bara för att de går emot en gren.

om hästen skulle få nåt sår blir de men allra största säkerhet under kotan, och då finns det inte många skydd som skyddar.
+ att får du in en liten kvist skaver den som attan och det kan bli ett riktigt fult sår.

Ehh, terrengskydd kanske det heter..hehe, dom jag använder när jag rider i terrengen på fält-tävlan..
Alltså hela NEW skydd, går rundt hela benet, slagsäkra fram, smidiga och drar inte til sej vatten.
Hade säkert gått bra utan också, men tycker det är skönt å vara på säkra sidan, iom at hon inta anpassar farten äfter terreng, tågar på oavsett.
Vet at hon inte är gjord av glas ;)

Senast ändrad:

Min tjej är lite nonchalant och inte så rädd om sig, så jag har skydd på alla fyra. Bak har hon höga strykkappor för att hon stryker sig...

Fram har hon senskydd för att matte e nojig!

Har aldrig någonsin haft problem med tappade skydd, och jag rider rejält offroad emellanåt!

ja, både och...för det första är ponnyn väldigt klumpig och pigg, springer på och har inte så stor koll och dessutom för pinnar osv. Ja! dom är supersmidiga, abra att slänga in i tvättmaskinen när dom blir leriga lr så, :)

Använder ALLTID benskydd när jag rider i skogen. Även om jag bara rider på stigar. Brukar ha senskydd fram och strykkappor bak.

Äger inga skydd alls, och vårt ridhus är skogen. De lär sig hålla ordning på hovarna om de får gå utan skydd i kuperad terräng från barnsben..... hur det är med hästar som mest gått i ridhus tidigare vågar jag inte uttala mig om.

Jag både klättrar i berg o går genom kalhyggen med tjockt med grenar utan att någonsin fått några problem, vare sig med fullblodet, varmblodet eller islänningen.

Sen kan jag iof tänka mig att det finns hästar som hopplöst alltid trampar på sig eller inte lärt sig att sätta hovarna rätt i naturen, men de har säkert samma problem i en paddock??

Jag brukar ha damasker fram och sånna "bakskydd" bak

Jag har senskydd fram och halvhöga strykkappor bak när jag rider i skogen, allt flr att hon inte ska få några onödiga sår som leder till hältor osv...

Min häst är värd alldeles för mycket pengar för att jag skulle kunna rida utan skydd.

Diana

Min häst skulle behöva ha skyddande kroppsstrumpa när han är ute i skogen. Han är inte jätteklumpig, men han lyckas alltid skada sig just där skydden inte sitter. :devil:

Kanske är det så för att där skydden inte sitter, finns det inget skydd... :idea: :p

Diana

jag brukar oftast inte ha benskydd på pållen när jag rider ut i skogen. ibland att jag tar på senskydd.

men på min medryttarpålla brukar jag alltid sätta på skydd på, hon kan lätt stryka sig själv.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: yamyam
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II