Bukefalos 28 år!

Berglunds häst avlivad efter sabotage

Hagar på travet brukar ofta bestå av tex järnrör eller liknande och det är inte något som hästarna själva öppnar så lätt. I och med att samtliga i hagen var ute borde någon ha öppnat? Jag vet dock inte hur hagarna/grindarna ser ut i Östersund.
De järnstaket jag sett är ju utan ström innanför, så vet ej hur stor möjligheten är att hästar på 1-2 år kan lyckas krypa under staketet?
Även sett järnstaket med som små handtag man tar i när man öppnar, kan ju absolut vara en kul grej för en unghäst att leka med och råka öppna.
 
De järnstaket jag sett är ju utan ström innanför, så vet ej hur stor möjligheten är att hästar på 1-2 år kan lyckas krypa under staketet?
Staketen på de travbanor jag har sett (kanske 5-8 stycken) tror jag är svåra att smita från, speciellt att krypa ut. Det skulle vara om de hoppade, men travhästar brukar inte vara speciellt benägna att hoppa alls. Så att tre stycken har gjort det finner jag osannolikt.
 
Nu gissar jag bara, men läste att det var en karbinhake på grinden, borde inte vara helt omöjligt att få upp för en pillig häst, men det första jag skulle misstänka är att någon missat att stänga till helt och hållet. Har haft hästar i stallgången på natten, mest troligt beroende på att en boxdörr inte har gått i lås riktigt.
Jag utgick inte ifrån att någon varit inne i stallet och släppt ut just den hästen.
 
Staketen på de travbanor jag har sett (kanske 5-8 stycken) tror jag är svåra att smita från, speciellt att krypa ut. Det skulle vara om de hoppade, men travhästar brukar inte vara speciellt benägna att hoppa alls. Så att tre stycken har gjort det finner jag osannolikt.
Sett järnstaket liknande detta plaststaket på bilden. Har man en påhittig unghäst kan jag absolut se hur den skulle kunna få för sig att krypa under
https://horsemanfinlandia.fi/wp-content/uploads/2015/02/DSC00799-640x480.jpg

Och som sagt kan det även ha varit handtag eller liknande som unghästarna pillat på och på så vis öppnat hagen.
Jag undrar mest va som gör att de misstänker sabotage när de händer att hästar rymmer då och då.
 
Tekniskt sätt så säger lagen inget om var hästen ska befinna sig resterande 8h på dygnet.
Det finns ju dock inga andra sätt att hålla hästen på utom box/gruppbox eller lösdrift?
Hur menar du att man annars skulle förvara hästen de 8 timmar den inte är ute i hagen?
 
Det finns ju dock inga andra sätt att hålla hästen på utom box/gruppbox eller lösdrift?
Hur menar du att man annars skulle förvara hästen de 8 timmar den inte är ute i hagen?
Tja när jag jobbade i stallet som var upplagt med att ta in när vi började och ut när vi slutade så kunde det bli allt ifrån bara 20 min i skritten utöver boxen dom 8h till att åka iväg för start på lunchtravet eller snabbjobb med all skötsel runt det utöver skoning, vetkoll, alternativbehandling mm mm som gjordes under dom 8h som hästarna inte var i hagen.

Så allt från lite till mycket mer aktivitet än att bara förvaras på box 8h.
 
Tja när jag jobbade i stallet som var upplagt med att ta in när vi började och ut när vi slutade så kunde det bli allt ifrån bara 20 min i skritten utöver boxen dom 8h till att åka iväg för start på lunchtravet eller snabbjobb med all skötsel runt det utöver skoning, vetkoll, alternativbehandling mm mm som gjordes under dom 8h som hästarna inte var i hagen.

Så allt från lite till mycket mer aktivitet än att bara förvaras på box 8h.
Jag har ju aldrig sagt att man inte får göra något med hästen dessa 8 timmar?

Det jag menar är att det finns bara box/gruppbox eller lösdrift. Det är tex inte okej att ha hästen stå i en transport på stallplan i 8 timmar eller liknande.
 
Tja när jag jobbade i stallet som var upplagt med att ta in när vi började och ut när vi slutade så kunde det bli allt ifrån bara 20 min i skritten utöver boxen dom 8h till att åka iväg för start på lunchtravet eller snabbjobb med all skötsel runt det utöver skoning, vetkoll, alternativbehandling mm mm som gjordes under dom 8h som hästarna inte var i hagen.

Så allt från lite till mycket mer aktivitet än att bara förvaras på box 8h.

Med det upplägget garanteras ju inte att hästarna kan sova på torr dragfri plats om det är spring i stallet / åka på träning....
 
Med det upplägget garanteras ju inte att hästarna kan sova på torr dragfri plats om det är spring i stallet / åka på träning....
Det finns inte lagstadgat någonstans att hästen måste vila/sova de timmar den inte är ute i hagen, enbart att det ska finnas ligghall (och hur den ska vara utformad) om hästen är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden. Det är alltså helt i sin ordning att träna eller tävla hästen under de 8 timmar den inte är i hagen.

Hästar har ju dessutom inte samma behov av sammanhängande nattsömn som vi människor. Det är bara ett par timmar per dygn de behöver ligga ner och sova, och även resten av sömnen är upphackad i mindre bitar. Skulle tro att de hästar som är ute 16 timmar per dygn också sover en del i hagen.
 
Det finns inte lagstadgat någonstans att hästen måste vila/sova de timmar den inte är ute i hagen, enbart att det ska finnas ligghall (och hur den ska vara utformad) om hästen är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden. Det är alltså helt i sin ordning att träna eller tävla hästen under de 8 timmar den inte är i hagen.

Hästar har ju dessutom inte samma behov av sammanhängande nattsömn som vi människor. Det är bara ett par timmar per dygn de behöver ligga ner och sova, och även resten av sömnen är upphackad i mindre bitar. Skulle tro att de hästar som är ute 16 timmar per dygn också sover en del i hagen.

Jag vet inte om alla i denna tråden vill missförstå mig med flit?
Hästar ska kunna sova på en torr plats. Finns det inte ligghall utan de ska sova i regn, blötsnö å blåst i en liten hage utan möjlighet att komma till ro och sova inne tycker iallafall inte jag är god hästhållning.
 
Jag är helt övertygad om att hästarna står till större delen på box och har mer än 8 timmar i den. Så dom har torrt att ligga på, osv. Sen har dom nog delat upp hagtiden på hela dygnet så att alla hästar får gå i hagen. Jag förstår inte helt varför det pratas om lösdrifter och annat. Det är stall/Hagar på en travbana. Har ni någonsin sett sånna stall/hagar?
 
Jag har ju aldrig sagt att man inte får göra något med hästen dessa 8 timmar?

Det jag menar är att det finns bara box/gruppbox eller lösdrift. Det är tex inte okej att ha hästen stå i en transport på stallplan i 8 timmar eller liknande.
Då blir det ju inte tekniskt sätt 8h på box.
 
Jag vet inte om alla i denna tråden vill missförstå mig med flit?
Hästar ska kunna sova på en torr plats. Finns det inte ligghall utan de ska sova i regn, blötsnö å blåst i en liten hage utan möjlighet att komma till ro och sova inne tycker iallafall inte jag är god hästhållning.
Nej, jag vill inte missförstå dig med flit, men jag uppfattar det som att du anser att de hästar som är ute i hage 16 timmar per dygn ska vila/sova övrig tid, dvs vara på box och inte tränas/tävlas? Och jag hävdar 1) att hästar inte fungerar så - de sover oftast stående och i ganska korta perioder och har bara behov av att ligga ner ett par timmar per dygn och 2) att lagen inte är utformad så, utan den kräver ligghall om hästarna är ute mer än 16 timmar per dygn, inget annat.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Igår inträffade en transportolycka när en häst hamnade fel i släpet. Trots insatser från räddningstjänst och veterinär avlivades hästen...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under gårdagen rapporterade vi om en häst som trillat omkull i hästtransporten efter en hård inbromsning. Nu kan Hippson bekräfta att...
Svar
0
· Visningar
181
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var under torsdagseftermiddagen som olyckan inträffade, som slutade med att en häst fick avlivas.
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp