Beslutsångest - Stallval *långt*

G

GallantSpecial

Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen...

Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det hela handlar mest om beslutsångest och jag vet att det kan verka fånigt, men jag behöver lite nya infallsvinklar och pepp i någon riktning...

Jag ska byta stall pga att boxen jag har nu är i 2:a hand. Jag har två val.

Stall 1:
-Har inte fått se det än eftersom de nya ägarna inte får tillträde förrän nästa helg.
-Har hört av många att det är ett bra stall, men har fått känslan av att det mest är tävlingsfolk där och jag är ju "bara" en fritidsryttare med mål att tävla blåbärshoppning i vinter... Jag känner alltså ingen där.
-Alla mått stämmer, men hagarna är små.
-Alla får en egen liten "sadelkammare" som man kan låsa.
-Det ligger ganska nära mig och har bara 5 min skritt till en ganska stor ridanläggning med allt man kan önska.
-Bra ridvägar i varierande terräng.
-Det finns ingen toa och inget omklädningsrum. Ingen spolplats eller liknande heller.
-Stallhyran är 1300 kr och då ingår endast spån och utsläpp vardagar. Alla andra fodringar fixar man själv och allt foder köps in själv.


Stall 2:
-Ligger längre bort, ca 8 km längre att köra enkel väg. Men det är en rak och stor väg så tidsmässigt blir det väl kanske 5 min längre körning.
-En av mina bästa kompisar står i det stallet och dom övriga är mer "som jag" när det gäller inställning till hästar och ridning. Målet är att ha kul, inte vinna. Trevlig stämning.
-Det är stora boxar på 12kvm och eftersom det varit ett travstall tidigare är alla stallgångar breda och väl tilltagna. Det är mycket ljust och välskött. Hagarna är ganska små även här även om dom är större än i stall nr 1.
-Sadelkammaren är ganska liten och trång, men alla har ett eget skåp.
-Det finns toa, dusch, uppvärmt fikarum med micro och kylskåp. Även en spolplats finns, men den bör man väl bara använda när det är varmt väder eftersom den ligger i kalla delen av stallet.
-Ingen ridbana finns än, men de ligger i startgroparna om att anlägga en. Kommer nog inte ske inom det närmsta året dock...
-Bra ridvägar, men inte lika varierande som stall nr 1. Ska man till ridhus måste man använda transport.
-Hyran är ca 1600 kr och då ingår allt foder, alla fodringar, alla ut- och insläpp även helger. Man gör själv iordning det hästen ska äta och mockar även själv, men resten fixar dom.

Jag antar att det låter som att jag lutar åt stall nr 2, men jag vet inte. Det ligger ju lite avigt till eftersom det inte finns några träningsmöjligheter... Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Beslutsångest! Väger kompisen och det jag känner till högre än träningsmöjligheter? Vill jag till kompisen eller vill jag bara inte ge mig in i nåt okänt? Är det förnuftet eller rädslan som styr mig? Jag är övertygad om att jag skulle trivas i stall nr 2, men det finns ju inget alls som säger att jag inte skulle trivas lika bra i stall nr 1...

Kommentera gärna!
 
Sv: Beslutsångest - Stallval *långt*

Det beror lite på vad du är ute efter träningsmässit och vilken service som du vill ha.

Själv skulle jag ha tagit stall 2 eftersom allt ingår. Bekvämare då. Dessutom var hagarna lite större
 
Sv: Beslutsångest - Stallval *långt*

Svarar båda.


Det är lite så jag känner också... Men samtidigt vet jag inte om jag bara är rädd för det okända (att flytta in i ett nytt stall med okända människor) eller om jag faktiskt VILL till stall nr 2. Bekvämligheten med att allt ingår väger dock mycket tungt för mig.

Vi får väl se vad som händer, men stor tack för att ni tog er tid att svara på mitt i-landsproblem! :)
 
Sv: Beslutsångest - Stallval *långt*

tror du kommer ångra dig om du inte tar stall 2...
men jag kanske skulle ta stall 1... träffa nya hästfolk med intress för tävling o många bra tips...
hehe... inte mycket hjälp här.. :angel:
 
Sv: Beslutsångest - Stallval *långt*

Hehe... Jag tar tacksamt emot alla svar! :) Men hela grejen är den att jag inte är så himla inne på att tävla. Knappt alls faktiskt. Vill mest starta en liten klubbtävling bara för att få kvitto på att jag lyckats komma nånstans med min utbildning av hästen. Alltså är det inget argument FÖR stall nr 1... Inte emot heller iofs, men du fattar... ;)

Jag uttryckte mig nog lite luddigt i mitt första inlägg. :crazy:

För att försöka svara på din fråga om jag kommer ångra mig om jag inte tar stall 2, så kan jag ju bara säga att jag inte vet. Kanske, kanske inte... Det är ju det som är grejen. :confused: Om jag visste det, så skulle allt va så himla mycket lättare... *suck* Om jag bara kunde bestämma mig! :cry:
 
Sv: Beslutsångest - Stallval *långt*

Du träffar ju nya människor även om du delar stall med din kompis. Sen att dom andra är ungefär som du gör en del för gemenskapen och du trivs kanske bättre i stall 2.

Men om du tar bort din kompis ur sammanhanget - vilket känns bäst lämpat för dina behov?

Du är inte ensam om att ha i-landsproblem :o Letar själv boxplats lite halvt som halvt. Har tackat ja till en box hos min kompis men det är ca 2mil bort (småvägar) och ikväll ska jag titta på en som är väldans mycket närmare (ca 4km) och sen ev. ett annat ställe 5km bort. Det sistnämda är det dels större vägar till och sen kan man ta det påvägen hem. Och jag ska försöka fundera ut på vilket ställe jag trivs bäst på :o

Ursäkta trådkapningen ;)
 
Sv: Beslutsångest - Stallval *långt*

jag skulle nog tagit ett stall som låg nära och med bra träningsmöjligheter. sen att du inte är inriktat på tävling gör väl inget? du kan ju garanterat få mycket goda råd och sådant som du har användning av även utanför tävlingsbanan!

har man för långt till stallet lär man tröttna på att ta sig dit varje dag. det blir ju ändå en till ganska stor kostnad med bensin tur och retur.

1600kr inkl allt?? det är ju typ vad jag betalar enbart för mat för min pålle. :crazy:
 
Sv: Beslutsångest - Stallval *långt*

Du kan ju välja stall två till att börja med,sen kan man ju alltid förflytta sig och sin häst om det skulle kännas som att stall 1 börjar locka mer.
 
Sv: Beslutsångest - Stallval *långt*

Jag skulle ha valt stall två. Har allt jag tycker är viktigt.
 
Sv: Beslutsångest - Stallval *långt*

Jag hade valt ettan. Att inte ha träningsmöjligheter är öken och att behöva transportera iväg till ridhus flera ggr/vecka blir för jobbigt i längden.
Tror säkert det finns massor av trevliga människor även i stall ett! :)
 
Sv: Beslutsångest - Stallval *långt*

Tack för alla svar! :)

Jag har övervägt och beslutat mig för stall 2! Kompisen och den trevliga stämningen samt inkl skötsel och mat vägde över. Pratade lite med min kompis och efter lite klurande kom vi på att faktiskt finns en liten ponnyklubb en bit bort (ca 15 min ridväg) och dom har ridbana samt full hinderpark och där borde man kunna betala in sig så man får nyttja banan. Har vi tur kanske finns en tränare man kan rida för också! Kanske varannan vecka eller nåt.

Så så blev det! Känns mycket bra och jag är lättad över att äntligen ha fattat ett beslut. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 371
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 290
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp