Benskydd på natten??

Min hæst stryker sig oxå men har aldrig haft på sig skydd i hegen.. Snacka med din hovslagare.. De flesta hovslagare kan fixa till det så att de inte stryker (næstan inte alls iallafall).. Låt hæsten springa o ha sig och hænder det något så hænder det.. Jag vet att det ær en væn och ett dyrt djur men inte kan du åka ut dær varje morgon och sætta på benskydd och inte heller låta han/hon sova med dem.

Åka uppoch sätta på på morgonen! Hur skönt är det att stå med benskydd hela natten... :crazy: Jag har senskydd på ynglingen (ganska mjuka) och lindor på gammelpållen. Han har för stöd och skydd, unghästen för att han inte vet var han har benen, dom har växt fortare än han har koll på.

Sen så vill jag bara säga till alla som påstår att hästar slår sig inte på benen i hagen, bara när dom rids, att det är helt fel!! När man rider, så går ju hästen i balans, tänker efter vad den gör och var den sätter benen. Så är inte fallet när den busar hej vilt i hagen! Min häst har haft boots i hagen hela vintern, om jag skippat det EN dag så har han kommit in med sår vid kronranden. Men jag har RIDIT utan boots varje dag utan ett ända litet sår! Han lyckas även trampa sig själv i boxen... :crazy:

Nu har jag broddat ur, och lagt bort bootsen. Men senskydd i hagen är en billig försäkring. Alla som sett min häst leka förstår mkt väl varför han har skydden på sig... Jag är jättenoga med passformen på skydden, och dom får absolut inte skava eller besvära hästen - vilket dom inte heller gör...

Men jag håller inte med, min häst slår sig inte i hagen MEN när jag rider. Om det är fel får du gärna tala om det för min häst... ;) Förmodligen har han bättre balans i hagen och sämre med mig på :D

Vågar du verkligen släppa ut hästen i hagen? Den kan ju bryta benet. Antar också att du inte rider heller för skaderisken. :angel:

Då kanske du skulle tänka på hur du rider? :angel:

Nej, men det beror ju på hur hästen uppför sig i hagen givetvis, om den far omkring och brallar eller för det mesta är lugn. :)

Jag har inga skydd på min häst i hagen, trots att det är en naturhage (stenar, träd, rötter, diken osv) och har far som en skållad råtta ibland... och kan bete sig som hon är jagad av en bi svärm...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är... 2
Svar
31
· Visningar
2 972
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 136
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 152
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka