Beräkna mängden grovfoder?

Zinoida

Trådstartare
Hej!

Ska nu i höst öppna upp en ny lösdrift där hästarna kommer ha fri tillgång på grovfoder (hösilage + halm). Har bokat ett riktigt bra hösilage, men nu börjar jag fundera över mängden....

Det är ju i princip omöjligt att säga hur mkt som kommer gå åt, hästarna har aldrig gått i denna sammansättning förut, vissa av hästarna har inte gått på fri tillgång förut osv.

Jag själv har en ganska svårfödd 4-åring som jag alltid fått stödfodra, vilket jag hoppas kunna slippa när han går på fri tillgång. På honom har jag beräknat minst 10 kg per dygn eftersom det är det jag vill att han ska få i sig.

Alla hästar är islandshästar, mer eller mindre vuxna hästar, 4-åringen är yngst.

Ni som har erfarenheter av att ha era hästar på fri tillgång, hur mkt går åt?
 
Sv: Beräkna mängden grovfoder?

I snitt brukar det gå 1 bal per häst i månaden om dom står inne på nätterna. Dina som kmr gå ute lär det ju såklart gå mer för. Kanske inte svaret du var ute efter men det ger kanske en hint om hur mkt som kmr gå. :)
 
Sv: Beräkna mängden grovfoder?

Hur många hästar är det?

Min d-ponny, stora a-ponny och digivande a-ponny kommer äta upp ungefär 3,5 ton Hö i vinter och då fodras de morgon middag kväll med hö Skulle de ha fri tillgång skulle jag räkna på det dubbla till att börja med.
 
Sv: Beräkna mängden grovfoder?

Vad är det för torrsubstans? Och vad är det för värde som du räknar som riktigt bra? Vad som är bra beror ju mycket på sitautionen. Islandshästar är normalt lättfödda och många har ingen botten utan äter vad de kommer över (räkna med att det kan bli någon som bosätter sig vid maten och äter konstant), då är höga värden, åtminstone inte på energin, direkt optimalt.
 
Sv: Beräkna mängden grovfoder?

Mina halvblod äter ca 16-18kg ensilage per dygn på fri tillgång, TS på kanske 75-80.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
711
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
775
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 132
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp