Benskydd vid ridning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JGA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 155
  • Visningar Visningar 10 984
Men sen kan ju hästen råka ut för något allvarligare så kalaset går på 200000:- kan bli rätt tuggt för en vanlig svensson att punga ut det!!

Helt riktigt. Men det finns väl bara ett bolag som betalar ut 200 000:- om det skulle behövas, och det är inte mitt.

;) Krocket

eftersom min häst inte slår sig eller trampar på sig själv så har jag inga benskydd och har aldrig haft.
varför ha benskydd om det inte behövs?

För den dagen det behövs så har du inga och kanske en senskada/djup sårskada istället helt i onödan tex.

Alltid skydd vid ridning. En billig "livförsäkring" att slippa sparkskador och skador av saker som stenar och pinnar när man rider i skogen.
I hoppning utan skydd är ju chansen för gräsliga skador på böjsenorna pga att hästen i avstampet prickar baksidan på frambenen med bakhovarna stor också.

Läste i Risport för ett tag sedan att senskydd i test visat att de är gynnsamma för hästens hållbarhet, då trycket på senorna minskade markant med skydd.
Så de forskarna drog slutsatsen att just senskydd var bra att använda för att slita mindre på senorna och ligamenten.

men borde inte ni som har skydd "bara ifall att" också ha boots? eller menar ni att balltramp skulle ta mkt mindre tid att läka jämfört med senskada?

Jag har aldrig märkt ett konstant behov av boots på de flesta hästar?!
Och ja, en senskada är mkt värre än ett balltramp.

Dessutom så har ju tester nu bevisat att senskydd spar hästens ben på ett positivt sätt.

Dock har jag boots vid hoppning när hästen är broddad, eftersom mina hästar har tåbrodd.
Likaså om man hoppar på gräs och har de där enormt långa gräsbrodden. Då har jag också som på vintern boots fram.

Jag har även hjälm på min skalle utifall att... ;)

om man har en häst som trampar sej tycker jag det är okej.
men om man har en häst som inte trampar sej tycker jag man ska ta vara på det eftersom att om man sätter på en häst som inte gör det benskydd kan den börja slarva och trampa sej själv.
Alltså min åsikt: Trampar sej hästen: på med benskydd
Trampar sej inte hästen: Skippa benskydden

På hästar som stryker sig har jag givetvis strykkappor. Om den inte gör det behövs det inte. Vid hoppning använder jag senskydd. Det finns ingen anledning att sätta på hästen skydd som den inte har behov av.

Och när vet du att hästen har behov av det då?? Troligtvis när det redan är försent för det är ju när det redan har hänt något som behovet uppkommer.

Man behöver ju faktiskt inte senskydd när man hoppar heller förutom den gången hästen slår sig,eller får en bom på senan.
Men det vet man ju aldrig innan olyckan är framme.

*lånar knapp*

citerar min farsa(som också är ryttare)

"Och varför nöja sig med benskydd? Satsa på en fullständig hockeyutrustning åt hästen direkt!"

:D

hahaha

:smirk:

men allvarligt, nån som har statistik på hur vanligt det är med att hästar som inte stryker sig normalt kommer i sån obalans etc. så att de får en senskada, för detta är den enda anledningen som jag skulle ha skydd, att säga att hästen inte tål kvistar etc. tycker jag är att gå FÖR LÅNGT!

har faktiskt ALDRIG varit med on NÅGON slags skada som skulle kunna förhindrats med benskydd, eller någon benskada som uppkommit under ridning överhuvudtaget(!), om en häst drämmer till sig rejält med bakbenen på frambenen så lär ju inte en liten neoprenebit hjälpa så oerhört mkt? :confused:

Som sagt, jag har vari med om en ordentlig skada som antagligen hade gått att undvika helt med ett par rejäla senskydd. Vanliga strykkappor hjälper inte helt mot islag på senan nej, men ett par hårda senskydd gör. Dessutom är jag övertygad om att de mm neopren som finns mellan senan och skon hjälper något, det vet man ju hur mycket mer smällar man själv tål med tex våtdräkt på.

Om man har hästen i hagen större delen av dagen och den går utan skydd utan skydd så lär den inte börja stryka sig för att man har skydd när man rider.

Jag tycker det är en billig försäkring utan negativa effekter. Varför inte ta på ett par benskydd? Om hästen blir skrämd av nåt och hoppar till så kan den få tex ett överben helt i onödan.

Föredrar nog personligen senskydd då de är så hårda utåt - ett bättre skydd. Men det dumma med dem är ju att de inte skyddar framtill...det funderar jag på en del och vet inte hur ni som ANVÄNDER skydd tycker och tänker kring detta och sen eller vanliga benskydd? Jag vet inte hur man lindar hästens ben...tyvärr... Men skulle vilja veta om det är bättre och på vilket sätt isf? Det finns ingen kanon sida där det UTFÖRLIGT står hur man lindar? Vet att man inte får göra fel där...

Jag läste i något ganska nytt nummer av engelska Horse & Rider att ny forskning visar att benskydd i själva verket ÖKAR risken för skador i många fall, eftersom benen blir varma av skydden. Tyvärr kommer jag inte ihåg fler detaljer just nu. Har någon läst/hört något liknande?

/Hellas

Får lägga till att jag minns det som att undersökningen visade att det var olika med olika former av skydd, men jag sitter på jobbet och kan inte kolla vad som var bättre/sämre.

Jag har skrivit det tidigare i tråden tror jag. Jag skrittade av min ponny, hon snubblade och sparkade sig själv på senan. Konvalecent 1,5 år, om hon inte fått direktvård med zinkaband etc hade vi fått döma ut henne. (Fortfarande ett tack skyldig stallägaren som verkligen har koll på hästben...)

Det var bra underlag, hästen hade aldrig någonsin snubblat tidigare, aldrig varit skadad på något sätt. Efter det har jag alltid senskydd på, även om det ibland känns överdrivet.

slår sej hästen så JA självklart ....men ska jag rida i paddock som det är sand i så lindar jag hellre benen .. annars kommer det ju in sand och SKAVEr .. INTE BRA

För den dagen det behövs så har du inga och kanske en senskada/djup sårskada istället helt i onödan tex.

det är onödigt med benskydd OM man inte har en häst som kliver på sig själv/stryker sig.
varför skulle min häst helt plötsligt börja kliva på sig en dag när jag rider? hon behöver inte skydd punkt slut.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 502
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka