bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Sv: bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Finns inget rätt och fel. Varje hästägare får väl bestämma hur den vill ha på sin häst. Bensnören är banlyst i vårat stall. Tack gud för det om det är så att folk ska bestämma hur andra ska ha sina snören. :devil: Jag hade halshuggit den som bestämde hur min häst skulle ha eller gör tvärt emot vad jag vill.

Jo lite så, alla får väl bestämma själva... men i just detta fall fanns ingen önskan på tavlan å då gjorde jag som jag har lärt mig... det tycker iaf inte jag var fel, jag gjorde ju inte på mitt sätt för att INTE göra på hästägarens sätt och jag visste inte att det var farligt..

Hur som helst.. jag fäste på samma sida, alltså alt. 1, ägaren ville ha sista alternativet, 3... så vi var väl lika farliga :)

I å med att det kommer tas upp på stallmötet (ja, jag vet, kommenterar är överflödiga) så kommer jag säga de argumenten som fanns här ang att just skära hästen eller att det kan halka snett.

Om man har svansrem only som jag har så kan man spara det andra bensnöret och byta när de blir äckliga och tvätta :) Har en hel krok med gamla bensnören :idea:

*kl*

Alltid som nr 2, enligt samma orsak som nämts ovan.

Japp det har hänt tyvärr om en gjord går upp när man bara har svansrem blir det livsfarligt skall ingenting till förrän täcket börjar snurra i fallet med hästen som bröt nacken så snurrade täcket efter att bakgjorden gått upp hamnade framför bringan med framgjorden fortfarande knäppt, hästen fick panik försöker springa men går gång på gång på näsan för att frambenen fastnade i täcket och sista gången den trillade så hamnade den inte lyckligt utan knäckte nacken. Inte min häst som tur var men hade faktiskt en mkt snarlik insident men ett väldigt kraftigt sommartäcke som bara hade svansrem för något år sedan hände precis samma sak med täcket efter att bakgjorden gått upp tog en stund men som tur var gick tyget sönder efter bara en liten bit hade det varit ett kraftigt 1200den utetäcke hade det aldrig gått sönder.
Med benremmar på täcket så händer ingenting även om så båda gjordarna skulle gå upp för de håller kvar täcket på plats. Benremmar har tillkommit just som en säkerhet på täckena efter att flera olyckor hänt med täcken med bara svansrem, att en känd tillverkare trots det envisas med att göra sina täcken med bara svansrem har tyvärr haft effekten att många fortfarande tror att det är säkert att bara använda svansrem.
Alla jag vet som är lite rutinerade och säkerhetstänkande ser till att få dit benremsfästen även på dessa täcke innan de använder dem vilket egentligen inte är klokt att man skall behöva göra på så dyra täcken.

Fast det finns nog lika många historier om hästar som har fastnat i bensnören, ska man vara helt säker får man nog vara utan täcke...

Lite dyrare täcken som HW och Bucas behöver inga bensnören, de sitter bra ändå och det är också de jag använder mest. Hatar bensnören och tycker det borde vara mer bekvämt utan.
Däremot på lite billigare täcken med sämre passform har jag bensnörena kvar då de sitter bättre då. Däremot aldrig på stalltäcke/undertäcke! Bara utetäcken och då spänner jag som alternativ nr. 2 alltid.

Om de har kunnat fastna i benremmar så har de inte varit korrekt spända finns ingen möjlighet i världen att fastna i benremmar som är korrekt spända i rätt längd, jag har faktiskt aldrig någonsin ens hört talas om en häst som fastnat i korrekt spända benremmar däremot en del som skadat sig till följd av att fel sätt att spänna benremmarna har använts.

För övrigt var det HW Rambo hästen som bröt nacken hade..........

Senast ändrad:

Jag har varit med om olyckor både med bensnöre och utan och det spelar nog ingen roll vilket märke det är om en gjord skulle gå upp, då glider ju täcket ändå. Bensnörena kan ju också gå upp... Plus att är det stall där många olika ska sätta på täcken är det ju lätt hänt att det blir fel ibland.

Hemskt med hästen du berättade om i vilket fall! Som tur är är det ju sällan det går så illa iaf :crazy:

Eftersom alla sätt utom ett är farliga så finns det verkligen rätt eller fel inget som är upp till var och en att tycka utan att de riskerar att skada sin häst.

För övrigt skulle jag aldrig i hela mitt liv släppa ut en häst utan benremmar på täcket, det räcker att ha sett vad som kan hända med bara svansrem för att man skall veta vilken otrolig säkerhetsrisk det är att inte ha benremmar på och jag är mer rädd om mina hästar än så men vill andra chansa med sina så är det ju upp till dem, ett tips bara köp så klent tyg som bara möjligt om ni endast vill använda svansrem om ni inte önskar att hästen skall bryta nacken i hagen.......

Jag har jobbat med ca 400 hästar som ALLA gått med bensnören som endast knäpps direkt från ena sidan till samma sida utan att kroka dem och INGEN har någonsin farit illa eller täcket har gidit av.

I mitt stall har alla svansrem och har haft så under alla år och ännu har ingen häst gjort sig illa eller något täcke glidit. Så nej, i min värld finns inget rätt eller fel. Allt har funkat. Bevisligen. Snarare är det rätt täcke på rätt häst som är viktigt.

Din häst hade otur, man kan inte ställa sig å skrika som besatt att alla transprter med frambom borde vara olagliga för att man vet en häst gått över bommen och brytit nacken. Olyckor händer oavsett.

Senast ändrad:

Ja många kör på till det verkligen händer något, då först tar de till sig lite säkerhetstänk.

Brukar vara samma med ombyggnad av vägar odyl när det väl hänt en dödsolycka då först händer det något. Det finns många uppenbara faror som funkar i flera år de är inte säkrare för det det handlar bara om tur att något inte hänt. Varför lita på turen och inte göra saker på säkraste sätt när det är precis lika enkelt att göra det säkert ?

Jag gör som nummer två på din lista, samma sida men genom varandra. Jag har ingen bra anledning till det mer än att jag lärt mig så. Men vill den som släpper ut en morgon göra enligt ett eller tre istället så får den gärna det för min del.

Fäster alltid som alt 2.
Min skavkänsliga fröken blev skinnflådd efter att blivit omhändetagen av en vän till mig som fäster enl nr 1 i en vecka. :crazy:

Svanssnöre är bekväma men inget vidare bra på att hålla täcken på plats. jag har ett av de lila HW täckena, det tjocka med 3 gjordar. Varav det bakre spännet gick sönder i hagen en dag - resulterade i täcke släpandes i backen på ena sidan, panikslagen häst i fullt sken och ett lagat HW täcke med påsydda bensnören. Hon är även lyckats med exakt samma sak på ett Ja*son täcke med även där endast svanssnöre. Så hädanefter har min busiga och spralliga fröken alltid bensnören.

Senast ändrad:

Jag gör en trea normalt, men efter vad ni skrivet kommer jag kanske ändra till en tvåa.
För övrigt skulle jag aldrig ha åsikter om bensnörets placering om en person som sköter utsläppet sätter på ett annorlunda sätt. Jag tycker det är en petitess.

Ja många kör på till det verkligen händer något, då först tar de till sig lite säkerhetstänk.

Brukar vara samma med ombyggnad av vägar odyl när det väl hänt en dödsolycka då först händer det något. Det finns många uppenbara faror som funkar i flera år de är inte säkrare för det det handlar bara om tur att något inte hänt. Varför lita på turen och inte göra saker på säkraste sätt när det är precis lika enkelt att göra det säkert ?

Det händer så OERHÖRT sällan att det inte ens är en fråga för mig. Om vi skulle tänka så som du så skulle vi inte kunna hålla på. Allt vi gör har säkerhetsrisker. Så är det. Låt var och en tycka själv vad som passar dem bäst utan att säga och bestämma att nåt är fel i en sådan här fråga när man bevisligen kan göra hur man vill och det går lika bra.

Jag vet en häst som trampat på en tygel och gått runt framlänges och brytit nacken. Hur kan du rida med tyglar? Tycker du har dåligt säkerhetstänkt.. Samma sak och lika dumt uttryckt.

1) fäster i samma sida
2) fäster i samma sida men krokar i snörena i varandra
3) fäster i motsatt sida, dvs korsar dem

Jag är dock inlärd med 3, vet faktiskt inte varför jag bytte för jag har, vad jag vet, aldrig läst några för/motargument för något tillvägagångssätt. Förrän nu.

Enl alt. nr.2 sätter jag på.

Jätte-kl
Förövrigt hade jag en pålle som lyckades ta av sig täcket med; dubbla bogspännen, kryssgjordar under magen och bensnören enl alt 2. Täcket låg i hagen i en hög utan åverkan och hästen var glad. Hände flera gånger.:confused:

*kl*

jag gör nummer 2, krokar i snörena i varandra. på något täcke har jag dock bara svanssnöre, det må vara en risk enligt vissa, men jag tycker det fungerar bra på min häst iallafall.

och jag har faktiskt sagt till andra i stallet (kollektivstall) när de satt snörena på ett annat sätt på min häst, tycker de andra två sätten antingen ger skav eller får täcket att ligga illa, och det är inte speciellt svårt att lära sig sätt nr 2 om någon nu vill ha det så, eller hur någon nu vill att ens hästs täcke ska ligga.

edit: det beror ju förstås på hur många hästar man ska hålla reda på.. vi har 6 hästar i stallet, så hade någon av de andra sagt något om ett täcke hade jag ju kommit ihåg det. men hade det varit 22 hästar är det kanske lite värre...

Senast ändrad:

Alternativ 3! Fäster i motsatt sida alltså. Smaken är väl som baken.
Sist jag stod i kollektivstall var nog dom flesta rätt eniga så det var ganska enkelt, hur som helst är det jobbigt med täckesbyten. Gött att slippa det nu!

Det händer så OERHÖRT sällan att det inte ens är en fråga för mig. Om vi skulle tänka så som du så skulle vi inte kunna hålla på. Allt vi gör har säkerhetsrisker. Så är det. Låt var och en tycka själv vad som passar dem bäst utan att säga och bestämma att nåt är fel i en sådan här fråga när man bevisligen kan göra hur man vill och det går lika bra.

Jag vet en häst som trampat på en tygel och gått runt framlänges och brytit nacken. Hur kan du rida med tyglar? Tycker du har dåligt säkerhetstänkt.. Samma sak och lika dumt uttryckt.

Faktiskt är tyglarna något jag alltid tänker på tex vid inridning av unghäst så används aldrig starkare tyglar än att de säkert brister vid en sådan händelse då det är högrisk att en unghäst faktiskt kommer lös med tyglarna slängande och får då under inga omständigheter skada sig i munnen av det utan tyglarna skall vara av klenare slag som går av enkelt.
Det tar inte längre tid att ha ett så stort säkerhetstänk som möjligt den enda tid man behöver lägga är tankeverksamheten för att tänka efter innan olyckan händer så sparar man in många olyckor.
Har man med ett annat liv att göra så är det vår skyldighet att göra det så säkert för dem som möjligt framförallt när det handlar om saker som går precis lika fort att göra säkert som osäkert.
Många småsaker tänker man inte på förrän olyckan är framme eller har drabbat någon annan så att man blir uppmärksam på en säkerhetsrisk, det mest horribla jag vet är just sådana som trots att de vet att något är en risk ändå fortsätter att göra likadant trots att de lika enkelt kan göra det säkrare. Finns det liksom någon anledning att utsätta hästarna för onödiga risker ?

Jag knäpper enligt nr 2, har alltid gjort det.
När jag hade häst så turades vi om att byta täcken på morgonen, vissa knäppte enligt nr 3, inget som störde mig och att jag knäppte enligt nr 2 störde ingen heller :) nr 1 hade jag dock inte uppskattat om någon knäppte som då jag inte gillar det knäppingssättet!

Jag gillar inte bensnören, men fäster i regel snörena i samma sida, utan att kroka i.

Enl alt. nr.2 sätter jag på.

Jätte-kl
Förövrigt hade jag en pålle som lyckades ta av sig täcket med; dubbla bogspännen, kryssgjordar under magen och bensnören enl alt 2. Täcket låg i hagen i en hög utan åverkan och hästen var glad. Hände flera gånger.:confused:

Om det var knäppning med remmar som man knäpper i hål framme så är det faktiskt inte särskilt svårt för dem att plocka av dem om de är lite klåfingriga bara att dra i änden på remmen så att piggen åker ut sen kasar hela täcket av bakåt och det är bara att kliva ur det pilliga hästar lyckas med mycket, fick sätta antibit på knäppningen till en unghäst häromåret för hon lyckades just knäppa upp framtill annars som tur var bara en av spännen.

Det handlar inte om att man inte VILL eller inte har tid, utan om vad man själv upplever som funktionellt bäst och säkrast. Du och jag har olika erfarenheter av bensnören och jag använder som inte ens. För att jag anser att det ÄR en säkerhetsrisk att ens ha dem där.

Det får man acceptera. Alla är lärda olika och har olika erfarenheter. Det fantastiska med hästar är att det finns inget facit. Hur kul hade det vart då? ;)

Jag kör med enbart svansrem för att JAG tycker det är bäst ur säkerhetspunkt och jag är skyldig min häst att bara låta han ha svansrem för jag vill inte att han ska fastna i ett bensnöre som för mig är en av de absolut oviktigaste sakerna på ett täcke. De sitter på plats om man har rätt täcke och med hjälp av en svansrem. Bensnören är i min värld förlegat. Så jag tycker inte du kan kalla andra oansvariga, slarviga och att de inte bryr sig för att de gör på annorlunda sätt 'än då. De gör garanterat det för att de har andra erfarenheter och arbetar utifrån den säkerhet de upplever är optimal. :)

Man kan inte ropa okunnighet och att folk skiter i säkerhet för att de inte gör som jag. Man måste vara mer öppen i sinnet och inse att det finns olika livserfarenhet. Alla sätt är bra utom de dåliga. ;) Bara för att du gör som du gör så innebär inte det att det är rätt för mig eller tvärt om.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka