benskydd i skogen?

Sv: benskydd i skogen?

Jag tror inte att hästen vill slå i sig själv även om den har skydd. I hagen har min exempelvis inga skydd, men där har han bara sig sjävl att hålla reda på. Vid ridning har han ju även mig på ryggen = större skaderisk om vi skulle hamna i obaland vid hoppning eller liknande.

Ja men en häst kan även bli bekväm, den slår på sig och det känns inte = kan bli slarvig med benen bara för att.

Mina ponnyer har alltid benskydd runtom för säkerhets skull. Ute i skogen har dom vanliga senskydd fram+kotskydd bak. Lite blandade märken från Gekås, hööks, olympic, djur & natur och granngården. :) Brukar inte ha mina finaste skydd när jag rider ut.

Har rotat fram lite bilder å hur vi brukar se ut i skogen:
Ibland har jag lindor runtom eller fram:
2313142691.jpg

Brukar ha boots fram vid stenig terräng, eller om hon är broddad:
1916195820.jpg

Vanliga skydd:
36003422534.jpg

B-ponnyn har skydd runtom eller än lindad eller en mix av skydd+lindor ;):
8311440446.jpg

2305111526.jpg

6116064986.jpg

Min farbror har skydd på vid all ridning, visst han får skylla sig själv om han trampar fel eller nåt, men jag vill inte att min älskling ska göra illa sig. Jag är absolut inte ett typ exempel på "glashästsägare" :angel:

Jag har strykkappor. Ska man ha något ska man ha något rejält, senskydd duger inte, det ÄR TILL för att hästen ska känna islag, man ska ha något runt hela benet. JAg skulle säga ätt skydd är att föredra, skogen vimlar av vassa saker, och jag var med om att en ponny (senskyddad endast:devil:) som rev upp skenbenet för inte länge sedan. Det såg inte bra ut, tänk om det hade gått djupare! Den hoppade ifrån stigen in i steniga skogen av rädsla & trampade fel. Om man kan undvika sådant är det bra, även om jag inte tycker att man ska linda in hästarna i bomull. Hästarna gör så mycket för oss, vår uppgift är att skydda dem, fodra dem och klappa dem, det är det minsta vi kan göra.

Jag rider nästan jämt i skogen, nu när banan är frusen och full med snö, och jag använder för det mesta alltid skydd, ibland boots fram. Rider jag på plan väg brukar jag skippa skydden för då är risken för pinnar och sten inte så stor. Men pojken brukar ändå ha en tendens att vilja stryka sig ibland, de dagar jag skippar skydden, så jag använder de ändå för det mesta.

Luddigt...? Närå:D:angel:

Jag har alltid senskydd fram och låga strykkappor bak när vi är ute i skogen eller hoppar. Har ett par veredus carbon gel som jag alltid använder och de har aldrig lossnat trots att vi har klivit genom lerpölar och galopperat över snötäckta ängar.

Har alltid skydd om det inte är så att vi bara ska ut och skritta på asfalt, då kan hon vara utan.
Rider jag i skogen eller tja de träddungar som finns här så har hon antingen lindor eller heltäckande skydd.

Ska jag bara skritta ut en halvtimme kan jag rida utan skydd, annars så har jag alltid skydd eller ibland lindor, :angel:

Jag har ALLTID skydd. Det känns onödigt att slarva med att inte ha det...

Det känns som om det är ungefär lika många som alltid har skydd som såna som aldrig har det...

Då får du väl träna koordination med den.
Cavalettiövningar och liknande så hästen börjar ta kontroll över sina ben igen. = )

Då får du väl träna koordination med den.
Cavalettiövningar och liknande så hästen börjar ta kontroll över sina ben igen. = )

Men snälla lilla du...
Det spelar ingen roll hur mkt koordination jag tränar, en del hästar blir bekväma med benskydd på.
Jag sålde en häst som aldrig ridits med skydd förutom i hoppning. Ägarna ringde tre veckor senare och frågade om han alltid har slagit på sig så.

Jag åkte dit och såg att de red med skydd vart de än red, jag tipsade dem att sluta förutom till hoppningen och voíla! Han slutade slå på sig.

Senast ändrad:

Visst, så kanske det är med vissa hästar.. Men jag har aldrig haft problem med det och jag tycker hellre att hästen får slita ut skydden genom att stryka sig än att den skadar sig själv allvarligt om den skulle råka slå sig ordentligt någon gång utan skydd.

Min häst stryker sig inte speciellt mkt med skydd, mest vid hoppning. Men jag red dressyr längs en sandskogsväg (relativt jämn och fin) en dag och han snubblade till ordentligt, gick nästan ner på knä, jag hoppade såklart av och kollade om han gjort illa sig. Såg då att ena senskyddet var spräckt, stora sprickor och lösa plastbitar. Blev såklart livrädd att han skadat senan men när jag tog bort skyddet såg jag ingenting, han var inte varm och haltade inte. Det blev aldrig någonting av den skadan. Men vad hade hänt om jag inte haft senskyddet? Det vill jag inte ens veta!

Jag rider alltid med benskydd. Tycker det är en billig försäkran än att låta hästen lära sig och där med dra på sig en massa skador.

Rider ofta i skogen, kanskeför att vi inte har en ridbana :angel:, har alltid skydd. min ena häst är överallt med benen, och den andra är klumpig.

Fick tipps från en här på buke (kmr inte ihåg vem) om att köpa eskadrons "allround skydd". Funkar jätte bra. Inga rispade ben sen jag köpte dom! http://www.hippson.se/shop/images/z1682a.jpg
Har också boots fram på "benen överallt" hästen för att dumbom brukar trampa på sina egna fötter!

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: yamyam
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck