bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Sv: bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Ja, det spelar roll, fäster man bara runt benen utan att korsa i varandra så kan hela täcket glida ner på ena sidan och de kan fastna med hasen, eller skära sig i ljumsken på snöret.

Korsar man i kors och knäpper i motsatt sida är det samma sak där, hela täcket kan glida på sned och orsaka skador där de kan fastna med haserna i den sidan som åkt ner.

Knäpper man tillbaka på samma sida men trär dem i varandra så 'låser' man täcket och det ligger i princip helt still på hästen.

Det där tror jag vad jag vill om. Jag har sett så många täcken som hänger som kjolar kring benen på hästen trots att de knäpps som du beskriver så jag kan garanterat säga att det där inte stämmer.

Jag knäpper som nummer 3 och min häst har hitills aldrig haft kjol. För mig får folk göra hur de vill men jag ser helst att man undviker alt 1 då längden på mina hästars bensnören inte är anpassade till den metoden. Sen avskyr jag personligen alt 2 då det bara blir ett enda trassel som fastnar kring bakbenen när man tar av täcket. Min tant bryr sig dock inte (de få gånger hon har täcke) och unghästen kommer få lära sig det om hon någon gång ska ha täcke.

Bensnören förlegat ??

Du har nog inte varit med så många år väl ? Från början hade alla täcken svansrem det fanns inget annat, benremmarna kom just för att det utgjorde en säkerhetsrisk att bara ha svansrem, från början fanns bara benremmar på dyra täcken sen följde en efter en efter utom ett par aktörer, nu är det bara en enda på marknaden som enbart har svansrem på sina täcken (bucas har numera även benremmar) varför tror du det är så ?

Det där tror jag vad jag vill om. Jag har sett så många täcken som hänger som kjolar kring benen på hästen trots att de knäpps som du beskriver så jag kan garanterat säga att det där inte stämmer.

Då är garanterat benremmarna inte avpassade i rätt längd för i korrekt längd så kan ett täcke max flytta sig kanske 10 cm i sidled med benremmar spända så och framförallt så glider inte benremmen ner på benet även om täcket glider då den hålls upp av den andra. Knäpper du bara runt ett ben så åker den benremmen ner på den sidan täcket kasar åt och hästen trasslar in benet i den och kan skära sig ordentligt i sina försök att få bort den.

Men ändå har vissa dyra märken gått tillbaka till bara svansrem...

Min erfarenhet är precis tvärtom, aldrig bensnöre men däremot balsnöre som svansrem. Varit emd om att själva spännet på bensnöena gått sönder och skurit upp benet på hästen. Upplever inget problem med att ett täcke med bra passform sitter dåligt utan bensnören, vill däremot ha svansremman ganska kort.

Om du läser igen så knäpper jag i kors då jag tror att täcket ligger stadigare så men jag vägrar att hållar på och knyta dem mellan bakbenen. Mina hästar täcken har aldrig glidit i sidled trots stundtals rejäl blåst och fartiga lekar inkl. rullning.

Om du läser igen så knäpper jag i kors då jag tror att täcket ligger stadigare så men jag vägrar att hållar på och knyta dem mellan bakbenen. Mina hästar täcken har aldrig glidit i sidled trots stundtals rejäl blåst och fartiga lekar inkl. rullning.

:confused: Du skall inte knyta dem mellan benen, bara låta den ena löpa in igenom den andra sidans benrem och tillbaka på samma sida igen.

Jag har tagit bort alla bensnören på mina täcken. Varför? Jo för när jag hade min förra ponny inhyrd hos en kompis. Hennes mamma brukade släppa ut hästarna och byta täcken m.m men en morgon fixade hennes pappa täckesbytena. Och det slutade med att jag hittade min ponny hel "fastfrusen" i hagen. Han tyckte att bensnörena satt för löst så han spännde åt dem alldeles för hårt så varje gång ponnyn tog ett steg skavde bensnörena som var oelastiska på ponnyns ben. Så efter en hel dag i hagen var han helt uppskavd på bena och vågade inte gå någon stans då det gjorde ont :cry: Ni kan ju gissa en hästägare som var arg. Ponnyn var tvungen att vila i en vecka då han hade ont. Så ALLDRIG mera bensnören! :mad: bara svanssnöre

Jag knäpper på samma sida utan att korsa dem. Har dem så kort som möjligt utan att skava på hästens ben. Hatar när folk låter dem hänga ner till haserna. (vad har de då för nytta lixom). Föredrar svansremmar. Men det är sällan det finns på vintertäcken (iaf när jag köpt täcken).. Måste ha något då jag har en rullglad tjej och annars ligger inte täcket kvar över rumpan.

Men bäst av allt är om jag skipper täcka alls :)

Min personliga åsikt är att inte korsa remmar. I min värld tror jag att det är mindre risk för trassel.

Ja och det är ganska nära att knyta. Som sagt jag avskyr det sättet då det alltid blir trassel kring bakbenen när man tar av täcket och då får de flesta krakarna panik. Korsar man dem bara så fastnar de inte i varandra utan faller snyggt ner på rätt sida utan att trassla och täcket ligger vad jag sett precis lika still eller snarare mer still om alla gjordar är rätt inpassade.

Men ändå har vissa dyra märken gått tillbaka till bara svansrem...

Jasså vilket märke då ?

Finns en enda på marknaden numera som inte har benremmar på sina utetäcken och det är HW och de har aldrig någonsin haft det så de kan du inte mena eftersom du skriver gå tillbaka till. Därför har de nu fått sätta en tredje gjord på sina täcken istället eftersom folk klagade på att de inte låg kvar som de skulle.

Bucas har sedan ett par år tillbaka även de benremmar även om de fortfarande också har kvar öglorna till svansrem så att det går att välja.

Ja och det är ganska nära att knyta. Som sagt jag avskyr det sättet då det alltid blir trassel kring bakbenen när man tar av täcket och då får de flesta krakarna panik. Korsar man dem bara så fastnar de inte i varandra utan faller snyggt ner på rätt sida utan att trassla och täcket ligger vad jag sett precis lika still eller snarare mer still om alla gjordar är rätt inpassade.

Då förstår jag inte alls hur du bär dig åt :confused: har aldrig någonsin något trassel bland benen och de åker naturligtvis rakt ner på sin sida när de knäpps upp, du skall alltså inte snurra dem ett helt varv runt den andra utan bara in igenom och tillbaka blir inget trassel alls om man gör så och det är definitivt inte likt att knyta.

2) fäster i samma sida men krokar i snörena i varandra

jag köpte ett amigo regntäcke i sommras, det hade inga bensnören med och bara en svansrem. samma på mitt hw rhino vintertäcke jag köpte för ca 1månad sen, inga bensnören :p

jag köpte ett amigo regntäcke i sommras, det hade inga bensnören med och bara en svansrem. samma på mitt hw rhino vintertäcke jag köpte för ca 1månad sen, inga bensnören :p

:confused: Ehhhh ja det är väl precis vad jag skriver den enda på marknaden som fortfarande inte har benremmar är HW vilket båda de täcken du köpt är så vad var det du ville påpeka :confused:

ojoj nu måste jag gå och lägga mig:grin:, läste helt tvärt om. Att dem hade benremmar :angel:

1) fäster i samma sida
2) fäster i samma sida men krokar i snörena i varandra
3) fäster i motsatt sida, dvs korsar dem

och: SPELAR DET NÅGON ROLL :cool:

jag gör som alt 2 för det är säkrast då täcket ligger mera stilla och bensnörerna hålls ut från hästens ben = inga brännskador om något skulle ske.

sett på flera hästar i stallet där bensnörerna spänns på samma sida utan att kroka i varandra hur dom fastnar nedanför hasen och drar i täcket och sitter allmänt farligt. Men då är felet oftast från början att täcket är för stort/illasittande och för långa bensnören men hade hjälpt lite om det var korrekt spännt

Vi måste ha kanon bra hästar (20 stycken) med kanon bra täcken, för vi fäster enligt alternativ 1 och trots bus med varandra och repor i fullt ös, så har vi inga täcken som hamnar på sniskan! :D

Hur vet du att det är så många som har klagat på just?

Eftersom det finns väldigt många HW modeller som har de klassiska två maggjordarna så kan de inte varit så akut? Bara en bråkdel som upplever att de ligger illa...

Jag vet inte jag, jag brukar OM jag har bensnören göra enligt allternativ 2 MEN jag måste oxå påpeka att nog lyckas mina pållar ibland med både det ena och det andra trots bensnören, jag tycker det är rätt vanligt med skav/bränn efter bensnören oavsett hur man sätter dem (men jag antar att de flesta täcken inte är tillverkade till grovbenta klumpeklossar :D . Jag har tom en häst som lyckats trä bakbenet genom ena bukgjorden så den gick bakom benet (och nej jag har inte speciellt lösa gjordar)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka