Beslutsångest över rasval och ekonomi

isaszalai

Trådstartare
Hej!
Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er som har mer erfarenhet än mig.
Jag har inte haft egen hund förut men har lite erfarenhet men är nog mest påläst. Den erfarenheten jag har kommer från hunddagis och där fanns bland annat en 2-årig schäfertik som hade farit illa i sitt tidigare hem och som klickade med mig direkt. Sedan gick jag ut mycket med min farbrors labradortik när jag hade problem med skolan för 10 år sedan.

Det jag vill ha hunden till är väl främst som livskamrat då jag är väldigt ensam, mina vänner bor i andra län och jag umgås bara med mamma och pappa. Jag älskar att vara ute och löptränar gärna men det är så oerhört tråkigt att göra detta ensam. Sedan är jag nyfiken på främst nosework och lydnad men vill gärna köra något agilitypass då och då, men vill inte behöva bo på bruksklubben för att kunna träna. Har inga tävlingsambitioner dock.
Jag är väldigt intresserad av psykologi så det är väldigt viktigt för mig att kunna erbjuda mer mentalt jobb och inte enbart fysisk träning och jag anpassar mig lätt efter individens behov.
Utöver träning så vill jag kunna ha med hunden lite överallt. Kommer nog bli mycket på stranden under sommarens varmaste dagar, bilresor utomlands, Stockholm när jag hälsar på vänner och släkt. Sedan åker jag på en del medeltidsevent också och där kan det ju bli mycket som händer så miljöträningen kommer jag vara noga med också.

Mitt problem är väl att jag fastnat mycket för Vit Herdehund, har bara träffat en som hastigast vid ett par tillfällen och han verkade fantastisk. Har läst allt jag kommit över dessa dem senaste 5 åren men nu har jag blivit så himla rädd för att jag inte ska räcka till helt enkelt.
Finsk Lapphund funderar jag lite på också, men jag tycker mest om lite större hundar, så Lapphunden är definitivt i minsta laget.
Australian Shepherd har jag kikat lite på också men har fått intrycket av att dem nästan är mer energiska än Vit Herde?
Har kollat lite på Golden och Flatte också men jag är inte så förtjust i retrievers egentligen. Min farbror har Flatte nu också och jag har kluvna känslor för henne, hon är ju snäll och söt men dem går mest bara promenader med henne och hon får göra lite vad hon vill inne, ingen direkt uppfostran så hon kan vara rätt odräglig, inte elak eller otrevlig men... lite odräglig ändå.

Jag bör kanske nämna att jag har autism och nära till nedstämdhet, även om jag vet att jag inte kommer vanvårda hunden under mina sämsta dagar så vill jag ändå att det ska gå bra med dagar som är lugnare då och då. Dock är hundar ett av mina specialintressen så jag vet att jag kommer sköta om den noga och ta hjälp av kurser och tränare där jag vet att jag saknar kunskap, hundens mående kommer påverka mitt, så vet jag att min hund mår bra så är jag glad.

Ekonomimässigt är jag lite orolig för att efter att allt obligatoriskt är betalt, så som räkningar och min egen mat och jag har lagt över på sparkontot så har jag 3k kvar att röra mig med varje månad. Går det att få runt detta varje månad utan att man kommer få känslan av att man måste leva på knäckebröd hela tiden eller bör jag vänta? Jag är ju ingen som slösar med pengar generellt men men.
Kurser och ev vet-besök osv kommer ju gå från mitt sparkonto tänker jag.
Sedan har jag inte lyckats hitta någon info om i vilken prisklass dessa tre hundar ligger i vilket gör mig lite orolig, dem kennlar jag har mejlat har inte svarat ännu, men det har knappt gått en vecka så jag får nog ha lite tålamod. Men har ni någon fingervisning? Inköpspris tänker jag på då helt enkelt.

Tack på förhand!
 
Gällande ekonomin ser jag inga problem med att ha 3000 kvar på kontot när allt är betalt och sparpengarna är dragna. Skulle nog säga att 3000 kvar till "nöjen" varje månad är tämligen lyxigt, det är långt ifrån alla som har så mycket att röra sig fritt med och månadskostnaden för en hund (foder, försäkring osv) är defenitivt inte 3000 kr så vida du inte måste ha den på hunddagis. Hunddagis kostar utan vidare 2000 kr och uppåt per månad beroende på var man bor och hur ofta hunden behöver vara där, så när man räknar på kostnaderna får man fundera på den aspekten också. Men förutsatt att man inte behöver ha hunden på hunddagis och att det inte är en superstor hund som måste äta ett svindyrt specialfoder med en massa dyra tillskott och att man betalar multum för att anlita tränare osv varje månad så ser jag inte 3000 som några problem öht att klara en normal hund på. Sparpengar har du ju avsatt för plötsliga oförutsedda utgifter så där har du säkrat upp.

Inköpspris varierar oerhört men man får räkna med ca 15'000 kr +/- för en valp från en svensk SKK-ansluten uppfödare idag. På SKKs hemsida kan man söka på valpkullar inom olika raser och där kan man ofta se vad valparna kostar. Vissa raser är dyrare, andra billigare men ca 15'000 får man räkna med som någon slags medelpris för en renrasig hundvalp idag. Det säkraste är dock att kolla med den uppfödaren man vill köpa av eller fråga rasklubben vad priserna brukar landa på.
 
3000 per månad skulle gott och väl räcka till typ vilken hund som helst så länge du inte måste ha den på dagis, för då drar kostnaderna lätt iväg.

I mitt tycke är inköpspriset bland det värsta eftersom det är mycket pengar att lägga ut på en gång. I dagsläget kostar de flesta valpar minst 15,000 oavsett ras, och vissa går mycket högre. Att fråga rasklubben är nog det säkraste kortet eftersom det kan vara känsligt att ställa frågor om pris direkt till uppfödare. Du kan även titta på de annonser som ligger ute på kopahund.se för att få ett hum om cirkapriserna på olika raser.

Jag är också autistisk och har rejäla dippar ibland så själv har jag riktat in mig mer åt hållet "aktiv sällskapsras" för min första hund, för att vara riktigt säker på att jag inte tar mig vatten över huvudet. Jag förstår tjusningen med brukshundar, tycker själv att flera raser i den kategorin är riktigt häftiga, men jag vet också om mina begränsningar. Jag tänker som så att upptäcker jag att enklare sällskapshund är "för lite" - inte alls säkert för de kan orka med rätt bra bara man faktiskt erbjuder aktiviteter - så kan ju nästa hund få bli en mer krävande variant.
 
Hej!
Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er som har mer erfarenhet än mig.
Jag har inte haft egen hund förut men har lite erfarenhet men är nog mest påläst. Den erfarenheten jag har kommer från hunddagis och där fanns bland annat en 2-årig schäfertik som hade farit illa i sitt tidigare hem och som klickade med mig direkt. Sedan gick jag ut mycket med min farbrors labradortik när jag hade problem med skolan för 10 år sedan.

Det jag vill ha hunden till är väl främst som livskamrat då jag är väldigt ensam, mina vänner bor i andra län och jag umgås bara med mamma och pappa. Jag älskar att vara ute och löptränar gärna men det är så oerhört tråkigt att göra detta ensam. Sedan är jag nyfiken på främst nosework och lydnad men vill gärna köra något agilitypass då och då, men vill inte behöva bo på bruksklubben för att kunna träna. Har inga tävlingsambitioner dock.
Jag är väldigt intresserad av psykologi så det är väldigt viktigt för mig att kunna erbjuda mer mentalt jobb och inte enbart fysisk träning och jag anpassar mig lätt efter individens behov.
Utöver träning så vill jag kunna ha med hunden lite överallt. Kommer nog bli mycket på stranden under sommarens varmaste dagar, bilresor utomlands, Stockholm när jag hälsar på vänner och släkt. Sedan åker jag på en del medeltidsevent också och där kan det ju bli mycket som händer så miljöträningen kommer jag vara noga med också.

Mitt problem är väl att jag fastnat mycket för Vit Herdehund, har bara träffat en som hastigast vid ett par tillfällen och han verkade fantastisk. Har läst allt jag kommit över dessa dem senaste 5 åren men nu har jag blivit så himla rädd för att jag inte ska räcka till helt enkelt.
Finsk Lapphund funderar jag lite på också, men jag tycker mest om lite större hundar, så Lapphunden är definitivt i minsta laget.
Australian Shepherd har jag kikat lite på också men har fått intrycket av att dem nästan är mer energiska än Vit Herde?
Har kollat lite på Golden och Flatte också men jag är inte så förtjust i retrievers egentligen. Min farbror har Flatte nu också och jag har kluvna känslor för henne, hon är ju snäll och söt men dem går mest bara promenader med henne och hon får göra lite vad hon vill inne, ingen direkt uppfostran så hon kan vara rätt odräglig, inte elak eller otrevlig men... lite odräglig ändå.

Jag bör kanske nämna att jag har autism och nära till nedstämdhet, även om jag vet att jag inte kommer vanvårda hunden under mina sämsta dagar så vill jag ändå att det ska gå bra med dagar som är lugnare då och då. Dock är hundar ett av mina specialintressen så jag vet att jag kommer sköta om den noga och ta hjälp av kurser och tränare där jag vet att jag saknar kunskap, hundens mående kommer påverka mitt, så vet jag att min hund mår bra så är jag glad.

Ekonomimässigt är jag lite orolig för att efter att allt obligatoriskt är betalt, så som räkningar och min egen mat och jag har lagt över på sparkontot så har jag 3k kvar att röra mig med varje månad. Går det att få runt detta varje månad utan att man kommer få känslan av att man måste leva på knäckebröd hela tiden eller bör jag vänta? Jag är ju ingen som slösar med pengar generellt men men.
Kurser och ev vet-besök osv kommer ju gå från mitt sparkonto tänker jag.
Sedan har jag inte lyckats hitta någon info om i vilken prisklass dessa tre hundar ligger i vilket gör mig lite orolig, dem kennlar jag har mejlat har inte svarat ännu, men det har knappt gått en vecka så jag får nog ha lite tålamod. Men har ni någon fingervisning? Inköpspris tänker jag på då helt enkelt.

Tack på förhand!
Jag tänker att det första du ska fundera på är det dagliga livet för hunden. Är du dagledig och kan ta hand om hunden på heltid eller behöver den vara på dagis någon del av dagen?

De allra flesta raser funkar att både aktivera och ha lugna dagar emellanåt. Med undantag av bruksraser som nog vill ha mer kontinuerlig aktivering?

Räknar du med att ha hunden med dig så är en något mindre hund mer praktisk än en stor schäfer eller vit herde. Det är skillnad mellan att tycka om stora hundar och att leva med dem. Många aningen mindre hundar är "stora hundar i litet format"

Plus att stora aktiva hundar kräver mycket mycket mer mat än en något mindre. Hundmat är inte gratis. (Min lilla hund äter 90 gram av det torrfoder jag ger. En stor hund behöver runt 350 gram. Rejält mycket dyrare).
 
Hej!
Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er som har mer erfarenhet än mig.
Jag har inte haft egen hund förut men har lite erfarenhet men är nog mest påläst. Den erfarenheten jag har kommer från hunddagis och där fanns bland annat en 2-årig schäfertik som hade farit illa i sitt tidigare hem och som klickade med mig direkt. Sedan gick jag ut mycket med min farbrors labradortik när jag hade problem med skolan för 10 år sedan.

Det jag vill ha hunden till är väl främst som livskamrat då jag är väldigt ensam, mina vänner bor i andra län och jag umgås bara med mamma och pappa. Jag älskar att vara ute och löptränar gärna men det är så oerhört tråkigt att göra detta ensam. Sedan är jag nyfiken på främst nosework och lydnad men vill gärna köra något agilitypass då och då, men vill inte behöva bo på bruksklubben för att kunna träna. Har inga tävlingsambitioner dock.
Jag är väldigt intresserad av psykologi så det är väldigt viktigt för mig att kunna erbjuda mer mentalt jobb och inte enbart fysisk träning och jag anpassar mig lätt efter individens behov.
Utöver träning så vill jag kunna ha med hunden lite överallt. Kommer nog bli mycket på stranden under sommarens varmaste dagar, bilresor utomlands, Stockholm när jag hälsar på vänner och släkt. Sedan åker jag på en del medeltidsevent också och där kan det ju bli mycket som händer så miljöträningen kommer jag vara noga med också.

Mitt problem är väl att jag fastnat mycket för Vit Herdehund, har bara träffat en som hastigast vid ett par tillfällen och han verkade fantastisk. Har läst allt jag kommit över dessa dem senaste 5 åren men nu har jag blivit så himla rädd för att jag inte ska räcka till helt enkelt.
Finsk Lapphund funderar jag lite på också, men jag tycker mest om lite större hundar, så Lapphunden är definitivt i minsta laget.
Australian Shepherd har jag kikat lite på också men har fått intrycket av att dem nästan är mer energiska än Vit Herde?
Har kollat lite på Golden och Flatte också men jag är inte så förtjust i retrievers egentligen. Min farbror har Flatte nu också och jag har kluvna känslor för henne, hon är ju snäll och söt men dem går mest bara promenader med henne och hon får göra lite vad hon vill inne, ingen direkt uppfostran så hon kan vara rätt odräglig, inte elak eller otrevlig men... lite odräglig ändå.

Jag bör kanske nämna att jag har autism och nära till nedstämdhet, även om jag vet att jag inte kommer vanvårda hunden under mina sämsta dagar så vill jag ändå att det ska gå bra med dagar som är lugnare då och då. Dock är hundar ett av mina specialintressen så jag vet att jag kommer sköta om den noga och ta hjälp av kurser och tränare där jag vet att jag saknar kunskap, hundens mående kommer påverka mitt, så vet jag att min hund mår bra så är jag glad.

Ekonomimässigt är jag lite orolig för att efter att allt obligatoriskt är betalt, så som räkningar och min egen mat och jag har lagt över på sparkontot så har jag 3k kvar att röra mig med varje månad. Går det att få runt detta varje månad utan att man kommer få känslan av att man måste leva på knäckebröd hela tiden eller bör jag vänta? Jag är ju ingen som slösar med pengar generellt men men.
Kurser och ev vet-besök osv kommer ju gå från mitt sparkonto tänker jag.
Sedan har jag inte lyckats hitta någon info om i vilken prisklass dessa tre hundar ligger i vilket gör mig lite orolig, dem kennlar jag har mejlat har inte svarat ännu, men det har knappt gått en vecka så jag får nog ha lite tålamod. Men har ni någon fingervisning? Inköpspris tänker jag på då helt enkelt.

Tack på förhand!
De raser du är intresserad av är ganska krävande. Titta också på sällskapsraser. En större sällskapsras som kanske kan passa dig är eurasier. De blir väldigt tighta med sin ägare och ofta blir de "enmanshundar". De har lättskött päls, är vackra och mycket trogna. De kräver inte lika mycket aktivering som en brukshund. Dagar med enbart långpromenader går bra. Det viktigaste med eurasiern är att den får vara nära sin ägare. Nackdelen är att de inte alltid är så intresserade av att träna olika saker. De älskar att hänga med dig på allt du gör som joggning, skogsturer, cykelturer mm, men tex att hämta saker struntar min tik fullständigt i. "Hämta det du vill själv", ser det ut som hon tänker. Agility kanske heller inte passar. "Varför det? Hoppa själv!" Utomhusbad? "Nej, fy bada själv, jag vill inte blöta ner mig,". Min är sån. Rasen anses frisk och min gamla tant har aldrig varit sjuk. Det kan vara svårt att få tag på en eurasier så man måste vara ute i god tid.

Förslag på andra sällskapsspetsar är finsk lapphund och keeshond.
 
3000 per månad skulle gott och väl räcka till typ vilken hund som helst så länge du inte måste ha den på dagis, för då drar kostnaderna lätt iväg.

I mitt tycke är inköpspriset bland det värsta eftersom det är mycket pengar att lägga ut på en gång. I dagsläget kostar de flesta valpar minst 15,000 oavsett ras, och vissa går mycket högre. Att fråga rasklubben är nog det säkraste kortet eftersom det kan vara känsligt att ställa frågor om pris direkt till uppfödare. Du kan även titta på de annonser som ligger ute på kopahund.se för att få ett hum om cirkapriserna på olika raser.

Jag är också autistisk och har rejäla dippar ibland så själv har jag riktat in mig mer åt hållet "aktiv sällskapsras" för min första hund, för att vara riktigt säker på att jag inte tar mig vatten över huvudet. Jag förstår tjusningen med brukshundar, tycker själv att flera raser i den kategorin är riktigt häftiga, men jag vet också om mina begränsningar. Jag tänker som så att upptäcker jag att enklare sällskapshund är "för lite" - inte alls säkert för de kan orka med rätt bra bara man faktiskt erbjuder aktiviteter - så kan ju nästa hund få bli en mer krävande variant.
Nja, att inköpspriset skulle vara det värsta håller jag inte med om. Har man otur och hunden skadar sig eller blir sjuk är man mkt mkt snabbt uppe i och över inköpspriset. Försäkring täcker oftast merparten men absolut inte allt. Och behöver man veterinär på helgen behöver man generellt kunna lägga ut hela beloppet då det vanligtvis inte går att direktreglera under helgtid (eller kvällstid). Ett exemple, Ascot blev riktigt riktigt magsjuk när han var 8 månader och låg inne i 4-5 dagar. Kommer inte exakt ihåg vad det kostade men nog betalade jag mer än 15' kr (detta efter att försäkringsbolaget hade täckt merparten). Nu låg han inne delvis över helgen.

@isaszalai 3000 kr kan täcka dagliga kostnade såsom tex mat och försäkring. Men jag föreslår att du gör en hypotetiskt budget över samtliga månadskostnader en hund har utifrån ditt liv (tänker här inte på ev veterinärkostnad utan de kostnadet man har varje-varanan månad).
 
Tack för alla era svar! Känns bra att få ett kunnigt bollplank.

Så jag borde fokusera in mig mer på Finsk Lapphund då? :)
Jag har kollat på hundarna ur grupp 9 men det är tyvärr är det ingen av dem som tilltalar mig... :(
Har ni några mer förslag än dem jag har tänkt på? Även om jag nu lutar mer mot Finska Lapphunden så tar jag gärna emot förslag, man vet ju aldrig om man råkat missa något man kanske skulle tycka om.

Just nu är jag sjukskriven pga ångest i arbetslivet, så jag ska gå en sorts rehabilitering och sedan en försiktig arbetsträning, men mycket osäkert om jag någonsin kommer komma upp i 100%. Så jag kommer vara mycket hemma de närmsta 1-1,5 åren och dem gångerna jag behöver vara hemifrån kommer passning kunna lösas, jag har som mest 1-2 möten per vecka och dem är i regel ca 1 timme långa, så jag är som sagt mycket hemma.
Jag har velat ha hund hela livet men tiden har aldrig riktigt passat förens nu. Pappa har sagt att han ställer upp om jag behöver hjälp och kan nog tänka sig att passa hunden dagtid dem gånger han kan och det behövs, han är lokförare och har varierande schema. Annars är nog min tanke en dagmatte, men det är ju långt kvar tills ev arbetsträning.

@Acto Vilka mer kostnader behöver jag tänka på? Min spontana tanke är ju mat, godis, försäkring, leksaker... borde jag räkna in kurser i det också? Jag har försökt läsa på om allt som behövs men det är himla lätt att missa saker känner jag ^^'
 
Nja, att inköpspriset skulle vara det värsta håller jag inte med om. Har man otur och hunden skadar sig eller blir sjuk är man mkt mkt snabbt uppe i och över inköpspriset.

Jag menar såklart under idealiska förhållanden då hunden får vara frisk och kry. Typiskt Bukesvar.
 
Tack för alla era svar! Känns bra att få ett kunnigt bollplank.

Så jag borde fokusera in mig mer på Finsk Lapphund då? :)
Jag har kollat på hundarna ur grupp 9 men det är tyvärr är det ingen av dem som tilltalar mig... :(
Har ni några mer förslag än dem jag har tänkt på? Även om jag nu lutar mer mot Finska Lapphunden så tar jag gärna emot förslag, man vet ju aldrig om man råkat missa något man kanske skulle tycka om.

Just nu är jag sjukskriven pga ångest i arbetslivet, så jag ska gå en sorts rehabilitering och sedan en försiktig arbetsträning, men mycket osäkert om jag någonsin kommer komma upp i 100%. Så jag kommer vara mycket hemma de närmsta 1-1,5 åren och dem gångerna jag behöver vara hemifrån kommer passning kunna lösas, jag har som mest 1-2 möten per vecka och dem är i regel ca 1 timme långa, så jag är som sagt mycket hemma.
Jag har velat ha hund hela livet men tiden har aldrig riktigt passat förens nu. Pappa har sagt att han ställer upp om jag behöver hjälp och kan nog tänka sig att passa hunden dagtid dem gånger han kan och det behövs, han är lokförare och har varierande schema. Annars är nog min tanke en dagmatte, men det är ju långt kvar tills ev arbetsträning.

@Acto Vilka mer kostnader behöver jag tänka på? Min spontana tanke är ju mat, godis, försäkring, leksaker... borde jag räkna in kurser i det också? Jag har försökt läsa på om allt som behövs men det är himla lätt att missa saker känner jag ^^'
Finsk lapphund låter bra, tycker jag.
Fler förslag: Engelsk staffordshire bullterrier
Fakta om Stafford Bull Terrier – SSBTK
 
Några "problem" som finns i det du räknar upp är att ju lättare en hund har att lära sig saker, desto mer behöver den lära sig saker också. De mest lättränade hundarna är ofta de som behöver mest mental stimulans, och om de inte tränas medvetet och målinriktat (behöver dock inte vara tävling) så lär de sig andra saker blixtsnabbt och då sällan det som ägaren önskar sig att hunden ska kunna...

Sedan om du oroar dig för ekonomin så är det väl värt att tänka på att stora hundar äter mer (har man otur får man en hund som behöver äta någon dyr mat och då kan foderpriserna skena), samt att flera av de riktigt stora raserna ofta har en del sjukdomar de dras med och/eller lever väldigt korta liv.

Med det i åtanke skulle jag alltså titta även på "normalstora" hundar, men kanske vara inställd på att köpa en hanhund? (Hanar är oftast större och grövre än tikarna) Jag tror att så länge du köper en bra hund som passar ditt liv, från en seriös uppfödare osv, så kommer du älska din hund även om den råkar vara lite för liten, ha "fel" färg eller annat som egentligen bara har med utseendepreferenser att göra :)
 
Lite input:

Mitt ex hade stora hundar, vi snackar om 80 cm i mankhöjd och 40 kg. När jag blev singel och bara hade mina egna cockrar (ca 40 cm och 12 kg) insåg jag hur mycket enklare det var att resa med hundar av den storleken. Inga problem att åka tåg, bägge fick faktiskt plats. Likaså upplever jag att samhället ofta är mer välkomnande när det gäller att ta med sig en mindre hund. De tar mindre plats och märks mindre. När det gäller ekonomi är det ofta stor skillnad i foderkostnad, vilket har lyfts fram ovan. Men om du absolut vill ha en större hund, så ska du naturligtvis skaffa det.

Om ras: med det du har att erbjuda finns det många raser som passar. Vad i alla fall jag inte riktigt har klart för mig är vad du vill ha för egenskaper hos hunden. De raser du har nämnt att du gillar, vad är det du gillar hos dem? Det blir lättare att komma med förslag om du skriver lite mer om vilken typ av temperament, om du kan tänka dig pälsvård, om det är viktigt att kunna ha hunden lös osv.

Jag tycker att vinthundar är underskattade som sällskapshundar. Många av dem gillar viss aktivering även om nästan aldrig är några tävlingshundar. Jag tränade viltspår och apportering med en av mitt ex borzoier och hon tyckte det var jättekul. En vinthund passar in bra på medeltidsevent också. Dock är de flesta raserna ganska eller t o m mycket stora. Men de är lättsamma att ha med, kräver egentligen bara att kunna springa fritt regelbundet och ger mycket tillbaka i form av sällskap och vad jag närmast skulle beskriva som humor.
 
Jag är ju som sagt inte intresserad av att tävla just, men jag gillar att träna. Tror man skulle kunna säga att jag vill ha en aktiv familjemedlem/livskamrat helt enkelt? Som jag kan ta med på det mesta och som uppskattar aktivitet och träning men som KAN ta det lugnt någon dag eller två då och då. Jag bor själv så förr eller senare blir jag ju sjuk och kanske inte kan gå en mil med hunden men där emot aktivera mentalt hemma och få problemuppgifter att lösa. Blir jag så sjuk att jag inte kan gå ut alls så har jag familj i närheten som kan hjälpa till!

- Jag försöker undvika att tänka enbart på utseende men om man ska säga något så är jag nog inte så förtjust i "tunna" hundar men inte för grova heller direkt, något mitt emellan. Hundar jag gillar utseendet på (kroppsbyggnad tänker jag mest på då) är vit herde, tjeckoslovakisk varghund, siberian husky. Så inte supergrova men inte jättetunna heller.

- Det är viktigt för mig att hunden kan gå lös och jag vill ha en hund som är ointresserad av främmande. Så ingen hund som kan få för sig att springa fram och följa med en vilt främmande person hem. ^^'

- Jag har tänkt mig en hane då jag klickar bäst med handjur helt enkelt.
Tänker mig en hund i storleken 50-70cm i mankhöjd och vill ha en frisk ras, så jag kollar mycket på det också.

- Pälsen får gärna vara lättskött, men gillar ändå en lite längre päls, tänk långhårig vit herde. Vill dock inte behöva tvätta, klippa och föna hela tiden, det får gärna räcka med att borsta och tvätta vid behov.

- Jag bor i lägenhet så en hund som inte har utpräglad vaktinsikt är viktigt, men förstår det som att vit herde och finsk lapphund inte är utpräglade vakthundar och att det som finns går att träna bort/går att hantera?

- Jag har dock bara två grannar, den ena är min hyresvärd och den andra är hans dotter. Det är bara dottern som rör sig i trapphuset och jag är den som bor högst upp så ingen går någonsin upp till mig eller så. Han har också jakthundar i en hundgård i trädgården som skäller en hel del så jag är ganska säker på att båda skulle ha överseende med ifall det kommer ett skall då och då, särskilt från en ung hund.

Som jag förstår det som så har både vit herde och finsk lapphund mycket av dem här egenskaperna gemensamt och båda verkar vara allroundhundar men med olika intensitet och storlek, men rätta mig gärna om jag har fel. :)

Har alltid varit svag för schäfern men har också uppfattningen(inbillningen?) om att det är lätt att misslyckas med en sådan hund och utöver det verkar det finnas mycket sjukdomar inom rasen?
Sedan hittade jag den vita herden och det låter ju bra om den är som en mjukare och friskare kusin till schäfern. Jag kanske inbillar mig men det känns också som att det är en typ av hund som mentalt klarar av att vara i en lite mer intensiv miljö utan att stissa upp sig? Den jag träffade var faktiskt på Medeltidsveckan och var mitt på marknaden och han var hur lugn som helst. Nu var ju detta enbart ett par minuter vid ett tillfälle så jag är väl medveten om att alla vita herdar inte nödvändigtvis är sådana, men han gjorde ändå ett gott intryck none the less. :)
Jag vet också att den här tjejen var väldigt noga med hans uppfostran, tror han var 2-3 år när jag träffade honom.

Jag har nog mest kommit att tycka om Lapphunden för att många säger att det är en bättre första hund jämfört med vit herde. Att dem ser så himla vänliga ut är nog också en pluspoäng, folk kanske inte blir lika nervösa kring en sådan som en vit herde, även om jag inte tycker den vita herden ser farlig eller elak ut. Den sägs vara väldigt anpassningsbar också vilket så klart är ett plus, men vad andra sagt verkar vit herde också vara rätt anpassningsbar. Den har lite mer päls än vad jag egentligen är förtjust i MEN det verkar gå bra då den sägs vara lättskött trots allt.

Jag har bra möjligheter för olika typer av miljöträning kanske jag bör tillägga, bor vid skogsslingor men har stadskärnan 20-30 min promenad bort och Luftvärnsregementet ligger i närheten och har skjutövningar med jämna mellanrum och kring deras anläggning finns massor med skogsslingor för allmänheten. Och eftersom jag vill ha med den på mycket olika aktiviteter kommer jag lägga mycket vikt vid miljöträningen.
 
Vill lägga en input för Whippet även om den kanske inte faller in i smaken utseendemässigt.
En Whippet är i överlag en väldigt enkel mild hund och är väldigt tacksamma hundar att ha runt sig just för att dom är så enkla i sig.
Ett plus i kanten är väl att rasen är relativt homogen, när du köper en whippet så är den oftast som rasbeskrivningen beskriver dom, men undantag finns såklart alltid.
Whippeten hör väl till dom vinthundar med lite mer "will to please", gillar träning och aktivering men inget som krävs i den mån att dom blir rastlösa när man har sina dåliga dagar.
 
Vit herde har tyvärr en hel del mentala problem och man behöver vara lite insatt och läsa MH och MT noga innan man skaffar en. Jag känner lite folk med rasen och de tittar främst utomlands om/när de letar ny hund då det är så svårt att hitta bra hundar i Sverige.
 
@isaszalai, även brukshundar kan ta det lugnt ibland, förutsatt att de är vettiga i huvudet då. Fördelen med bruksraserna är att samtliga avelshundar och många totalt sett går mentalitetsbeskrivningar, så det är lätt att sålla bort de mest oseriösa uppfödarna. Nu är nog inte de mest krävande brukshundarna något för dig, men av vad jag hört så kanske det skulle vara intressant med collie tex?
 
Vit herde har tyvärr en hel del mentala problem och man behöver vara lite insatt och läsa MH och MT noga innan man skaffar en. Jag känner lite folk med rasen och de tittar främst utomlands om/när de letar ny hund då det är så svårt att hitta bra hundar i Sverige.
Mycket bra synpunkt. Det finns massor av info att hitta.
 
@isaszalai du skriver "Jag kanske inbillar mig men det [vit herdehund] känns också som att det är en typ av hund som mentalt klarar av att vara i en lite mer intensiv miljö utan att stissa upp sig?"

Jag tycker inte att det är något som utmärker vissa hundraser eller en egenskap som är speciellt svår att hitta. Jag tror inte att du behöver ta speciell hänsyn till det i ditt val av ras (med reservation för att jag verkligen inte har kunskap om alla raser), däremot i hur du socialtränar den hund du köper. Och naturligtvis att individen har stabil mentalitet. När jag ser tillbaka på de hundar jag har levt tillsammans med en längre tid (totalt nio hundar av tre olika raser) kunde alla gå på marknad och mest tycka att det var kul.

Jag var otydlig. Det jag menade med vad jag skrev om att vinthundar passar in på ett medeltidsevent är att det är en hundtyp som fanns på medeltiden. En kul bonus helt enkelt, men inget som har med temperament att göra.
 
Jag är ju som sagt inte intresserad av att tävla just, men jag gillar att träna. Tror man skulle kunna säga att jag vill ha en aktiv familjemedlem/livskamrat helt enkelt? Som jag kan ta med på det mesta och som uppskattar aktivitet och träning men som KAN ta det lugnt någon dag eller två då och då. Jag bor själv så förr eller senare blir jag ju sjuk och kanske inte kan gå en mil med hunden men där emot aktivera mentalt hemma och få problemuppgifter att lösa. Blir jag så sjuk att jag inte kan gå ut alls så har jag familj i närheten som kan hjälpa till!

- Jag försöker undvika att tänka enbart på utseende men om man ska säga något så är jag nog inte så förtjust i "tunna" hundar men inte för grova heller direkt, något mitt emellan. Hundar jag gillar utseendet på (kroppsbyggnad tänker jag mest på då) är vit herde, tjeckoslovakisk varghund, siberian husky. Så inte supergrova men inte jättetunna heller.

- Det är viktigt för mig att hunden kan gå lös och jag vill ha en hund som är ointresserad av främmande. Så ingen hund som kan få för sig att springa fram och följa med en vilt främmande person hem. ^^'

- Jag har tänkt mig en hane då jag klickar bäst med handjur helt enkelt.
Tänker mig en hund i storleken 50-70cm i mankhöjd och vill ha en frisk ras, så jag kollar mycket på det också.

- Pälsen får gärna vara lättskött, men gillar ändå en lite längre päls, tänk långhårig vit herde. Vill dock inte behöva tvätta, klippa och föna hela tiden, det får gärna räcka med att borsta och tvätta vid behov.

- Jag bor i lägenhet så en hund som inte har utpräglad vaktinsikt är viktigt, men förstår det som att vit herde och finsk lapphund inte är utpräglade vakthundar och att det som finns går att träna bort/går att hantera?

- Jag har dock bara två grannar, den ena är min hyresvärd och den andra är hans dotter. Det är bara dottern som rör sig i trapphuset och jag är den som bor högst upp så ingen går någonsin upp till mig eller så. Han har också jakthundar i en hundgård i trädgården som skäller en hel del så jag är ganska säker på att båda skulle ha överseende med ifall det kommer ett skall då och då, särskilt från en ung hund.

Som jag förstår det som så har både vit herde och finsk lapphund mycket av dem här egenskaperna gemensamt och båda verkar vara allroundhundar men med olika intensitet och storlek, men rätta mig gärna om jag har fel. :)

Har alltid varit svag för schäfern men har också uppfattningen(inbillningen?) om att det är lätt att misslyckas med en sådan hund och utöver det verkar det finnas mycket sjukdomar inom rasen?
Sedan hittade jag den vita herden och det låter ju bra om den är som en mjukare och friskare kusin till schäfern. Jag kanske inbillar mig men det känns också som att det är en typ av hund som mentalt klarar av att vara i en lite mer intensiv miljö utan att stissa upp sig? Den jag träffade var faktiskt på Medeltidsveckan och var mitt på marknaden och han var hur lugn som helst. Nu var ju detta enbart ett par minuter vid ett tillfälle så jag är väl medveten om att alla vita herdar inte nödvändigtvis är sådana, men han gjorde ändå ett gott intryck none the less. :)
Jag vet också att den här tjejen var väldigt noga med hans uppfostran, tror han var 2-3 år när jag träffade honom.

Jag har nog mest kommit att tycka om Lapphunden för att många säger att det är en bättre första hund jämfört med vit herde. Att dem ser så himla vänliga ut är nog också en pluspoäng, folk kanske inte blir lika nervösa kring en sådan som en vit herde, även om jag inte tycker den vita herden ser farlig eller elak ut. Den sägs vara väldigt anpassningsbar också vilket så klart är ett plus, men vad andra sagt verkar vit herde också vara rätt anpassningsbar. Den har lite mer päls än vad jag egentligen är förtjust i MEN det verkar gå bra då den sägs vara lättskött trots allt.

Jag har bra möjligheter för olika typer av miljöträning kanske jag bör tillägga, bor vid skogsslingor men har stadskärnan 20-30 min promenad bort och Luftvärnsregementet ligger i närheten och har skjutövningar med jämna mellanrum och kring deras anläggning finns massor med skogsslingor för allmänheten. Och eftersom jag vill ha med den på mycket olika aktiviteter kommer jag lägga mycket vikt vid miljöträningen.

Vit Herde är en ras där det är svårt att hitta en bra mentalitet. Hälsan är lite sisådär också. Om du attraheras av den typen av hund är Schäfer ett mycket säkrare kort. Rasen ligger i medelspannet när det gäller hälsan. Dvs de är varken friskare el sjukare än medelhunden.
 
Jag har hört det om vita herdens mentalitet också så jag har försökt sätta mig in i MH och tror jag har fått ett rätt bra hum om hur dem fungerar, försökt läsa på om kennlar också här i Sverige och brukar återkomma till Frostflakes, är det någon som har erfarenhet av dem eller så?

Tror jag ska ta ett varv till och läsa om hundraser. Det som är lite jobbigt som autistisk är att har jag fastnat/ställt in mig på något så är det SÅ svårt att liksom bryta det, även om jag VILL. Så jag är jättetacksam över att så många svarar med så bra info!

Är det någon här inne som har mer erfarenhet om Finsk Lapphund? Hade varit matnyttigt att få mer info än det som jag hittar på skk, många kennlar kopierar bara den texten rakt av också, hade varit roligt att få höra mer personliga erfarenheter helt enkelt. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 339
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 240
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 195
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 052
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp