Besviken..

Tussilago

Trådstartare
Mailade om att ev vara med på Parelli-kurs. MEN då min häst är 2,5 år, så måste jag vara "utbildad" till savvy 3, annars får man inte hantera unghäst.. Så nu kan jag ju glömma det. Trist! Jag förstår ju tanken, men jäkligt trist känns det iaf. har iof ingen aning om han man utbildar sig till det, men det går säkert inte i en handvändning gissar jag.

Nej på själva kursarna så är det så. Idén är att folk ska utbilda sig först med en "läromästare" att vet hur man ska hantera saker och ting sen köpa en ung häst.

Men det är gjort redan eller hur? Istället för går kurs köp du då Level 1 start paket, ett "home study" system. Det kan du läsa mer på deras hem sidan. Jag vet att du kommer längre med detta än att gör inget. Sen efter det känns bra och du förstår konceptet bakom det så köpa man Level 2. Genom programet så kommer du lära dig mycket. Jag lova att du inte blir besviken.

Du kommer också lära dig mycket om hur du läsa och förstår hästen. Sak som jag hade fösökt att förklara i din andra tråd med videon.

Gå in på PNH tråden och letar efter länken på sidan 34 inlägg nr.674 och titta på de video för små ögonblick in till systemet. Det är alltid bra att har en kurs men du säkert kan klara av dig med L1 i början. It's better than nothing!

Sv: Re: Besviken..

Jag ser bara en sak i det där systemet och det är dollartecken.

En bra instruktör går Aldrig någonsin att ersättas med video eller böcker eller internet.
Dessa saker kan Kompletera en bra instruktör, men aldrig ersätta, ej heller ska en instruktör ses som extra kompletering till böcker, video eller internet.

Vill man lära sig om NH ska man göra det rätt, med en utbildad instruktör vid sin sida imo.

Fö. har jag hört att dessa utbildningsystem som Parelli har bara är bluff och båg, visst lär du sig självklart saker, men för att få vissa saker på papper eller för att få kalla sig instruktör så måste man gå en massa (dyra) utbildningar för Parelli i USA.

Sedan är jag inte så imponerad av Parelli i sig, han må va bra, men har för mycket tools för min smak. Han kan inte lastträna hästar utan grindar, det ska gå snabbt och det ska se showigt ut, men till vilket pris? Snabba lösningar har kort långvarighet.

Lägg ner pengarna på tid istället så håller lösningen längre.

TS, ta reda på om du har en instruktör i din närhet, inga böcker eller videor i världen kan säga åt dig vad du ska göra när din häst börjar trilskas, och de kan inte heller hjälpa dig och läsa av de signaler som hästen skickar ut, så att du kan ge rätt eftergift i rätt sekund.
En eftergift, eller en reaktion, skall ske inom 4 sekunder. Du hinner inte ens ta upp en bok på det, än mindre starta upp datorn eller slå igång videon.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste... 5 6 7
Svar
127
· Visningar
11 311
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 418
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 907
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka