bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Sv: bensnören... visste inte ens att man kunde bli upprörd...

Gör alltid som nr 2, men jag skulle inte flyga i taket direkt om någon råkade göra på annat sätt. På sin höjd visat att "kanske du kan göra så här nästa gång?".
Men så är jag en väldigt fredlig varelse :p

Jag hade faktiskt blivit riktigt irriterad om någon satte bensnörerna fel! :o:o
Jag vill inte att min häst ska få skav eller fastna pga att någon är lat! :cool:
Hur kan du kalla mig lat när jag gjorde som jag lärt mig och ägaren inte hade skrivit hur den ville ha remmarna?
Alla hästarna har sina egna info-tavlor där det står vilket täcke den ska ha inne å ute, grimma eller ej i hagen, om man ska fylla på vatten osv. Om en sådan sak är viktig så måste man ju skriva det.
Ingen har reagerat på mitt sätt innan så...

Gör alltid som nr 2, men jag skulle inte flyga i taket direkt om någon råkade göra på annat sätt. På sin höjd visat att "kanske du kan göra så här nästa gång?".
Men så är jag en väldigt fredlig varelse :p

exakt! självklart ska man påpeka om man vill ha på ett annat sätt och uppmärksamma på ett trevligt sätt!!

En i stallet sa tex. till mig att jag bör ställa fram en vattenkanna så hon kan fylla på på morgonen. Jag trodde inte min drack upp sitt vatten för det fanns alltid kvar när jag mockade, men det visade sig att en snäll alltid hade fyllt på :p

Jag kör på Alt. 1 men är upplärd med alt. 2.
Använder dock bara 1 för att 2 tjejer i mitt förra stall hade hästar som på något sätt fastnat i benremmarna där dom korsats (alt2)...
Men alla gör olika, just nu går min pålle med 2 täcken (fleece med svansrem + vintertäcke med bensnöre) & det har inte hänt någon olycka där inte! ;)

Kör på nr 1, känns som att de skaver minst då och minst risk att fastna. Själv har jag inga bensnören, så slipper det där. Svanssnören fulla i bajs finns det däremot gott om.

Nej varför skulle den dra i hästens svans? Det är tyvärr inte alls vanligt nu för tiden för det sitter ofta en onödig stjärtlapp över svansroten istället.

Ja, jag tycker inte man behöver bli rosenrasande för en liten sak, innan man ens vet anledningen liksom. Visst hästen kan kanske skada sig på felsatta bensnören men det ska nog rejält mycket till och otur, och det skulle lika gärna kunna vara jag själv som gjort fel. Man är inte mer än människa.

Tänkte mest på jämförelsen med svanskappa. Jag menar, minsta lilla du rör på sadeln i någon riktning (förutom bakåt) så kommer det ju kännas i hästens svans. I min tanke borde det bli likande med täcket, att det minsta det rör på sig i sidled så känns det i svansen. Men jag har aldrig sett ett sådant täcke, så jag kan ha helt fel. :) Svanslapparna tycker jag är jättebra, de skyddar ju från att regn och rusk ska blåsa in under täcket i bakkanten.

Senast ändrad:

Alltså du drar ju inte åt svansremmen så den sitter hårt runt svansen! Den får ju absolut INTE sitta som en svanskappa gör! Utan den ska sitta lite lätt runt svansen och då störs eller dras det inte i den om täcket rör sig.

Varför skulle en häst bry sig om ifal regn och rusk kommer in lite baktill?
Svansrem på täcken fungerar inte som en svanskappa. Det var bara en beskrivning för att förklara skillnaden mot ett sådant svanssnöre som sitter längre ner ,som är vanligt idag.

Alternativ nr 2, iaf på min gubbe som jag känner utantill
Alternativ nr 1 på "okända hästar".

Alltid nr. 2. Fast plockar för det mesta bort bensnörena om täcket ligger still av sig själv. Har med täcken från Horseware och då är det ju bara svansrem och de ligger ju där de ska ändå :)

Bakifrån betyder för mig att man tar de spännen som sitter längst bak först. Alltså om man missar att det finns bensnören börjar man med maggjordarna. Jag börjar inte bakifrån för att komma ihåg allt, utan för att inte täcket ska kunna glida bakåt och fastna runt benen om hästen skulle bli skrämd innan man är klar.

Ja, det är klart att man alltid tar bogspännet sist för att det inte ska kana av innan det är 'färdiglossat', men man börjar ju bakifrån (inte på mitten) just för att inte missa ev. bensnören = )

Ja, det är klart att man alltid tar bogspännet sist för att det inte ska kana av innan det är 'färdiglossat', men man börjar ju bakifrån (inte på mitten) just för att inte missa ev. bensnören = )

Fast jag förstår ändå hur hon tänker.

Som i vårat stall. Vi har 10 inhackorderingar. Ingen har bensnören, endast svansrem på både inne och utetäcken. Detta gör att vi alltid börjar med maggjordarna och sedan bogspännena och sedan drar av täcket, man behöver aldrig pilla dem runt arslet när man drar av täckena. När eller om någon helt plötsligt satt på bensnören så drar man av täcket och så sitter de där samblarns snörena kvar runt benen..

Tänkte mest på jämförelsen med svanskappa. Jag menar, minsta lilla du rör på sadeln i någon riktning (förutom bakåt) så kommer det ju kännas i hästens svans. I min tanke borde det bli likande med täcket, att det minsta det rör på sig i sidled så känns det i svansen. Men jag har aldrig sett ett sådant täcke, så jag kan ha helt fel. :) Svanslapparna tycker jag är jättebra, de skyddar ju från att regn och rusk ska blåsa in under täcket i bakkanten.

Klart det påverkar svansroten! Precis som du säger.

KL
vilken debatt! : )

Jag knäpper alltid bensnören som nr 2. dvs samma sida och sen korsar man in det andra och knäpper det på sin sida. Det gör att täcket ligger stadigt och håller snörena ifrån att skava på insidan om låren. Vill man knäppa dem i kors så gör det marginell skillnad i min erfarenhet, så även det alternativet är helt ok.

att knäppa på samma sida utan att korsa eller dra igenom är farligt ur skade aspekt då täcket kan kasa och hästen fastna samt skada sig på insidan av benen.

Om Messy råkade begå dödssynden en gång så tycker jag hennes stallkamrat kan ha överseende, det hände EN gång!

ang. debatten hur man tar av täcken, så är det ju allmän kunskap att man alltid börjar framifrån och bak vid påtagning, och bakifrån och fram vid avtagning. Har man vanlig låg svansrem och inte bensnören bak så tycker även jag som flera varit inne på, att det är helt naturligt att börja med gjordarna, sen bogen och sen lyfter man av täcket snett åt sidan bakåt. Jag ser inte problemet ni diskuterar då det även hör till allmänt vett att man innan man börjar har koll huruvida hästen har sån rem, eller bensnören.

Senast ändrad:

Fast jag förstår ändå hur hon tänker.

Som i vårat stall. Vi har 10 inhackorderingar. Ingen har bensnören, endast svansrem på både inne och utetäcken. Detta gör att vi alltid börjar med maggjordarna och sedan bogspännena och sedan drar av täcket, man behöver aldrig pilla dem runt arslet när man drar av täckena. När eller om någon helt plötsligt satt på bensnören så drar man av täcket och så sitter de där samblarns snörena kvar runt benen..

Precis. Nu är detta ingen viktig fråga för mig eftersom jag har eget stall och har aldrig haft problem med glömda bensnören. Men det var när någon påpekade risken att de missas så som du beskrivit ovan, och ponnyryttaren talade om hur man tar av ett täcke. Det är väl självklart att man ska kolla om de finns, men om någon nu missar det så lär man väl göra det oavsett från vilket håll man börjar.

Klart det påverkar svansroten! Precis som du säger.

Tack, jag började tro att jag var helt ute och reste. :p

Varför skulle en häst bry sig om ifal regn och rusk kommer in lite baktill?
Svansrem på täcken fungerar inte som en svanskappa. Det var bara en beskrivning för att förklara skillnaden mot ett sådant svanssnöre som sitter längre ner ,som är vanligt idag.

Om en svansrem inte liknar en svanskappa så var det kanske ett mindre bra exempel att ta till för att förklara skillnaden mot dagens svanssnören. ;) jag har som sagt aldrig sett en sådan svansrem och reagerade bara på svanskappaliknelsen, vilken jag tyckte lät obekvämt.

Enligt min erfarenhet så kan det komma in mer än lite regn och rusk baktill utan svanslapp (åtminstone på Skånes slätter) Har man då en häst med känslig rygg så är det en klar fördel om den slipper stå och spänna sig när det blåser/regnar in över korset.

Du står fortfarande med händerna vid en okänd häst rumpa.
kan aldrig vara säkraste sättet.

precis så :)

Jag har ingen lust att stoppa in huvudet och kolla liksom.
Går jag bara bak till maggjordarna kan man fortfarande hålla hästen
i grimskaftet, längst bak till bensnören räcker inte alltid grimskaftet.

Och som vanligt är inget nåt problem på snälla, lydiga hästar.
Det är de där andra hästarna som det börjar strula med..
som man inte vill ha lösa när man lossar täcket eller behöva
nudda rumpan på i onödan..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka