benskydd som andas (el. inte)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tilly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 982
T

Tilly

Dags att köpa nya benskydd till hästen. Tycker dessa från börjes är snygga men blir det inte väldigt varmt för hästen?

Luddet gör ju att luften kan cirkulera mellan skydd och ben så det är nog ingen fara.

Dom är snygga! :love:

Om det är äkta ull så andas ullen och transporterar bort svett av sig själv... men om det är syntetsull så kan den inte andas.. jämför med en tröja i polyester och en i bomull... likadant... Samma effekt har ullen på vinter alltså då behåller den värmen som bildas och transporterar bort fukt...

Colombia Girl :bump:

Jag kör med senskydd med ludd i, och hästen blir faktiskt lite svettig under skydden. Men jag tycker ändå att dom är de bästa (smuts, grus och sand ramlar in in lika lätt under skydden). Annars så finns det ju "enklare" skydd med lufthål (bla på h**ks).

Liknande trådar

Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: Kristall10
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
398
Senast: hamilton1
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 323
Senast: Silje
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka