Bergvärme

Minna86

Trådstartare
Vi skall installera bergvärme och har börjat ta in offerter men vi tycker det är svårt att veta om det som ingår är tillräckligt så att säga. Vi vill ju ha hyfsad koll på kostnaderna så det inte drar iväg för mycket.

Så, har någon installerat bergvärme och har något nyttigt tips att komma med?
 
Sv: Bergvärme

Vi installerade för 5-6 år sedan. Svägerskans karl jobbar med det, så det mesta löste sig av sig självt. Ett tips är dock att inte spara in på bortfraktning av borrmjölet.... Det ÄR värt att de hyr en container... tog oss 2-3 år att bli av med eländet (iofs växer det väldigt fin klöver där det låg nu, men då såg det för *censur* ut. Se även till att pumpen verkligen är stor nog för ytan ni ska värma upp (och att borrhålet är djupt nog...), snåla inte där heller. Vi tog till extra i tanke att även kunna värma upp en garage i framtiden. Sedan skulle jag framförallt kolla referenser. Hur funkar det hemma hos dem de borrat åt för flera år sedan? Är det varmt nog? Får de någon hjälp om det blir bekymmer? Skötte sig arbetarna när de var på plats? Osv osv osv. I vårt fall var ju detta inte ett problem, får vi bekymmer åker vi och hämtar svägerskans karl i örat om det behövs, men alla har ju inte den möjligheten :D O, sen kan det vara bra att veta om det är många i omgivningen som har bergvärme, det kan påverka effektiviteten åt det sämre hållet...
Jag har nog inte mer att säga i nuläget, mer än att jag inte ångrar vår bergvärmeuppvärmning för en sekund! Så smidigt och sköter sig självt. Har du fler frågor svarar jag gärna om jag kan :)
 
Sv: Bergvärme

Läs på och lär er själva, så ni kan skilja på bra och mindre bra offerter! De som säljer vill ju just bara sälja, och vill därför presentera den billigaste offerten - vilket inte alltid är bäst i längden!
Min man läste in sig mycket när vi borrade efter bergvärme, och det vi beställde skilde sig både i storlek på pump och borrdjup från alla offerter, det blev alltså dyrare, men i längden betalar det sig nog. Vi har haft några riktigt kalla vintrar men pumpen har orkat med ändå, och det har funnits kapacitet i hålen. Det finns mycket som kan gå fel med medeltemp i hålen och för klen pump osv.
 
Sv: Bergvärme

Beroende på var ni bor kanske luft-vatten värmepump kan vara ett alternativ i stället. Det blev vi rekommenderade när vi hörde med firman här på orten som installerar värmesystem. Det var ju inte så att de menade att det var något fel på bergvärme (som de också installerar), men att det i södra Sverige fungerar lika bra med luft-vatten. Det blir ju billigare, eftersom man spar kostnaden för att borra. Mina föräldrar har bergvärme, och det är bara när det är riktigt svinkallt på vintern som vår elförbrukning ligger lite högre än deras. Andra tider på året förbrukar vi mindre. Vi är jättenöjda :)!
 
Sv: Bergvärme

Jag borrade bergvärme 2006 och är supernöjd. Sjukt låg elförbrukning, nyligen gjord energideklaration visar en energiprestande på 32 kWh/kvm/år och då har jag inte ens bytt ut alla fönster utan det drar en hel del i vissa rum.

Tog i rejält vad gäller både hål och panna då tanken var att familjen skulle bli större. Borrningen görs ju bara en gång.

Vad gäller själva systemet så välj en där det mäts både inner- och yttertemperatur. Be också om hjälp att "knäcka kurvan" redan vid installation annars blir det för kallt när temperaturen ligger runt +5 utomhus. Kolla upp vad det finns för kända fel på märket du väljer, på min var det tydligen rätt vanligt att växelventilen pajjade, den fick jag byta nu i vintras (ca 3500 kr).
 
Sv: Bergvärme

Vi skall installera bergvärme och har börjat ta in offerter men vi tycker det är svårt att veta om det som ingår är tillräckligt så att säga. Vi vill ju ha hyfsad koll på kostnaderna så det inte drar iväg för mycket.

Så, har någon installerat bergvärme och har något nyttigt tips att komma med?

Ang borrhålet,så tänk på att det är ganska dyrt per meter att fodra hålet ned till berget,så välj ett lämpligt ställe ,så nära huset som möjligt.
Få med i offerten att djupet mäts i effektivt djup ,dvs från botten till vattenytan i borrhålet.
Djupet bestäms ju av ert värmebehov,ink varmvatten,så var noga med att ni vet det.
Det kan vara en fördel att inte ta för stor värmepump i förhållande till behovet,för man får många start och stopp då i onödan.
 
Sv: Bergvärme

Vi skall installera bergvärme och har börjat ta in offerter men vi tycker det är svårt att veta om det som ingår är tillräckligt så att säga. Vi vill ju ha hyfsad koll på kostnaderna så det inte drar iväg för mycket.

Så, har någon installerat bergvärme och har något nyttigt tips att komma med?

Vad är det ni är rädda ska dra iväg? Installationskostnaden? Kostnaden sen när ni börjar använda?

Vad det gäller installationskostnaderna kan ni ju lätt jämföra de offerter ni fått in och se vad som ingår i dem och utifrån kunskapen ni får när ni studerar alla offerterna se vad som saknas i enskilda offerter.

Mina personliga tips är att inte spara på installationen, det är en engångskostnad. Det är sen när ni använder det hela år efter år som ni vill det skall fungera och klara sig på värmen ifrån berget även när det är riktigt kallt och inte att det redan från några minusgrader ute skall börja gå på tilläggsel - för då blir det inte så billigt att värma huset med bergvärme. Men det är ju lite beroende på var ni bor också, hur kallt där blir om vintrarna.

Mitt andra tips är att inte välja den billigaste installationen utan den där ni får bäst förtroende för installatören. Prata med andra i ert område som har bergvärme och kolla upp med dem hur deras anläggning fungerar och vem som installerat.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hemmet Vi är ganska nyinflyttade i vårt hus, köpte det 2022 efter lång tids letande (typ när det var som allra allra dyrast - då köpte vi)...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 371
Senast: skiesabove
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
745
Senast: Bonita4
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: Jag har ett varumärke som företaget X använder och tjänar pengar på, i sina produkter. Nu har företaget bytt ekonomisk...
Svar
10
· Visningar
831
Hemmet Någon jag känner hade översvämning i sin hyresrätt, en olycka. Denne anmälde det hela till värden och förklarade vad som hänt, mått skit...
2
Svar
38
· Visningar
3 560
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp