Besiktning

Rätta mig om jag har fel men brukar inte många veterinärer bjuda på ombesiktning?
Oavsett hade jag inte köpt utan ett tillräckligt färskt intyg, men det finns ju ingen nackdel i sig med att det redan är gjort en gång.
 
Rätta mig om jag har fel men brukar inte många veterinärer bjuda på ombesiktning?
Oavsett hade jag inte köpt utan ett tillräckligt färskt intyg, men det finns ju ingen nackdel i sig med att det redan är gjort en gång.

En del gör det. Inte alla. Man får ha koll. En del är avsevärt billigare och då brukar inte ombesikting ingå. Samma med UL av dräktig tik samt progtest. Det sistnämda brukar ifs inte vara gratis gång nr 2 men billigare.
 
Tack alla återigen för era svar och diskussioner! Hjälper mycket :)

@FrauleinLeo @Voff vad jag kunnat luska ut så är det inte en person som verkar vara ute efter att vara med i skk heller.. annonsen om valparna hittades på blocket och uppfödaren har inte ens någon hemsida. Men hon säger att det är renrasiga hundar, även om jag nu påpekat att dom räknas som blandras till släktingen.. haft vad jag kan se iaf en valpkull innan.
 
Tack alla återigen för era svar och diskussioner! Hjälper mycket :)

@FrauleinLeo @Voff vad jag kunnat luska ut så är det inte en person som verkar vara ute efter att vara med i skk heller.. annonsen om valparna hittades på blocket och uppfödaren har inte ens någon hemsida. Men hon säger att det är renrasiga hundar, även om jag nu påpekat att dom räknas som blandras till släktingen.. haft vad jag kan se iaf en valpkull innan.

Fast om hen är medlem i SKK eller inte blir ju lite smått omöjligt för dig att veta. Även SKK-uppfödare använder sig av Blocket, och det finns ju mängder som inte har hemsidor. Hundarna räknas endast som blandraser om de inte blir registrerade i SKK, det har inte med att göra huruvida uppfödaren har en registrerad kennel eller ej.

Sen kan det givetvis vara så att det inte alls är registrerade föräldrar osv som du misstänker, men du verkar ha en bild av hur det funkar att vara SKK-ansluten uppfödare som är något felaktig. :)
 
@FrauleinLeo @dobbis självklart kan man annonsera på blocket som en registrerad uppfödare. Det har jag inte sagt något om, men blocket är ju också fyllt av diverse andra annonser ofta då från blandraser. Och självklart utan hemsida också men det är ganska vanligt att man har en eller ett annat forum man använder sig av tex en Facebook sida.

Jag har kollat igenom listor på registrerade kennlar inom raeen det i fråga gäller både på skk s sida och rasklubbens men hittar ej denna uppfödaren. Stod också inget i annonsen om att valparna och/Eller föräldrarna var skk registrerade så jag la ihop ett och ett. Men helt hundra säker kan jag ju förstås inte vara.

Vad är det som jag ser felaktigt?
 
@FrauleinLeo @dobbis självklart kan man annonsera på blocket som en registrerad uppfödare. Det har jag inte sagt något om, men blocket är ju också fyllt av diverse andra annonser ofta då från blandraser. Och självklart utan hemsida också men det är ganska vanligt att man har en eller ett annat forum man använder sig av tex en Facebook sida.

Jag har kollat igenom listor på registrerade kennlar inom raeen det i fråga gäller både på skk s sida och rasklubbens men hittar ej denna uppfödaren. Stod också inget i annonsen om att valparna och/Eller föräldrarna var skk registrerade så jag la ihop ett och ett. Men helt hundra säker kan jag ju förstås inte vara.

Vad är det som jag ser felaktigt?
Om du har föräldrahundarnas namn eller registeringsnummer så kan du hitta dem här: http://hundar.skk.se/hunddata/Hund_sok.aspx
 
@FrauleinLeo @dobbis självklart kan man annonsera på blocket som en registrerad uppfödare. Det har jag inte sagt något om, men blocket är ju också fyllt av diverse andra annonser ofta då från blandraser. Och självklart utan hemsida också men det är ganska vanligt att man har en eller ett annat forum man använder sig av tex en Facebook sida.

Jag har kollat igenom listor på registrerade kennlar inom raeen det i fråga gäller både på skk s sida och rasklubbens men hittar ej denna uppfödaren. Stod också inget i annonsen om att valparna och/Eller föräldrarna var skk registrerade så jag la ihop ett och ett. Men helt hundra säker kan jag ju förstås inte vara.

Vad är det som jag ser felaktigt?

Igen; att personen inte har ett kennelnamn registrerat betyder alltså inte per automatik att föräldrar och valpar inte är registrerade i SKK. Jag menar bara att du verkar ha en bild av hur det fungerar att vara uppfödare ansluten till SKK som inte nödvändigtvis stämmer. Många, framför allt bland de äldre uppfödarna, saknar både hemsidor och Facebook-grupper, ofta för att det helt enkelt brister i den tekniska kunskapen. Sen är det ju ofta så att står det inte i annonsen att valparna är registrerade i SKK, så är de oftast inte det, så du har säkert rätt i detta fallet.
 
@Red_Chili uppfödaren har inte skrivit ut varken regnr eller något kennelnamn och min släkting hade inte koll på något sådant heller, hade inte hört något. Annars hade jag sökt direkt!

@FrauleinLeo Ja jag vet att dom kan vara registrerade fast uppfödaren inte är Det :), kanske har varit otydlig i vad jag skrivit och inte gett ut all info som jag vetat men har inte velat ge för mycket med tanke på att uppfödaren inte kan försvara sig här och tanken var egentligen bara att diskutera kring besiktningen. Men du har varit till mycket hjälp och jag tackar Stort!
 
@Red_Chili uppfödaren har inte skrivit ut varken regnr eller något kennelnamn och min släkting hade inte koll på något sådant heller, hade inte hört något. Annars hade jag sökt direkt!

@FrauleinLeo Ja jag vet att dom kan vara registrerade fast uppfödaren inte är Det :), kanske har varit otydlig i vad jag skrivit och inte gett ut all info som jag vetat men har inte velat ge för mycket med tanke på att uppfödaren inte kan försvara sig här och tanken var egentligen bara att diskutera kring besiktningen. Men du har varit till mycket hjälp och jag tackar Stort!
Vad är det för ras? (om du inte vill säga, kan du säga vilken typ av ras det är? tex om det är vinthund, brukshund, liten sällskapshund...)
 
Ingår i grupp 2, används väl mest till sällskap nuförtiden.
De flesta raser där bör hälsoundersökas, åtminstone med höftröntgen, andra ska ögonlysas. Några raser (brukshundsraserna) ska även gå MH. Om hunden är "renrasig men inte reggad" så kan det bero på att dessa undersökningar inte är gjorda och då vet man inte vad för elände som ligger bakom och kan ploppa upp hos valpen.

Det är också den främsta anledningen till att köpa SKK-reggat. Att ha en stamtavla på hunden är INTE i huvudsak för att kunna "fjanta runt på utställningar" (jag vet att vissa tror det) utan för att kunna kolla upp hunden, dess släktingar osv med hjälp av tex hemsidan jag länkade till. Då kan man se att hunden har bästa förutsättningar för att bli frisk och trevlig och man kan välja bort de uppfödare som avlar på hundar med dålig hälsa eller trist mentalitet.

Nu vet jag att det inte var du som skulle ha hunden i fråga, men berätta gärna allt det här för hundköparen, visa mitt inlägg här om det underlättar.
 
@Red_Chili Tack för ditt svar! Jag har pratat med dom och sagt mycket av det du skriver då jag bland annat vet att den rasen ska man hd röntga men det visste inte släktingen något om och står inget skrivet så man får ju anta att det inte är gjort...

Men tror tyvärr inte dom ändrar sig, dom träffade valparna när dom var en ca 3 dagar gamla (galet tidigt också!) Och sen dess hade dom bestämt och för en vanlig Svensson familj så är det svårt att helt plötsligt säga nej tack till en valp hur mycket jag än var på dom om fördelar med skk avel med tanke på hälsa och allt men nej dom tog emot infon men fortsatte på samma spår ändå...
 
@Red_Chili Tack för ditt svar! Jag har pratat med dom och sagt mycket av det du skriver då jag bland annat vet att den rasen ska man hd röntga men det visste inte släktingen något om och står inget skrivet så man får ju anta att det inte är gjort...

Men tror tyvärr inte dom ändrar sig, dom träffade valparna när dom var en ca 3 dagar gamla (galet tidigt också!) Och sen dess hade dom bestämt och för en vanlig Svensson familj så är det svårt att helt plötsligt säga nej tack till en valp hur mycket jag än var på dom om fördelar med skk avel med tanke på hälsa och allt men nej dom tog emot infon men fortsatte på samma spår ändå...

Du kan ju informera dem om att om det är en ras med krav på t ex armbågsröntgen och detta inte är gjort hos föräldradjuren, så kan det bli ett undantag i försäkringen för alla problem med armbågarna. Kul ifall hunden får typ OCD i armbågarna och operationen går loss på 45' :up:
 
@Red_Chili Tack för ditt svar! Jag har pratat med dom och sagt mycket av det du skriver då jag bland annat vet att den rasen ska man hd röntga men det visste inte släktingen något om och står inget skrivet så man får ju anta att det inte är gjort...

Men tror tyvärr inte dom ändrar sig, dom träffade valparna när dom var en ca 3 dagar gamla (galet tidigt också!) Och sen dess hade dom bestämt och för en vanlig Svensson familj så är det svårt att helt plötsligt säga nej tack till en valp hur mycket jag än var på dom om fördelar med skk avel med tanke på hälsa och allt men nej dom tog emot infon men fortsatte på samma spår ändå...

Tre dagar!!!:eek:
Skulle aldrig släppa in nån till valplådan så tidigt. Smittor, stress för tiken...vad finns ens att se när de är så små :confused:
4 veckor kör vi med här. Undantag var en fodertik där ägaren kom vid 3 v och passade kullen över dagen.
 
Du kan ju informera dem om att om det är en ras med krav på t ex armbågsröntgen och detta inte är gjort hos föräldradjuren, så kan det bli ett undantag i försäkringen för alla problem med armbågarna. Kul ifall hunden får typ OCD i armbågarna och operationen går loss på 45' :up:

Precis. Den tröjan har jag två exemplar av. :meh:
 
När man köper en valp så besiktigas dom först och det intyget får inte vara äldre än 7 dagar, så långt är jag med.
Men varför får det inte vara äldre och vad kan hända om det är äldre än så?
Jag kör alltid på samma regel och aldrig haft några belymmer med uppfödare heller men har nu en släkting som ska köpa en "renras", dock från en icke skk registrerad kennel och denna uppfödaren la ut när valparna besiktigades och om jag räknat rätt så är intyget äldre när släktingen hämtar deras valp. Så tänkte höra med släktingen om en ombesiktning gjorts men om inte varför det behövs, men behöver kött på benen. Vill ju inte att det blir fel för släktingen.
Det absolut viktigaste är att det kan bli (och blir) megastrul med försäkringsbolaget om veterinärintyget är för gammalt. Blir valpen sjuk, så lär dom inte få ut ersättning eftersom dom inte kan bevisa att den var frisk vid inköpet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Det finns en uppfödare (Shetland Sheepdog) jag är mycket intresserad av och skulle vilja ta kontakt med. Jag hittade henne på...
Svar
2
· Visningar
1 247
Senast: nordingran
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 182
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Då jag nyligen letade valp kom jag i kontakt med en uppfödare inom grupp 9. Efter att jag klarat utfrågningen om hur hunden skulle få...
Svar
14
· Visningar
3 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp