Sv: Re: Besviken..
Jag ser bara en sak i det där systemet och det är dollartecken.
En bra instruktör går Aldrig någonsin att ersättas med video eller böcker eller internet.
Dessa saker kan Kompletera en bra instruktör, men aldrig ersätta, ej heller ska en instruktör ses som extra kompletering till böcker, video eller internet.
Vill man lära sig om NH ska man göra det rätt, med en utbildad instruktör vid sin sida imo.
Fö. har jag hört att dessa utbildningsystem som Parelli har bara är bluff och båg, visst lär du sig självklart saker, men för att få vissa saker på papper eller för att få kalla sig instruktör så måste man gå en massa (dyra) utbildningar för Parelli i USA.
Sedan är jag inte så imponerad av Parelli i sig, han må va bra, men har för mycket tools för min smak. Han kan inte lastträna hästar utan grindar, det ska gå snabbt och det ska se showigt ut, men till vilket pris? Snabba lösningar har kort långvarighet.
Lägg ner pengarna på tid istället så håller lösningen längre.
TS, ta reda på om du har en instruktör i din närhet, inga böcker eller videor i världen kan säga åt dig vad du ska göra när din häst börjar trilskas, och de kan inte heller hjälpa dig och läsa av de signaler som hästen skickar ut, så att du kan ge rätt eftergift i rätt sekund.
En eftergift, eller en reaktion, skall ske inom 4 sekunder. Du hinner inte ens ta upp en bok på det, än mindre starta upp datorn eller slå igång videon.