Beställa från utländska sidor

Sorbe

Trådstartare
Nu vill jag en gång för alla få det klart i huvudet. Beställer jag från t.ex. Saddlery eller vad den heter, en billig engelsk sida, måste jag då betala tull eller vad alla pratade om förut? Mer än bara frakten?

Vore snällt om nån kan klargöra det för mig. :bow:

Sv: Beställa från utländska sidor

Nu har jag inte köpt just därifrån, utan från australien.
Men jag betalade bara frakten. Tror att man ska betala tull annars, men det vart inte så för mig..

Inte tull från annat EU-land, utan bara frakt, och du betalar det landets momssats, vilket gör att jag köpte ledtillskott biiiilligt iom att det var/är momsbefriat i England, och köpte man 'storpack' (6 hinkar a 1.5 kg) så var det fraktfritt med. Så jag och kompisen gick ihop och köpte tre hinkar var. Till ett pris som var MÅNGA gånger billigare det i Sverige (och när vi ifrågasatte det för svenska generalagenten blev denna sur men en månad senare kom det REJÄLA prissänkningar på preparatet i Sverige med, det sjönk drastiskt i pris, med motiveringen just att jämna ut skillnadern). Att tillverkaren (i UK) vågrade sälja direkt till Sverige och tyckte att finns det svensk ÅF ska det köpas därifrån är mest bara skamligt i sammanhanget ;))
.

Utanför EU får du betala tull, moms och speditionsavgift (som läggs på vid gränsen till Sverige och som posten tar ut innan de släpper ifrån sig försändelsen).

tänkte ju oxå beställa från saddlery.biz och vad jag fattade det som så behövdes ingen tull.
är UK med i EU? *noll koll* för inom eu slipper man ju tullen.

sen så fick man ju dra av deras skatt på 17,5% så då blev det ännu billigare :)

Haha, vi kan beställa tillsammans ;)

Vad hade du tänkt beställa? Jag ska ha lite JW saker, satt å räknade, där kommer det kosta 3901 kr, sakerna jag vill ha å ca 7000 kr här i Sverige! :crazy:

Jag kan tänka mig att UK är med i EU?!

Drar de av det landets skatt ska du skatta vid införseln egentligen.. Bra att tänka på.

UK är med i EU ;)

*förvirrad*

men lägger sverige till extra avgifter eller vad man ska säga för moms och sånt då? eftersom de är hur mycket billigare som helst i UK?!

Om man handlar från land UTANFÖR EU:

Internethandel med ett land utanför EU
När du beställer en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Tullsatsen för din vara finns angiven i EG:s tulltaxa och är olika beroende på vilken vara du beställer och vilket land du beställer den ifrån. Tullsatsen är oftast en procentsats som beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell försäkringskostnad. Tänk på att vissa varor med amerikanskt ursprung är drabbade av tilläggstull. Detta betyder att du förutom den vanliga tullavgiften också kan behöva betala en så kallad tilläggstull.

När det gäller fraktkostnaden kan den ibland ingå i priset, men det vanligaste är att frakten tillkommer. Frakten beror på vikten.

Om ett frihandelsavtal eller liknande finns mellan EU och det land som du beställer varan ifrån, kan tullavgiften bli sänkt eller borttagen. För att få en sådan förmån, måste du lämna ett särskilt intyg, oftast ett ursprungsintyg, från det andra landet. Vill du veta vad som gäller för din vara så ring Tullsvar®, vår informationstjänst på telefon 0771-23 23 23.

När paketet kommer till Sverige tar Posten ut tullavgiften och moms på dina varor. Momsen för de flesta varor är 25 procent utom på livsmedel där är den 12 procent och för bland annat dagstidningar och böcker är den 6 procent. Det finns även andra företag utöver Posten som sköter transport och tar ut de avgifter som du ska betala.

Postens administrations- och expeditionsavgifter tillkommer, dvs om du valt att Posten ska leverera dina varor. Använder du postförskott tillkommer ytterligare en avgift på 50-150 kronor. Hur stor avgiften för postförskottet blir beror på vilket sätt du har valt att betala (kort, faktura etc.). Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början.

Du ska betala ENGELSK moms om du beställer från england, så jag vet inte varför de drar av?

Om du beställer varor via Internet från ett annat EU-land räknas det som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull och momsen betalar du i avsändarlandet.

är det så :/?
för det står enbart om jag kommer ihåg rätt - du som inte köper inom UK kan dra bort våran VAT (skatten) då den enbart gäller UK- skatten drogs sedan bort automatiskt i "kassan".
men inte borde det tillkomma då eftersom det är INOM eu?

Sorbe: haha ja :p jag har redan köpt min ´hjälm på ridsportshopen för 2187 vilket var helt ok pris då de kostar min 2600 på andra ställen.

men annars, tidigare i somras satt jag och räknade på att jag skulle köpa JW hjälmen, jackan och Veredus med läderinsida fram+bak och det skulle gå med frakt ca 4000 (då inkl skattavdraget).
MKT billigare än i sverige alltså :p

Men om jag skulle beställa nu skulle det nog bli JW jackan, skjorta, och några benskydd.
men är osäker iochmed tull och frakt osv...

Sorbe skrev:
*förvirrad*

men lägger sverige till extra avgifter eller vad man ska säga för moms och sånt då? eftersom de är hur mycket billigare som helst i UK?!

Nej, inte om du handlar från UK, då betalar du inga extra avgifter från svenskt håll. Men du ska betala momssatsen i UK, så jag fattar inte riktigt varför de dragit av den för dig? kanske finns någon specialregel, ska kolla..

Det jag hade i kursiverad stil är från tullverket.

Och när jag handlat från UK så har jag betalat den moms varan har där. Men jag ska se om jag kan hitta svar varför de dragit av momsen, vänta en stund (jävla .pdf-filer och modem.. *sucka*)

Var ligger företaget, hittade detta:

Kanalöarna
Jersey, Guernsey, Alderney, Sark och Herm tillhör Kanalöarna som är en ögrupp i Engelska kanalen utanför Frankrikes kust. Öarna tillhör inte EU-området. Trots detta ingår de i EU:s tullunion, men inte i EU:s skatteområde. För varor från Kanalöarna måste du betala moms, men inte tull. Öarna Isle of Man och Isle of Wight ingår fullt ut i Storbritannien och du behöver därför varken betala tull eller moms.

I övrigt bråkar jag vidar med .pdf-filen, nu efter omstart *sucka*

så här stod det på hemsidan:

For UK customers and EU customers without a registered VAT No. All our prices are shown inclusive of VAT. For non-UK customers it may be possible to exclude the VAT from the order value.

For customers living in the European Union with a VAT No. Registered to their business address we can exclude VAT from the order value. Goods must be delivered to the address where the VAT number registered. If you do not have a registered VAT No. the price will be charged as normal.

Haha, jag ska ha plast-senskydden, en hjälm (ev. två, en blå och en svart), shabrak, jacka, keps och säkert massa annat ;)

Alexandra_W skrev:
Du ska betala ENGELSK moms om du beställer från england, så jag vet inte varför de drar av?

Om du beställer varor via Internet från ett annat EU-land räknas det som inrikeshandel. Du behöver inte betala någon tull och momsen betalar du i avsändarlandet.

är det så så är det ju perfekt :D

beauspirit skrev:
så här stod det på hemsidan:

For UK customers and EU customers without a registered VAT No. All our prices are shown inclusive of VAT. For non-UK customers it may be possible to exclude the VAT from the order value.

For customers living in the European Union with a VAT No. Registered to their business address we can exclude VAT from the order value. Goods must be delivered to the address where the VAT number registered. If you do not have a registered VAT No. the price will be charged as normal.

Med andra ord, som PRIVATPERSON ska du betala engelsk VAT. Men om du har företag och får dra momsen så kan du slippa betala den övht. Kan inte det där i detalj men som sagt gäller inte privatperson, utan privatperson ska betala engelsk moms (VAT)

men då borde man alltså kunna beställa det genom min låtsaspappas företag, hovslagerit? för han får ju dra moms på hästgrejer (vet inte i vilken utsträckning, men i hans företag ingår även hans verksamhet av travhästarna tror jag och har för mig att han får dra momsen på hästmaten vi köper etc)

ska höra med honom :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 791
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 429
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 203
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Slår med huvud i ena varvet