Det här med benskydd och värme...

Bukefalos 30 år!

ufot

Trådstartare
Reagerade på en sak när jag såg Falsterbo tävlingarna på tv. Alla hoppryttare jag såg tog av benskydden direkt efter klassen.

Dressyrryttarna sätter istället på tjocka lindor direkt de kommer ut från tävlingsbanan.

Det har gjorts studier som visar att det blir väldigt varmt under både benskydd och lindor och att senorna (tror jag det var) far illa av värmen.

Hur gör ni vid värme, använder ni skydd? Benskydd eller lindor? Varför/varför inte?

Hästen jag hade när jag växte upp var väldigt känslig mot värme under benskydden. Tyvärr strök han sig mycket och var tvungen att ha skydd. Vi satt på skydden precis innan vi satt upp och tog av de direkt vi steg av. Det var många varma sommardagar jag enbart skrittade honom, eftersom han klarade sig utan skydd om man bara skrittade.

Reagerade på en sak när jag såg Falsterbo tävlingarna på tv. Alla hoppryttare jag såg tog av benskydden direkt efter klassen.

Dressyrryttarna sätter istället på tjocka lindor direkt de kommer ut från tävlingsbanan.

Det har gjorts studier som visar att det blir väldigt varmt under både benskydd och lindor och att senorna (tror jag det var) far illa av värmen.

Hur gör ni vid värme, använder ni skydd? Benskydd eller lindor? Varför/varför inte?

Hästen jag hade när jag växte upp var väldigt känslig mot värme under benskydden. Tyvärr strök han sig mycket och var tvungen att ha skydd. Vi satt på skydden precis innan vi satt upp och tog av de direkt vi steg av. Det var många varma sommardagar jag enbart skrittade honom, eftersom han klarade sig utan skydd om man bara skrittade.
Jag använder öppna skydd om det behövs och har vi ridit ett tuffare pass kyler jag efteråt, antingen med vatten eller lera.

Jag använder alltid skydd vid ridning (om vi ska göra mer än skritta) men har numera bara luftiga skydd, inga lindor. Rider dressyr.

Jag pratade om detta med min (dåvarande) veterinär. Hans kommentar:

- Värme är dåligt för strukturerna.
- Den forskning som gjorts har påvisat ökad hudtemperatur. Inga studier har gjorts på om temperaturen inne i vävnaderna faktiskt ökar.

Vad jag tog med mig var väl typ det. Använd 'minsta möjliga' skydd (om det måste användas alls), men inget man behöver panika över.

Vanliga senskydd använde jag mer eller mindre året runt på min häst, märkte aldrig nånsin att det skulle vara farligt. Det är en billig försäkring att ha.

Sen det här med lindor osv i värmen, är det verkligen bevisat så att säga att lindornas värme har orsakat skador på senorna? Det är sådant jag hört i alla år men aldrig stött på nån häst som tagit skada av det faktiskt..Pratar givetvis inte blistring eller sådant utan bara just lindor och ev någon padd under.

Jag rider med skydd om jag ska rida över bommar/hoppa men tar av dem direkt när jag hoppat av och sätter fast dem i stigbyglarna bara.

Den främsta anledningen till att skydden åker av direkt är att de kontrolleras av stewards att de inte sitter vassa föremål i dem, och bakskydden kan även kontrollvägas då de inte får väga för mycket. Så det är iofs för hästarnas välfärd skydden åker av direkt men mest för att det tyvärr finns behov av att kontrollera att folk inte är idioter.

Undviker benskydd så långt som möjligt, men behövs det av någon anledning tar jag av dem igen så snart som möjligt. Vanligtvis vid avskrittning, spänner upp gjorden och tar av eventuella benskydd. Beror dock lite på tillfället, är vi ute tar jag sällan av benskydden innan vi kommit hem. Möjligtvis om vi galopperat och travat mycket och det är varmt ute, då känns det befogat med det extra böket att bära runt på benskydden.

Jag har mycket lätta och välventilerade benskydd när jag behöver. Jag har dessutom slutat att ha dem på i släpet till och från träning.
1783877129519.webp

Jag har senskydd vid hoppning och terrängskydd fram vid ft, tas av direkt efter träning.
Vid dressyr, uteritter osv har jag aldrig skydd på.

Använder aldrig varken benskydd avsedda för ridning eller transportskydd/benlindor. Använder skyddsboots fram då hästen har en viss talang för balltramp och att trampa av sig skorna.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattsnack 12

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka