Fri tillgång till överviktig unghäst?

Twirro

Trådstartare
Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på maten men bett om det, maten är dock slagen på gamla ängar dvs inga insådda vallar och en ren gissning är att det är rätt näringsfattigt. Bedömer henne till en 7:a på niogradiga skalan dvs precis över normalhullsgränsen, inte smällfet. Hon är 150 cm i dagsläget och beräknas bli ca 155-160 dvs liten storhäst. Under det dryga året jag ägt henne har ju oron över att hon blivit lite tjock dykt upp - vill inte att hon ska få problem med överviktsrelaterade sjukdomar i framtiden samt onödigt slitage på leder. Hon har en vuxen helsyster som är smällfet på dom bilder jag sett så utgår från att jag har det att vänta när hon slutar växa om hon får fri tillgång - men man kan ju aldrig vara säker då det är olika individer. Samtidigt är det otroligt viktigt att hon får tuggtid annars lär ju oron bestå av risk för magsår istället.

Jag har därför utforskat olika alternativ:

1. Stå kvar på nuvarande lösdrift och acceptera att hon är lite rund, försöka motionera henne så gott det går i hennes ålder.

2. Flytta till en lösdrift där det är fri tillgång på hösilage dagtid men nattetid endast foderhalm (vet inte om dom hinner proppa i sig det dom vill under dagen iallafall kanske och att det inte gör så stor skillnad?)

3. Flytta till en lösdrift där fordring sker var 5:e timme dygnet runt med timers. Där skulle hon isåfall gå med ponny med fånghistorik som äter ca 5 kg torrhö om dagen (dvs hennes giva måste vara i paritet till ponnyns med hänsyn till att unghästen eventuellt äter snabbare). Det hon inte kan få samtidigt som ponnyn ges separat när ponnyn är ute ur hagen, för att min häst ska komma upp i rätt minimum TS per dygn.

4. Flytta till en lösdrift där utfodring sker var 4:e timme dygnet runt men dagsgivan är ca 10 kg torrhö dvs inte fri tillgång men ändå relativt mycket för hennes del - vet dock inte var hennes ”tjockisgräns” går eftersom hon idag kan proppa i sig bäst hon vill på fri tillgång, vet inte hur mycket hon äter på ett dygn.

Hur hade du gjort om det var din häst? :)
 

Bifogade filer

  • IMG_1986.jpeg
    IMG_1986.jpeg
    61,1 KB · Visningar: 214
Försökt sätta henne på en högre kvot, låter som det hon äter idag kan ligga väl högt i MJ och utan analys är det svårt att veta att en växande unghäst får det hon behöver. Min shettis håller sig fin tillsammans med mina halvblod på ett grovfoder med hög kvot.
 
Försökt sätta henne på en högre kvot, låter som det hon äter idag kan ligga väl högt i MJ och utan analys är det svårt att veta att en växande unghäst får det hon behöver. Min shettis håller sig fin tillsammans med mina halvblod på ett grovfoder med hög kvot.
Tack för input! I stallet hon står idag tar gårdsägaren eget grovfoder så isåfall är en flytt nödvändig om fodret inte passar. Ger henne lite extra protein just för att min känsla också är att det behövs, men man kan ju bara gissa utan analys… Men har som sagt bett om analys så kan ju avvakta och se hur ”illa” det är kanske…
 
Har hon varit tjock hela året du haft henne eller växlar det beroende på tex hur hon växer?

En tvååring har ju en hel del kvar att växa, klart man inte vill ja den tjock men man vill ju definitivt heller inte att hon ska stå på någon slags bantningsdiet när hon plötsligt drar igång en växtspurt.

Jag hade iaf strukit alternativ 3 och troligen även 4.
5 kg hö är ju extremt lite och tycker även 10 kg hö är snålt för en unghäst. Säkert bra för att banta ner henne, men sen ska hon ju hålla sig stabil på en bra vikt även när hon fortsätter växa. Beroende på höets värden riskerar du att få tillskottafodra rätt mycket, och det kanske inte är så lätt på lösdrift om du är beroende av att kunna ge hela givan vid ett tillfälle?
 
Tack för input! I stallet hon står idag tar gårdsägaren eget grovfoder så isåfall är en flytt nödvändig om fodret inte passar. Ger henne lite extra protein just för att min känsla också är att det behövs, men man kan ju bara gissa utan analys… Men har som sagt bett om analys så kan ju avvakta och se hur ”illa” det är kanske…
Fodrets innehåll kommer ju variera varje skörd. Även om du byter stall så kan du inte veta hur fodret kommer vara, utöver den period som höet från den aktuella skörden räcker.
 
Har hon varit tjock hela året du haft henne eller växlar det beroende på tex hur hon växer?

En tvååring har ju en hel del kvar att växa, klart man inte vill ja den tjock men man vill ju definitivt heller inte att hon ska stå på någon slags bantningsdiet när hon plötsligt drar igång en växtspurt.

Jag hade iaf strukit alternativ 3 och troligen även 4.
5 kg hö är ju extremt lite och tycker även 10 kg hö är snålt för en unghäst. Säkert bra för att banta ner henne, men sen ska hon ju hålla sig stabil på en bra vikt även när hon fortsätter växa. Beroende på höets värden riskerar du att få tillskottafodra rätt mycket, och det kanske inte är så lätt på lösdrift om du är beroende av att kunna ge hela givan vid ett tillfälle?
Hon har varit lite rund sedan en månad efter hon kom till mig, vilket har hållit i sig rätt konstant. Men kanske bäst att låta henne fortsätta på fri tillgång och ha koll på henne - så får begränsning av intaget bli aktuellt när hon blir äldre isåfall. Svårt bara att dra gränsen för när hon blir så tjock att det inte är hållbart - är ju inte så bra för hennes leder att bära på alltför mycket extra vikt heller…
 
Fodrets innehåll kommer ju variera varje skörd. Även om du byter stall så kan du inte veta hur fodret kommer vara, utöver den period som höet från den aktuella skörden räcker.
Nej det är sant, men står man i ett stall som köper in egen mat från stora tillverkare kan man ju påverka vad man önskar för värden lite bättre än när gårdsägaren tar maten själv - lite så jag tänker :)
 
Hon har varit lite rund sedan en månad efter hon kom till mig, vilket har hållit i sig rätt konstant. Men kanske bäst att låta henne fortsätta på fri tillgång och ha koll på henne - så får begränsning av intaget bli aktuellt när hon blir äldre isåfall. Svårt bara att dra gränsen för när hon blir så tjock att det inte är hållbart - är ju inte så bra för hennes leder att bära på alltför mycket extra vikt heller…
Ja eller ditt alternativ 2, men inte säkert att en massa halm kommer hjälpa. Innehåller ju också energi och de kan sätta i sig en hel del om de tycker det är gott.
 
Näringsfattigt? Din häst är tjock så uppenbarligen inte näringsfattigt för din häst. Hästar behöver tuggtid ja, men det är som du vet inte bra med för tjocka unghästar heller. Alla hästar funkar inte på fri tillgång så du kanske borde fundera även på box med lång utevistelse. Men viktigt att du gör något åt det oavsett och inte bara hoppas det ska rinna av utan att göra något alls. Problemet som jag ser det är att vissa hästar på lösdrift som har fri tillgång parkerar sig helt enkelt vid matplatsen. Har din häst inga kompisar att leka med? Om den inte vill leka kanske det är ngt som stör hästen, kanske har ont osv.
 
Jag ser absolut en fara i att en unghäst är överviktig. Det är lika osunt som ett överviktigt barn/ungdom. Många hästar klarar inte fri tillgång och jag upplever att rädslan för magsår hamnar i förgrunden framför de risker som övervikt innebär.

Är inte uppdaterad på forskning inom magsår men var det inte en studie om islandshästar där frekvensen av magsår på hästarna minskade när de stallades upp på box med regelbundna fordringar istället för lösdrift med fri tillgång.
 
Näringsfattigt? Din häst är tjock så uppenbarligen inte näringsfattigt för din häst. Hästar behöver tuggtid ja, men det är som du vet inte bra med för tjocka unghästar heller. Alla hästar funkar inte på fri tillgång så du kanske borde fundera även på box med lång utevistelse. Men viktigt att du gör något åt det oavsett och inte bara hoppas det ska rinna av utan att göra något alls. Problemet som jag ser det är att vissa hästar på lösdrift som har fri tillgång parkerar sig helt enkelt vid matplatsen. Har din häst inga kompisar att leka med? Om den inte vill leka kanske det är ngt som stör hästen, kanske har ont osv.
Lugn i stormen - nu ber jag om råd och inte påhopp om att hon skulle leva ett dåligt hästliv utan kompisar och/eller med smärta. Hade jag tyckt att situationen inte var ett problem hade jag inte skapat tråden och frågat hur andra hade resonerat - men allt är inte svart eller vitt och jag vill gärna höra hur andra hade tänkt i liknande situation :) Näringsfattigt är inget relativt begrepp utan antingen innehåller maten mycket eller lite näring, men beroende på individ så klarar dom bättre eller sämre av det. Men om hon blir tjock på näringsfattig mat är alltså fri tillgång på näringsrik mat helt uteslutet för min del - mest det jag ville påtala. Hon har kompisar i sin egen ålder och leker men det var inte frågan. Vilket alternativ hade du valt, eller är alla uteslutna eftersom jag ska leta efter box också i din mening?
 
Jag ser absolut en fara i att en unghäst är överviktig. Det är lika osunt som ett överviktigt barn/ungdom. Många hästar klarar inte fri tillgång och jag upplever att rädslan för magsår hamnar i förgrunden framför de risker som övervikt innebär.

Är inte uppdaterad på forskning inom magsår men var det inte en studie om islandshästar där frekvensen av magsår på hästarna minskade när de stallades upp på box med regelbundna fordringar istället för lösdrift med fri tillgång.
Jo precis, det är inget jag viftar bort därav trådstarten. Den studien hade varit intressant att läsa, ska se om jag lyckas googla mig fram till den. Då bör ju rimligen lösdrift med regelbundna fordringar vara att jämställa med boxalternativet i den studien
 
Hästar kan äta sitt dagsbehov på ett par timmar, så det är väl också en sak att ta med i ekvationen...
Tack för input, då gissar jag att alternativet med foderhalm under natten inte skulle göra någon större skillnad så länge det är fri tillgång på hösilage under dagen, vilket jag själv varit lite inne på innan…
 
Är inte uppdaterad på forskning inom magsår men var det inte en studie om islandshästar där frekvensen av magsår på hästarna minskade när de stallades upp på box med regelbundna fordringar istället för lösdrift med fri tillgång.
Nja, de hästarna hade väl levt "fritt" innan?
Tycker inte det är att likställa med en häst på lösdrift.

Från Hippson (hela artikeln är tyvärr låst)
"Forskare från Danmark, Island och Storbritannien beslöt sig för att undersöka om frekvensen av magsår hos hästar påverkades av att tas från bete, stallas upp och börja tränas. Svaren de fick förvånade lite, för det första var förekomsten av magsår ungefär lika hos de 81 frilevande islandshästarna som undersöktes som den har visats vara hos hästar som lever ett vanligt, uppstallat hästliv"
 
Tack för input, då gissar jag att alternativet med foderhalm under natten inte skulle göra någon större skillnad så länge det är fri tillgång på hösilage under dagen, vilket jag själv varit lite inne på innan…
Det vet man ju inte. Alla hästar trycker inte i sig allt på kort tid. Men med fri tillgång dygnet runt kan ju även en häst som äter långsamt få i sig en hel del.


Vet du värden på hösilaget i den lösdriften?
 
Och som svar på din fråga hade jag övervägt alternativ fyra, om jag bara tog hänsyn till vikt/mat.

Följdfråga; du tror inte hästen kommer minska i vikt under hösten? Har den gått något på bete?
 
Nja, de hästarna hade väl levt "fritt" innan?
Tycker inte det är att likställa med en häst på lösdrift.

Från Hippson (hela artikeln är tyvärr låst)
"Forskare från Danmark, Island och Storbritannien beslöt sig för att undersöka om frekvensen av magsår hos hästar påverkades av att tas från bete, stallas upp och börja tränas. Svaren de fick förvånade lite, för det första var förekomsten av magsår ungefär lika hos de 81 frilevande islandshästarna som undersöktes som den har visats vara hos hästar som lever ett vanligt, uppstallat hästliv"
Tack, ja jag har inte heller läst artikeln. Men studien tyder ändå på att det finns mer att undersöka kring orsaker till magsår.
 
Det vet man ju inte. Alla hästar trycker inte i sig allt på kort tid. Men med fri tillgång dygnet runt kan ju även en häst som äter långsamt få i sig en hel del.


Vet du värden på hösilaget i den lösdriften?
Nej såklart, bästa hade ju varit att prova och utvärdera men vill ju undvika att flytta fler gånger än nödvändigt förstås, för hästens del främst :) Jag ska till det stallet och kika närmare på rutinerna om några dagar så tänkte be om analysen då, det är också en viktig aspekt som du är inne på.
 
Nej såklart, bästa hade ju varit att prova och utvärdera men vill ju undvika att flytta fler gånger än nödvändigt förstås, för hästens del främst :) Jag ska till det stallet och kika närmare på rutinerna om några dagar så tänkte be om analysen då, det är också en viktig aspekt som du är inne på.
Ja, om de tex har hösilage som ligger högt i protein så kan det bli en bra kombination med halm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 002
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej! Mina hästar går i lösdrift med begränsad fri tillgång (smhn). Det är en d-ponny och ett kallblod. De har gått här i drygt en...
Svar
12
· Visningar
1 775
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 394
Foder & Strö Jag har en liten shettis på 2 år, ca 28månader som jag tycker börjar bli lite väl rund nu... Han har gått på ganska magert bete i sommar...
Svar
6
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp