Besöka högskola?

Freddie

Trådstartare
Jag ska börja högskolan om två veckor. De senaste två åren har jag varit distansstudent, men nu ska jag påbörja ett program på plats och detta är jag (orimligt) nervös över då jag lider av grav social fobi. Allra mest rädd är jag för att inte hitta dit jag ska. Ni som är vana högskolestudenter eller -lärare, kan ni svara på om det är okej att besöka högskolan nu såhär innan höstterminen har börjat för att reka lokalerna? En snäll kompis föreslog att vi skulle åka dit i morgon för att se oss omkring.

Jag ska börja högskolan om två veckor. De senaste två åren har jag varit distansstudent, men nu ska jag påbörja ett program på plats och detta är jag (orimligt) nervös över då jag lider av grav social fobi. Allra mest rädd är jag för att inte hitta dit jag ska. Ni som är vana högskolestudenter eller -lärare, kan ni svara på om det är okej att besöka högskolan nu såhär innan höstterminen har börjat för att reka lokalerna? En snäll kompis föreslog att vi skulle åka dit i morgon för att se oss omkring.

Ja, det är bara att åka dit. Ingen kommer att bry sig om att ni är där. Däremot kan det ju vara låst förståss, om terminen inte börjat än. Men byggnaderna kan ni alltid titta på!

Håller med @Mabuse, det är ingen som bryr sig om man tittar runt. Jag åkte till U-a ca 1,5v innan starten just för att kunna orientera mig (plus att jag älskade stan sedan tidigare så det var underbart att gå runt där i lugn och ro).

Absolut! Det gjorde jag när jag skulle börja på universitetet. Precis som Mabuse skrev så kan ju dock lokalerna vara låsta (eller upptagna), men tycker absolut du ska åka dit och kika :)

Tackar för snabba svar! Det ska vara öppet enligt hemsidan, åtminstone huvudbyggnaden som jag förstår det. Då blir det en tripp dit i morgon och förhoppningsvis kan jag åka därifrån och känna mig lite lugnare än vad jag gör just nu ;).

@Freddie Jag gjorde exakt samma sak när jag började plugga och led av social fobi. För mig gjorde det stor skillnad - det var mycket lättare att gå dit första dagen :). Lycka till!

Om det är till någon tröst är ni förmodligen ett helt program med personer där ingen hittar och alla är inställda på att skaffa nya vänner = det är aldrig så lätt att prata med främlingar som det är under insparken. Det är inte heller omöjligt att det finns insparksansvariga som vallar runt er och ser till att ni är på rätt plats vid rätt tidpunkt. Att veta vart man ska första dagen är dock bra!

Som många andra svarat - det är helt ok och ingen kommer ens att tänka på att ni är där.
Ett stort lycka till med studierna!

Kontakta skolan så hjälper de säkert till att visa er till rätta i den mån de har möjlighet.

På en del ställen har nolle-/insparksperioden dessutom redan börjat. Det är full rulle på campus här i alla fall så ingen skulle höja ett ögonbryn om det kom någon och kikade runt. :)

Om det inte är inspark eller så så finns alltid studentkåren i nån form som hjälper till.
Kan vara skönt att reka lite innan :)

Tack så mycket allihop! Idag har jag orienterat mig lite i lokalerna och dessutom pratat med en otroligt trevlig receptionist vid servicedisken som passade på att ge mig inpasseringskort och en bra karta över skolan. Nu känns det åtminstone en smula mindre nervöst inför skolstarten!

Trevliga och serviceinriktade receptionister är guld värda i alla sammanhang, dom gör livet lättare för så många!
Lycka till @Freddie, nu har du ju sett till att fixa en bra start på skolåret! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd... 2
Svar
25
· Visningar
3 835
Kropp & Själ Vet att endast läkare kan hjälpa mig, och jag har en tid till ortoped om ett par veckor men jag är så himla nervös över att han ska säga...
Svar
7
· Visningar
2 878
Senast: clovergirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka