Bestraffning = Misshandel..

Anser att gränsen går efter ca en sekund. Slår du hästen i precis rätt ögonblick är det en bestraffning.
Fortsätter du att slå är det misshandel.
Går man och hämtar ett tillhygge och därefter drämmer till hästen är det misshandel.

/
Susanne
 
Jag skulle vilja lyfta upp ämnet yterliggare en nivå. Är det misshandel att bara ta ut hästen och rida den hårt en gång i veckan när hästen inte är tränad för det. Är det misshandel att till varje pris inte vilja avliva en gammal sjuk häst? Hur många hästar går med felaktiga sadlar. Är det djurplågeri?
En gammal man sade så här: Okunskap är hästens största fiende. Jag tror att fler hästar lider av ägarnas okunskap, än av spörapp. (OBS jag försvarar inte omotiverat våld och bestraffning)
Tyvärr är det många som är sådana djurvänner att de blir djurplågare.
 
Med det beror ju helt på hur man tillrättavisar och bestraffar en häst kan ju uppleva det du kallar tillrättavisa som en bestraffning..
 
Anledningen till att den här hästen rymndem, konstigt men sant. Var för att han jagade bilarna som körde förbi hans hage. Det var hans dagliga sysselsättning och tyckte det var urkul att jaga dom. Så nästan varje dag sprängde hästkraken tråden, och inte gick det att flytta honom till en annan hage heller. (anledningen kommer jag inte ihåg)


Dessutom var det inte min häst och jag skrev själv att jag INTE skulle göra så.
 
Om man tar ut hästen på ridturer den ej är tränad för, rider med felaktiga sadlar osv. är det inte misshandel, det är missskötsel, en helt annan sak men för den saken skull inte mindre allvarligt!

Jag anser att det är misshandel om man bestraffar en häst överdrivet hårt i förhållande till felet hästen har gjort, eller om man bestraffar en häst som inte förstår vad den har gjort för fel, för att vara bestraffning och inte misshandel måste straffet alltså vara direkt ihopkopplat med felet.

Misshandel är dock ihopplat med fysiskt eller psykiskt våld i någon form, inget annat!
 
bestraffning/tillrattavisning/undervisning i staltradsfallet anser jag vara (med de forslag som kommit) knappa hasten med eltrad pa mulen.

okunskap - vira staltrad i grimman

misshandel - vira staltrad runt bettet.

:confused:
 

Liknande trådar

Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 192
Senast: lingonben
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
9 242
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 878
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 529
Senast: copernica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp