Beskära rosor

Calvaro

Trådstartare
Nu börjar björken få "musöron" och då är det ju dags att beskära rosorna. Men hur hårt kan man klippa ner dem? Ska man bara ta de döda grenarna eller kan man klippa i det friska med? Förmodligen blir det en frostnatt här, ska jag vänta lite till då?
 
Sv: Beskära rosor

Vänta tills frostfritt. Vanliga rosor typ snitt går att skära ner till 10-20 cm. Buskrosor oxå, men ta inte hela busken utan förnya bara en eller två grenar. Skär av det döda plus en liten bit till. Tänk på att inte skära snett så att vattnet rinner mot ögat, utan så rakt som möjligt. Klipp heller inte för långt från ögat, då torkar det in och kan bli sjukt. Det kanske du redan visste... Klätterrosor klipps liknande buskrosor. Förnya en eller två grenar, inte hela busken. Klipp inte i "gammalt" trä annat än om busken har blivit skadad under vintern och verkligen behöver det, eller om den är väldigt tunn och "pesig".
 
Sv: Beskära rosor

*lånar tråden lite*

Jag ska till och knipsa lite på mina två buskrosor. Den ena är flera år gammal, en planterades förra våren. Och jag är helt ny på detta!

Vad menas med "öga"?
Jag har gamla torra knoppar/rosor kvar på grenarna, ska jag knipsa precis under dom eller på ngn specifik plats? Fått för mig att jag hört att man ska klippa där det förgrenar sig, precis ovanför förgreningen?
 
Sv: Beskära rosor

Ögat är den fläck där en gren kommer att växa ut. Där finns också oftast ett blad. Det stämmer att du kan klippa där det förgrenar sig, klipp då ovanför ögat strax ovanför förgreningen. Svårt att förklara...:crazy: Man eftersträvar att grenen ska grena sig så mycket som möjligt, och den grenar sig i ögonen och mestadels säg tre ögon neråt från det öga du klipper ovanför. Gud, jag känner att jag är skitkass på att förklara i skrift.:rofl: Detta gäller den gamla. Den som planterades förra året klipper du varje gren ca tre ögon neråt från blomman. Alla döda blommor ska klippas bort, detta gör man under hela säsongen så får man en fin buske och man slipper klippa så mycket på våren. Den blommar gärna om ifall man klipper hela sommaren.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
545
Senast: swemale
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 826
Senast: TinyWiny
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 226
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Min man har börjat prata om hur mysigt det vore med en hund till, själv är jag lite mer skeptisk. Det är lätt att bara se alla mysiga...
2
Svar
31
· Visningar
2 076
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp