Bukefalos 28 år!

Föräldrapenning??

Surrealistiskt

Trådstartare
Jag kommer snart avsluta mina studier och vill ha barn så snart som möjligt. På försäkringskassans hemsida står det att jag måste arbetat minst 240 dagar i följd för att få föräldrapenning som är baserad på min lön och inte bara minimumbeloppet.

Vad betyder 240 dagar i följd?? Säg att jag får fast jobb direkt, är det då ca 8 månader framåt jag måste jobba innan jag "kan" få barn? Vad händer om jag typ är sjuk x antal dagar under dessa månader, måste jag då jobba ikapp dem för att uppfylla 240-dagars-regeln? Jag tänker tex om jag blir gravid ganska direkt efter att jag börjat på jobbet, tänk om jag då blir sjukskriven för tex foglossning, illamående eller dylikt och ändå inte kommer upp i 240 dagar?
 
Jag kommer snart avsluta mina studier och vill ha barn så snart som möjligt. På försäkringskassans hemsida står det att jag måste arbetat minst 240 dagar i följd för att få föräldrapenning som är baserad på min lön och inte bara minimumbeloppet.

Vad betyder 240 dagar i följd?? Säg att jag får fast jobb direkt, är det då ca 8 månader framåt jag måste jobba innan jag "kan" få barn? Vad händer om jag typ är sjuk x antal dagar under dessa månader, måste jag då jobba ikapp dem för att uppfylla 240-dagars-regeln? Jag tänker tex om jag blir gravid ganska direkt efter att jag börjat på jobbet, tänk om jag då blir sjukskriven för tex foglossning, illamående eller dylikt och ändå inte kommer upp i 240 dagar?
Vad jag kan läsa mej till så är det att du ska haft rätt till inkomst under 240dagar. Blir du sjukskriven under graviditeten borde det då räknas in i de 240dagarna. Däremot har du ju ingen sgi om du blir sjuk under graviditeten och har då enbart rätt till minimiersättning.

Smartaste draget borde vara att arbeta 6 månader innan en planerad graviditet för att få en sgi. Då uppfyller du dessutom 240dagars regeln.

Sen beror det såklart på många fler faktorer om du ska vänta eller inte. Klarar du din ekonomi utan en sgi? Är du lite äldre och riskerar att inte kunna bli gravid så länge till?

Mvh Miks
 
Lånar tråden litegrann. Är på gång att byta jobb (i dagsläget timanställd vid behov) och har lite panik över att hinna höja min SGI innan BF.

Om jag förstår FK rätt så kan jag få föräldrarpenning baserat på en fast tjänst på 100% - även om jag påbörjar tjänsten endast en kort tid innan BF. Stämmer det? Har ni någon erfarenhet av detta?

Har nämligen blivit erbjuden en visstidsanställning på 60% (dygnspass, dock sovande natt) och funderar på om jag vågar hoppa på den tillsvidare, medan jag söker tjänst på 100%. BF är 19 juni så det är ganska precis 6 mån kvar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
891
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 844
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 527
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 609
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp