benskydd i skogen?

Sv: benskydd i skogen?

Ni som rider i skogen eller annan terräng, har ni benskydd på hästarna? Hurdana?

Funderar på att det vore bra att skydda benen från vilsna hovar, pinnar och annat dumt, men undrar om inte benskydden riskerar att vara i vägen eller tappas?

Jag har alltid skydd på alla skodda fötter vid ridning oavsätt plats. Även botts på om det är broddat efter samma princip.

Är hästen skodd fram = skydd fram, skodd runt om = skydd runt om. Broddar fram = boots fram, Broddar runt om = boots runt om.

Har skydd bak med anledning av att hon stryker sig!
Fram ifall jag rider lite "hårdare". Bara ut och skritta, trava på vägarna så brukar jag inte ha fram.
Boots har jag fram för att hon har en förmåga att trampa på skorna! :D
Men oftast så lindar jag benen!

har alltid skydd när jag rider i skogen,senskydd,både bak o fram.Men om jag bara ska ut och skritta längs en grusväg så tar jag kanske bara fram o inga bak eller så lindar jag ;P

Kanske är det så för att där skydden inte sitter, finns det inget skydd... :idea: :p

Diana

Nähä? ;)

Jag tycker det brukar gå att "skydda" bort sånt, typ på min ponny satte jag på kotskydd och vips var småsåren hon fick i skogen borta. Men icke här inte...

Jag har inte tänkt på att använda skydd pga att terrängen kan göra hästen illa, använder bara skydd för att inte hästen ska göra sig själv illa.

Att skydden skulle vara i vägen eller tappas vid normal ridning finns inte med på kartan. Det enda jag kan komma på att jag haft problem med är ett par gamla weatherbeta (stavning?) som kardborren blivit utsliten på så de kasar om man rider i vatten.

Jag har alltid skydd runt om oavsett vad jag ska göra, så även när jag rider ut.
Lindor, strykkappor senskydd m.m.
Igår skrittade jag ut en tur barbacka, då hade hon strykkappor fram och bak.

¤KL¤
Alla ni som använder skydd när ni rider ut i naturen, får hästarna inte skav om det kommer in grus och skit under skydden (nu menar jag om man är ute långa turer -hela dagen)????

Nu rider jag aldrig med skydd men jag är såpass mesig att jag nog skulle hoppa av och ta av skydden för kontroll minst en gång per mil och det skulle ju bli jobbigt....

FPL

Har du skydd med bra passform så kommer det inte in grus :) Och om skydden sitter mindre bra kan man ha ludd i, det håller grus och sånt borta.

Jag använder aldrig skydd när jag rider i skogen. Möjligtvis kan jag linda benen, men det är inte ofta.

brukar inte ha benskydd i skogen, dels för att det är ganska bra och bred stig i skogen :)

Jag har alltid skydd fram + boots bak vid all ridning då min häst slår sig, men brukar även ha skydd bak..
Vid brodd tider har jag även boots fram..

har oftast senskydd, kotskydd, och boots bak vid uteritt..

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: yamyam
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka