Benskydden förvirrar mig, hjälp!

annan1

Trådstartare
Jag har inte ridit på ridskola så länge och får dessutom ofta rida lektion på hästar som redan är påklädda. Därför händer det att jag blir förvirrad när jag måste göra i ordning hästen själv - på min ridskola finns nämligen många olika varianter av benskydd och jag lär mig aldrig hur de ska sitta.

Det känns hemskt pinsamt att behöva fråga varje gång. Finns det någon sida på nätet där man kan se olika typer av skydd och hur de ska sitta?

Ni kanske tycker att frågan är dum, men är man novis så är man.

Sv: Benskydden förvirrar mig, hjälp!

Du kan alltid ta en titt på någon nätbutik med ridsport utrustning, det brukar ofta finnas bilder med de olika skydden på.

Benskydd brukar oftast vara formade så att de passar på ett visst sätt och knäpps på utsidan och bakåt.

Jag skulle inte tycka att du vore "dum" om du frågade mig varje gång du skulle sätta på dem! :laugh:

Hellre det än att de sätts på fel och kanske skadar hästen, och dessutom tycker jag att det visar att du är seriös och vill lära dig. Så fråga på!

Visst kan du titta på bilder för att få en uppfattning om hur skydden ska sitta, men det gäller ju att veta hur hårt de ska spännas osv.

Föreslå att ni tar en ordentlig genomgång hur utrustning fungerar och ska sitta på en teorilektion. Att ni själva tar på och av utrustning ska förstås ingå. Att vara osäker på hur olika varianter av benskydd ska sitta är INTE "dumt" - vare sig man är novis eller inte! Det kommer nya varianter och modeller hela tiden!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 099
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från... 2
Svar
21
· Visningar
5 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka