Bukefalos 28 år!

Beräkning av föräldrapenning... snurrar i huvudet.

amalia

Trådstartare
Jag gick in på försäkringskassans hemsida för att preliminärt beräkna ut min föräldrapenning.

Det står då att vardera förälderna har 240 dagar att ta ut och att den ena parten kan överlåta alla utom 60 till den andra. När jag fyller i antal dagar tog jag 240+240-60 alltså 420 dagar. Till svar får jag då att max antal dagar är 390, hur går det ihop??
 
Sv: Beräkning av föräldrapenning... snurrar i huvudet.

Du har väl begärt att få ut sjukpenningdagar, du har nog inte tagit hänsyn till att en del av de tillgängliga dagarna är lägstanivådagar.
 
Sv: Beräkning av föräldrapenning... snurrar i huvudet.

Som sagts, 390 dagar är på sjukpenningsnivå, restrerande är på lägsta nivå.
 
Sv: Beräkning av föräldrapenning... snurrar i huvudet.

Citerat från försäkringskassans hemsida:

"En förälder kan avstå rätten till föräldrapenning till den andra föräldern med undantag för 60 dagar som ger ersättning motsvarande den sjukpenninggrundande inkomsten."


"Under 390 av de 480 dagarna är ersättningen på så kallad sjukpenningnivå, det vill säga 80 procent av den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI). Om du inte har någon SGI eller en låg SGI kan du få ersättning enligt grundnivån. Resterande 90 dagar kallas lägstanivådagar och ger en ersättning med 180 kronor per dag för barn födda från och med 1 juli 2006. För barn födda före 1 juli 2006 är ersättningen 60 kronor per dag."
 
Sv: Beräkning av föräldrapenning... snurrar i huvudet.

Ok, så det jag max kan ta ut är 390 dagar minus sambons 60, de resterande är de med ersättning 180kr per dag?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag kommer snart avsluta mina studier och vill ha barn så snart som möjligt. På försäkringskassans hemsida står det att jag måste...
Svar
2
· Visningar
1 447
Senast: Ryttla
·
Övr. Barn Jag har läst ett antal gånger om föräldrapenningen nu, både på FK's hemsida och i informationshäftet man fick hemskickat. Och jag är...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: Minta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp