Benskydd på "fel" ben

Ingela_S

Trådstartare
Tror ni man kan få några mindre trevliga konsekvenser av att sätta ett par mjuka benskydd på "fel" ben? Jag har ett par benskydd av den här typen:

Men pållen är bra på att demolera kardborren på den nedersta flärpen. Inte så att han sliter sönder den på egen hand, men det räcker ju att det blir en liten liten reva, så blir den revan väldigt mycket större när jag ska ta av benskydden. Hästen slår alltså i snett fram på kotans insida, ganska precis där kardborren från den nedersta flärpen fäster. (Hade ett par vanliga bakstrykkappor innan, men han slog i precis framför dessa.)

Så jag funderade på om man kan sätta benskydden på "fel" ben, så att nedersta kardborren hamnar på utsidan istället. Vad jag kan se så är benskydden helt symmetriska och mjuka och borde forma sig efter benet, oavsett om det är höger eller vänster.

Vad tror ni, kan man sätta dem så här istället, eller blir jag idiotförklarad nu..? :angel:
19644690.jpg

Sv: Benskydd på "fel" ben

Jag fattar;)

Om de formar sig som de ska kan jag inte komma på något fel med det, de är ju mjuka och har inga hårda delar som stödjer upp fel...

Någon som kan se något fel?

Mina sådanna skydd formar sig efter hästens ben på ett par gånger. Tror inte det är någon fara på taket alls, de formar säkert om sig.

Precis så menade jag. Sorry för dålig förklaring. :p På helkroppsbilden ser man ju att benskydden sitter på fel ben. Höger bakben "ska" ju inte ha alla kardborrarna på insidan...

western_wannabe: Nej, så tänkte jag också. De är ju helt mjuka och har inga hårda kanter eller nåt sånt som kan klämma på fel ställen. Så förutom att det ser helknäppt ut så kanske det skulle funka..? :D

Rumpnissen: Ja, det hoppas jag också att de gör. Mammas symaskin blir inte glad om jag kommer och vill sy på nya kardborrband stup i kvarten... :angel:

Senast ändrad:

Jag har sånna från Globos och det funkar inte, dock så är de inte så medgörliga...

På vilket sätt funkar det inte..? Skaver de då eller? Jag har aldrig känt på Globus benskydd så jag vet inte hur de är. mina är från Event (Hansbo) och de tidigare från Hööks, och de är mjuka och medgörliga. :D

De bara snurrar och det är svårt att få till så de sitter bra. Blir väldigt klumpigt.

Har Event också, de borde vara enklare.

Hmm.. jag ahr också haft sånnadär mjuka skydd, men då hamnade dom som du satt dina på den nedersta bilden, fast kardborren var knäppta bakåt. Helknepigt. Alltså, skydden satt som de skulle sitta, men den nedersta flärpen var satt på andra hållet jämfört med vad det är på sina, så att säga

Flum flum.

I vilket fall tror jag inte att det gör något, så länge hästen inte stryker sig så att kardborren går upp.

Jag fattar inte riktigt heller. Om skydden passar så borde kardborren vara på utsidan när de sitter rätt. Ingenting ska vara på insidan som hästen kan slå i eller komma åt.
Om den är så lång att den hamnar på insidan är det bättre att antingen ha skydd av en mindre storlek eller klippa av kardborren en bit så den inte hamnar på insidan.

De fyller säkert sin funktion, men det är nog ganska stor risk att hästen fastnar i "öppningen" som blir på insidan av benet, eller i kardborreremmarna.

Jag skulle nog inte sätta dem så...

Om skydden passar så borde kardborren vara på utsidan när de sitter rätt. Ingenting ska vara på insidan som hästen kan slå i eller komma åt.
Om den är så lång att den hamnar på insidan är det bättre att antingen ha skydd av en mindre storlek eller klippa av kardborren en bit så den inte hamnar på insidan.

Nu är det jag som inte fattar. :p Om skydden ser ut så här:

6240648.jpg

så hamnar ju den nedersta flärpen med kardborre på insidan. Är hela skyddet felkonstruerat på nåt sätt då? Skulle flärpen varit ännu längre så den gick runt hela kotan och slutade på samma ställe där den börjar? Både skydden från Hööks och från Event ser ut som på min bild...

Det jag menade var att om jag tar skyddet från höger ben och sätter på vänster ben istället, så kommer ju kardborren på den nedersta flärpen att hamna på utsidan av benet istället för på insidan, som på bilden.

De fyller säkert sin funktion, men det är nog ganska stor risk att hästen fastnar i "öppningen" som blir på insidan av benet, eller i kardborreremmarna.

Jag skulle nog inte sätta dem så...

De tre översta kardborrarna är så pass långa att änden hamnar på benets baksida om jag sätter skydden på fel ben, så med dem är det nog inte nån fara. Men det är sant att öppningen nog inte är så bra att ha på insidan... Suck, jag som trodde jag var smart nu...

Har ni några andra tips på skydd som täcker lite längre fram än vanliga bakstrykkappor? Det behövs egentligen inte så mycket på höjden, utan det är kotan som får smällar. Det är så tradigt att linda varje gång man ska rida...

Aha, jag hade inte kollat bilden ordentligt. (förlåt) Då skulle det ju vara bättre om den nedre kardborren var ännu längre istället, så att den kom runt hela innersidan och slutade fram. Nej då har jag inga råd att ge. klurigt.

Gör inget, då vet vi var vi har varandra nu. :p

Håller med om att det hade varit bättre rent generellt om den nedre kardborren hade varit längre och nådde runt hela insidan. Men det hade inte hjälpt mig nåt, eftersom pållen slår i på just kardborren ändå. Jag hade velat ha själva flärpen längre, så han kunde slått i på skyddet istället för kardborren.

Det fungerar, inga problem. Min förra foderhästs ägare köpte såna skydd på en "hästaffärsbuss". när hon kom hem såg hon att hon fått två av höger skydden.. det gick ju inte direkt att lämna tillbaka så vi har ett skydd som sitter på fel ben och det fungerar fin fint!

Liknande trådar

Utrustning Vilka är era favoriter av boots och benskydd? Tänker på vanliga boots och inte barfotaboots :) Min donna är en sån häst med benen och...
Svar
5
· Visningar
1 130
Senast: LuckyMe
·
Dressyr Jag vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden, så det får bli här då det är dressyr jag tränar. Min häst trampar igenom ganska...
Svar
14
· Visningar
3 249
Senast: Jozelle
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 120
Senast: lewellyn
·
Hästvård Trots ett helt liv med häst både privat och yrke så har jag aldrig kommit i närkontakt med hovböld.. Nu skulle jag vilja veta hur...
Svar
12
· Visningar
5 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka