Benskydd..

Jag har dessa(fast blåa :)) o tycker att dom är helt suveräna vid all ridning.. :) Men aningen "täta"vid distans, så jag köpte dessa både bak o fram i vintras o tanken är ju bra... Men jag gillar dom inte alls då dom skaver på min hästs ben o sedan kommer det in alldeles för mkt smuts i hålen som kan ligga o skava... :crazy:
 
Ja, jag använder senskydd fram och korta strykkappor bak, alla med neoprenefoder. Har en uppsättning till varje sträcka..
 
har sådana på första bilden, tycker oxå att dom är super..

Men lite täta om man ska rida långt...?
 
Tycker inte att man ska använda benskydd om man inte absolut behöver. Min Nisse behöver dock strykkappor i bak och de är i vanlig neopren från Källquists och funkar bra. Vill man ha i fram tycker jag att man då bör linda som de gör på travhästar. Det går inte upp och kommer inte in smuts. Dock lite besvärligt i grinden men det är väl första slingen som de kanske behöver mest ( uppspelta å så) :bump:
 
Får jag ställa en fråga som inte är direkt distansrelaterad? Hur menar du när du säger att man inte ska använda skydd om man inte "absolut" behöver? Om man behöver lite grann (typ om hästen riskerar att slå på sig men oftast inte gör det eller nåt) ska man strunta i dem då? Det kommer ju säkert att kännas ganska kymigt om det händer något just den gången... Var går gränsen för absolut behov? När ska man ha skydd och när inte?

/Majola
...som nästan alltid har skydd. Sist jag struntade i dem (skulle ju bara jobba hästen vid handen fem minuter, då kan väl inget hända?) trampade han sig förstås. Det brukar han aldrig göra annars. Nu tar jag det säkra före det osäkra.
 
Alla hästar är individuella djur men min gräns går vid att Nisse har strykkappor för att han fortfarande håller på att muskla sig väldigt mycket och därmed ändras ju också lite av benställningen. Jag har märkt att när jag rider utan så är han mer försiktig men som ni säger, för säkerhetens skull. ( Han har tävlats i sommar)

Jag skulle inte vilja ha typ senskydd fram eller bak där smuts riskerar komma in och skava. Hade dock boots på en häst ett tag för han behövde det verkligen, nu har han förändrat sig ( med hjälp av hovslagaren). Det är också en bra idé. Berätta för er hovslagare hur ni uppfattar hästens rörelser och balans. Visa gärna hästen för hand så ser hovslagaren vad han bör hjälpa er med.

En häst som slår på sig av obalans eller felaktiga benställningar behöver ju skydd, men om de rör sig korrekt så bör man kanske rida utan. Skulle aldrig drömma om att sätta på mitt sto skydd, tja förutom efter träning när hon är lindad. Har heller aldrig transportskydd för mina är lugnare utan. Men gör vad ni tycker är bäst för era pållar.



:banana:
 
För oss distansare är nog frågan väldigt distansrelaterad. När man rider så långt som vi gör och genom vatten, lera och grus är alla sorters benskydd en nackdel. Men om man måste ha dem, så är det ju så.

I det fallet du beskriver skulle jag ha struntat i benskydd i typ ett år och sett vad som hände. Jag har en sådan häst. Han stryker sig bak ibland, och har nästan alltid en liten skorpa där, men han har aldrig besvärats av det. Det är som om huden har blivit härdad. Numera har jag lindor vid hårdare träning-/tävlingspass, men det är av en annan anledning.

Jag tror oxå att en yngre häst kan lära sig av med att stryka sig om den får gå utan skydd. Om det inte är för kraftiga strykningar förstås, som har med benställning och sånt att göra.
 
Skydden/lindorna är ju bra som en "billig försäkring" när man rider i skogen, men på banan behöver man ju dom inte om hästen inte slår sig. Jag brukar inte använda skydd alls..
 

Liknande trådar

Tävling Det är äntligen dags att komma ut på tävlingsbanorna igen! :) Många år sen jag tävlade hoppning sist, så jag har uppdaterat mig genom...
Svar
3
· Visningar
1 130
Senast: WS6
·
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
Svar
17
· Visningar
439
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 063
Senast: Badger
·
Utrustning PS har ju tyvärr inga benskydd i x-full, så vågar man chansa och köpa full istället? Är det någon Bukefalist med en x-fullhäst som har...
Svar
14
· Visningar
818
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp