Besök av equiterapeuten...

lizzie

Trådstartare
Eftersom min pålla har en hovleds- och kotledsinflammation, så ringde jag min equiterapeut och bokade in ett besök. Ledinflammationerna är ju symtom på att nåt är fel någonstans :crazy:. I går så kom min equiterapeut och gick igenom pållan och visst hittade hon vad felet är... :crazy:

Pållan har fortfarande kvar ett resttillstånd efter en sträckning hon gjorde förra hösten (i hagen) av vä lårs insida, hon vilade en månad efter den incidenten och sedan var det inga problem att rida henne. I februari i år så var vi iväg på en hopptävling där pållan och ryttaren gjorde en riktig slidestopp rakt in i ett hinder och massakrerade det fullständigt! Vid denna incident så sträckte sig pållan ytterligare, hö lårs insida och bröstmuskeln hö fram. Dessutom upptäckte equiterapeuten ytterligare en skada som antagligen härrör från samma incident, nämligen uttänjt ligament i kotan/kronan hö fram. Pållan är fortfarande irriterad från denna skada och belastar allstå sitt vä fram mer och det är antagligen därför hon fått ledinflammationerna på vä fram. Dessutom så har pållan blivit väldigt svullen på insidan av hasen hö bak, vilket antagligen beror på att hon avlastar vä fram.

Som grädde på moset var hon helt fastlåst i hela bogpartiet på hö sida, vilket antagligen också var ett resttillstånd från incidenten på hopptävlingen. Pållan har en hel del med försvarsmuskler på vä sida av kroppen.

Den 24/11 har jag tid på ATG kliniken för ett återbesök för att kolla ledinflammationerna. Så då måste jag få veterinären att kolla ligamenten på hö fram och även hasen hö bak. Tyvärr är han helt inriktad på vä fram och att det är ledinflammationer. Att hon varit halt på hö fram tidigare i vår ville han inte alls lyssna på eftersom hon var halt på vä fram vid besöket på kliniken. Vet inte alls vilken inställning veterinärerna har till equiterapeuter, men oftast så brukar ju inte veterinärer gilla när man talar om vad de ska göra... :smirk:

Hur som helst, pållan fick massagebehandling och laserbehandling och rekommendationerna från equiterapeuten var stödbandage i hagen fram för att stadga upp ligamentet. Hade pållan varit en människa så hade man tejpat foten :crazy:, lite svårt på en häst... ;) . Jag ska massera pållans lår och bröstmuskler. Även stretcha halsen och bogen. Ska sedan ringa till equiterapeuten och tala om vad som händer hos veterinären.

Måste komma tillrätta med detta eftersom hennes överbelast vandrar runt från ben till ben.

Jag som var deprimerad innan besöket av equiterapeuten, men nu är det ännu värre! :cry:

Det enda som talar för pållans fördel är hennes ålder. Hon är ju hyfsat ung, blir 6 år nu. Förhoppningsvis läker detta ut och jag kan komma igång med henne igen. Just nu känns det mer än hopplöst... :cry:
 
Nu ska jag vara besvärlig ;)

Men min valack kollas ganska regelbundet av equiatriker och i början hittade hon ju en hel del skavanker. Hon har ett osvikligt öga för att se var problemen sitter och har dessutom skickat mig till vet en gång med orden "Det där är inte muskulärt, åk och kolla leden"

MEN...mycket av det jag & equiatrikern trodde var en svaghet hos hästen, t ex att han är känslig i vä bakknä och reagerar för tryck över gaffelbandsfästet visade sig komma från en defekt i hasen på samma ben. När vi fick reda på det föll en del bitar på plats och en del annat omvärderades.

Så gräv inte ner dig helt, jag är INTE säker på att allt det där är ursprunget utan jag tror en HEL DEL kommer från ledinflammationen. SOm hästen kan vrickat sig till när den sträckte sig.
 
Jo, själva vrickningen är nog anledningen till att hon har ledinflammationer. Pållan har ju blivit sprutad 3 ggr i hovled och kotled (kortison och tuppkam) och hon har svarat jättebra på behandlingen :). Så det kommer nog att läka ut, även om hovleden kommer att ta tid. Det är ju vä fram. Men det som jag är mest orolig över nu är ju uttänjningen av ligamenet på utsidan hö kota/krona. När Equiterapeuten gjorde ett "vickningtest" på hö fram så var utslaget ojämt. Alltså det gick att "vicka" hoven mer utåt än inåt. Det var rätt stor skillnad.

I torsdag var jag på kurs för rörelseapparaten (på människan) och där gick just sjukgymansten igenom vad som händer med uttöjda ledband som efter en vrickning. De förblir ju uttöjda och gör att det blir en instabilitet i foten. Jag tar för givet att det funkar samma sak på en häst. Alltså att denna uttöjning kommer att resultera i fler vrickningar i samma ben. :(

Eller vad är det för prognos på uttöjda ligament på hästar??? Just för tillfället reagerade hon väldigt starkt på "vickningstestet", rycker åt sig benet. Hon är även väldigt irriterad när jag ska kratsa denna hov, speciellt om det sitter hårt packad lera och jag är tvungen att ta i ordentligt. Då vrider sig ju hoven lite grann.

Det som sitter i musklerna kommer ju min equiterapeut att fixa iordning på, så det är jag inte lika orolig över ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 874
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
4 782
Senast: mackan
·
Hästvård Jag tror jag blir galen :crazy: Har sedan i slutet av november sakta men säkert ridit igång min pålla efter förra årets omgångar med...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: SkAhAhÄsT
·
Hästvård Var idag iväg till klinik för återbesök med min pålla. Vi var ju iväg för 3 veckor sedan och då ville vet. döma ut pållan pga hälta fram...
Svar
3
· Visningar
5 682
Senast: Versace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp