Benskydd på broddad häst?

Riley

Trådstartare
Ni som har broddar på era hästar i hagen vintertid: Har ni benskydd på dem? Om ja, vilka?

Sv: Benskydd på broddad häst?

Nej. Han slår sig inte mer på tex kotorna eller riskerar mer att slå på tex böjsenan fram för att han är broddad. Men min har boots bak när han är broddad då han ställer sig på sina egna kronränder bak och river upp dem. :)

Min är broddad i hagen men går utan skydd hittils har hon aldrig skadad sig.

Inte benskydd men boots runt om, har precis köpt hela, räfflade från Sprenger, dom ska tydligen vara grymma! :laugh:

Min har boots och skydd runt om, om det finns någon i stallet som är kapabel till att sätta på hästen benskydd,
vilket det mycket, mycket, mycket sällan finns. Vilket jag fick erfara när jag kom till stallet och hade en häst med
två ben som blivit stasade av vanliga dressyrskydd, så pass illa att hon tappade både skinn och hår ifrån benen.

Benskydden var så pass hårt åtdragna att hästen hade blodstopp i benen.

Om man inte kan ha skydd på grund av detta så kör jag med lindskydd i hagen.

Nej.
Jag har inte benskydd i hagen. Varken med brodd eller utan. Jag har på min ena boots på oavsett brodd.

Valacken med alla senskador går alltid lindad ute, men det har ju inte heller med brodd att göra.

Nej. So far har jag inte haft någon häst som haft behov av benskydd öht.

Min ena går med skydd runt om, och boots fram. Bootsen har han året om för att inte kliva av sig skorna.
Skydden varieras mellan jacson luddskydd, jhl luddskydd och strykkappor från mark todd. Använder helst utan resår därför är skydden från mark todd favoriten.

Inga benskydd. En har boots fram om han har tåbrodd men annars inget, en har alltid boots runt om när han är broddad och en är helt utan.

Jag har heller inga skydd i hagen när hästarna är broddade.

Enda gången det hänt något var förra vintern när unghästen fick skor för första gången och lyfte extra mycket på bakbenen och trampade sig fram. Då fick han ha gummiboots på fram tills det läkt ihop och han hade vant sig vid den nya tyngden på föttern :)

På stora hästen har vi gummiboots runt om och Davies Splint Boots fram, när hon har brodd.
Ponnyn har aldrig skydd i hagen.

Hejsan.

Vi har aldrig haft skydd i hagen. Iofs så har det sällan hänt att någon av dom har trampat sig. Nu har vi bara erfarenhet av våra två hästar, har inte ägt några innan dom.

Att dom kan behöva boots/skydd har aldrig fallit mig in men inser nu att vi kanske bara har haft tur. Hur är det ? är det ofta dom skadar sig pga brodd ?

Ska vi orora oss eller törs vi köra på som vanligt ?? Hur ser er erfarenhet ut av detta ned att vara utan skydd ??

:bow:

Vi har aldrig behövt ha det på våra tidigare hästar, men denna tös har trampat sig flera gånger. Vi hoppades väl att det skulle ge sig men nu var det vi som fick ge upp. Droppen blen när hon trampade upp ett otäckt sår i kronranden och var halt i två veckor.

Om ni inte behövt skydd hittills så är det väl bara att vara tacksam och köra på! :)

Ja skydd har inte funnits i mitt huvud och vi verkar ju ha turen med oss när det gäller skador, tack och lov.

Ha en härlig dag alla och blås inte bort :) för här har vi friska höstvindar ute :bow:

Alla i stallet kör utan benskydd i hagen. En som stod här förut hade det pga mycket skadebenägen häst, men jag minns inte vad hon hade för modell. Något strykkappsliknande fast lika höga runt om, med ludd i.

Om det behövs så har jag det. Har bara varit en av mina tre som behövt skydd av den orsaken, och han har skydd hela året så sant han inte är i en liten hage. Använder neoprenboots och antigen mjuka damasker eller speciella hagbenskydd.

Det är otroligt dumt att inte använda benskydd pga konstiga principskäl som att hästen minsann får lära sig att hålla reda på benen eller hästar skall vara hästar. Men det är också helt onödigt att ha skydd om hästen aldrig slår sig!!

Det innebär ganska mkt extra jobb och det är jätteviktigt att skydden inte skaver eller blir smutsiga. Man måste ha flera uppsetningar så att det alltid finnas torra och rena skydd på morgonen.

Nej, jag har aldrig skydd på i hagen.

När fröken var yngre kom hon in med rivsår på benen då och då, men jag tog hellre det än sträck- och fläkskador, skav av skydd som flyttat sig efter djupsnöpulsande etc. :)

Skydd kanske funkar om hästarna går ute korta stunder i hagar med väl nedtrampad eller skottad snö, men hela dagar i djupsnö är det ingen hit. Dels blir det väldigt blött mot huden, del finns som sagt risken att skydden inte sitter på plats en hel dag.

Kotringar mot balltramp skulle möjligen funka, men det har jag aldrig testat personligen.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 923
Senast: Görel
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: Shixle
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
471
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
525
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka