benskydd i skogen?

Sv: benskydd i skogen?

Mina ponnyer har alltid benskydd runtom för säkerhets skull. Ute i skogen har dom vanliga senskydd fram+kotskydd bak. Lite blandade märken från Gekås, hööks, olympic, djur & natur och granngården. :) Brukar inte ha mina finaste skydd när jag rider ut.

Medryttarpållen har inga benskydd trots att vi rider ut jämt, och då menar jag RIDER UT
Han får väl hålla koll på benen själv

kl

Min häst har riktigt tight mellan frambenen så skydd fram har han ALLTID hr jag än rider, även om jag bara skrittar i manegen...
Skydd bak har han alltid i skogen och vid hoppning. Annars brukar jag linda dom...

Har ALLTID benskydd/lindor på mina hästar och framför allt i skogen!
Det är en billig försäkring!!!

Jag har alltid senskydd på när jag rider, oavsett vart jag rider. Billigaste och enklaste försäkringen man kan få.

Dessutom tar det 30 sekunder att sätta på dem och jag har en häst som bär en mycket mindre risk att skada sig. Skadade hästar är inte roligt att ha.

Jag har sådana 'damasker' från Källquists eller annat märke som är i neoprene och med en plastinsida på, som täcker runt hela benet.

Har samma när jag rider terräng/FT-träningar:
IMG_4326.jpg

Okej, ska titta runt efter såna så får jag se hur de verkar :)

Ja, av de två småsår jag hittat på henne var ena i kronranden, så det skulle väl vara boots då, och det andra på kotan. Men som sagt, det är småskråmor som nog inte gör något till eller från.

Jag har haft benreflexer på nångång och råkat hamna i skogen, och det är ju inte lite skräp man har med sig hem, så det känns som om risken för skav är rätt stor. Sen känns det som en gren glider av ett bart ben när den kanske skulle fastna i ett skydd.

Tack alla för svar!

Hästen går normalt utan skydd, har inga problem med att hon slår på sig eller sådant i vanliga fall och hon är duktig på att hålla ordning på fötterna. Men det skulle också kännas väldigt onödigt om något skulle hända som skydden hade kunnat förhindra, så jag vet inte riktigt... Fortfarande obeslutsam.

Jag rider i stort sett aldrig utan skydd fram. Jag har skydd på hästen, inte för att skydda från terrängen, om man är rädd för att pinnar odyl ska skada måste man ju ha hela skydd från hov till knä/has.

samma skydd som när jag rider annars, senskydd el lindor fram och korta bak.rider aldrig där det är mycket pinnar, grannhästen trampade på en gren som gick rakt igenom låret.. :crazy:

delvis knapplån

Pinnar som kan skada är bara en liten faktor i det hela, tänker även på andra oväntade saker, en snubbling där hästen slår sig eller liknande. Och allt annat som folket här kan ha idéer om att kan hända. Hittills har det inte hänt oss något, så skulle jag titta på det behöver vi ju inga skydd. Men det finns alltid ett "tänk om", och det är lite det jag är ute efter.

Min enda erfarenhet av olycka i skogen är att en annan häst, som alltid har skydd och därför även hade det denna gång, trampade ner i mjuk mark. De skydden satt inte kvar när hästen kom loss. Den gången klarade vi oss båda utan mer än nån skråma, men vet förstås inte om skydden gjorde nån nytta innan de drogs av.

Jag har alltid skydd alt. lindor runt om var/hur jag än rider. Men rent I skogen så har jag senskydd fram och strykkappor/kotskydd bak. Vid ridning på skogsstigar kan jag ibland ha lindor istället. Skydd är en billig försäkring och det finns ingenting negativt med att ha skydd. Själv fattar jag inte varför inte alla har skydd vid all ridning :confused: Det är lätt hänt att hästen snubblar och sparkar sig på senan med en fram-/bakhov, utan skydd kan man få en på livstid obrukbar häst..

kl

Jag har skydd ute bara för att om han får ett småsår på benet så växer det sedan ut vit päls + att jag inte vill riskera sår i onödan under tävlingssäsongen, speciellt eftersom jag även ställer ut honom.
Annars har jag det inte, jag vill inte lära min häst att det är 'ok' att slå i benen.

Jag tror inte att hästen vill slå i sig själv även om den har skydd. I hagen har min exempelvis inga skydd, men där har han bara sig sjävl att hålla reda på. Vid ridning har han ju även mig på ryggen = större skaderisk om vi skulle hamna i obaland vid hoppning eller liknande.

Jag har alltid skydd när jag rider men när jag rider i skogen skyddar jag lite extra mycket.
Ex. Lindor alla ben+boots fram
Senskydd fram, kotskydd bak, boots fram
Strykkappor, boots fram

Allt efter hurdana vägarna är. Tycker det är en billig kostnad med skydd mot om hästen skulle bli skadad.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: yamyam
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck